رانندگان اسنپ و تپسی فقط با احراز فعالیت سهمیه می‌گیرند

آخرین اخبار
کدخبر: 581051
دولت با اصلاح سازوکار سهمیه‌بندی بنزین، مدل حمایتی از رانندگان اسنپ و تپسی را از سهمیه لیتری به «اعتبار ریالی» تغییر داد.
رانندگان اسنپ و تپسی فقط با احراز فعالیت سهمیه می‌گیرند

جهان صنعت، مصوبه جدید دولت درباره سهمیه بنزین، یک تحول اساسی در نظام حمایت از ناوگان حمل‌ونقل شهری به‌ویژه رانندگان فعال در پلتفرم‌هایی مانند اسنپ، تپسی و سایر سکوهای جابه‌جایی مسافر ایجاد کرده است. بر اساس این مصوبه، سهمیه بنزین دیگر به‌صورت لیتری تخصیص نمی‌یابد و مدل جدیدی تحت عنوان «سهمیه اعتباری ریالی» جایگزین آن شده است؛ رویکردی که هم به مدیریت مصرف سوخت و کنترل واردات کمک می‌کند و هم فعالیت ناوگان حمل‌ونقل را در شرایط جدید حفظ می‌کند.

راه‌اندازی سامانه ملی برای احراز فعالیت رانندگان

در یکی از مهم‌ترین مفاد مصوبه، دولت وزارت کشور را مکلف کرده است با همکاری وزارت اطلاعات، وزارت نفت و سازمان برنامه‌وبودجه، حداکثر ظرف سه ماه سامانه‌ای جامع برای شناسایی و احراز فعالیت رانندگان فعال ایجاد کند. تنها رانندگانی که فعالیت آنان در این سامانه تأیید شود، مشمول دریافت حمایت اعتباری خواهند شد. با این سازوکار، سهمیه حمایتی دیگر بر اساس مالکیت خودرو پرداخت نمی‌شود و فقط رانندگان واقعی فعال در سکوهای رسمی حمل‌ونقل از آن بهره‌مند خواهند شد.

طبق مصوبه، دولت به‌جای ارائه بنزین یارانه‌ای با نرخ‌های ۱۵ هزار و ۳۰ هزار ریالی، تفاوت قیمت سوخت را به‌صورت اعتبار ریالی پرداخت می‌کند. از نیمه آذر ۱۴۰۴، نرخ کارت اضطراری جایگاه حداقل ۵۰ هزار ریال تعیین شده و با توجه به ثابت ماندن نرخ سهمیه دوم روی عدد ۳۰ هزار ریال، دولت برای هر لیتر مصرفی رانندگان فعال، مابه‌التفاوت ۲۰ هزار ریالی را جبران خواهد کرد. این ارقام بر اساس تصمیم کارگروه مربوطه به‌صورت فصلی قابل‌به‌روزرسانی است. بدین ترتیب، اگرچه راننده ممکن است سوخت را با نرخ کارت اضطراری خریداری کند، اما افزایش هزینه از طریق پرداخت اعتباری جبران می‌شود و نوع حمایت به‌جای شکل لیتری، قالبی مالی و منعطف پیدا می‌کند.

اهداف سه‌گانه دولت از تغییر سازوکار حمایتی

افزایش نرخ کارت اضطراری با هدف مدیریت مصرف سوخت، جلوگیری از رشد واردات و الزام کاربران به استفاده از کارت سوخت شخصی در نظر گرفته شده است؛ اقدامی که دولت آن را محور سیاست جدید خود اعلام کرده است.

با اعتباری شدن سهمیه بنزین، یارانه سوخت دیگر قابل فروش در بازار آزاد نیست و امکان سوءاستفاده از کارت سوخت رانندگان یا انتقال سهمیه به افراد غیر فعال به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

سامانه احراز فعالیت موجب می‌شود تنها رانندگان فعال در اسنپ، تپسی و سایر پلتفرم‌ها مشمول حمایت شوند. این تغییر، سیاست یارانه‌ای دولت را از یک مدل عمومی مبتنی بر مالکیت خودرو به الگوی دقیق‌تر و مبتنی بر فعالیت واقعی تبدیل می‌کند.

وب گردی