استخدام ۳۰ هزار نیروی تازه نفس در آموزش و پرورش

کدخبر: 576356
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: نسبت به دهه هشتاد، ۳۰ هزار سرایدار در مدارس کاهش یافته است و در این زمینه دچار مشکل هستیم.
استخدام ۳۰ هزار نیروی تازه نفس در آموزش و پرورش

جهان صنعت، علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در برنامه صف اول در خصوص آغاز سال تحصیلی جدید گفت: شیوه‌های آموزشی نوینی در سال تحصیلی جدید به کار گرفته می‌شود. دیگر آموزش از طریق حفظیات و حفظ کردن مطالب درسی کاربردی ندارد. در شیوه‌های نوین آموزشی از تجربیات معلمان گذشته هم استفاده می‌شود. نهضت مهمی در ارائه محتوای آموزشی ایجاد شده است.

فرهادی با بیان اینکه ۱۵ عنوان کتاب نو نگاشت داشتیم، گفت: ۳۵ عنوان کتاب در شاخه فنی حرفه‌ای بازنگری شده است. در پایه ششم، کتاب کار و فناوری داریم تا مهارت آموزی به ابتدایی هم راه پیدا کند. دانش آموز نباید تک بعدی تربیت شود.

وی با بیان اینکه معلم مهم‌ترین عنصر یادگیری است؛ گفت: اگر معلم قوی در کلاس وجود داشته باشد، بسیاری از ضعف‌ها جبران می‌شود. اما اگر معلم ضعیف باشد یا معلم از نظر روحی وضع خوبی نداشته باشد، محتوای عالی جبران کننده ضعف معلم نیست. برای ارتقای وضعیت معلم به دو بعد توجه می‌کنیم. یکی بحث پرداختی‌های پرسنلی و یکی هم پرداختی غیر پرسنلی و غیر نقدی است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: اعتباراتی که به مدارس دولتی دادیم هم ۱۳۴ درصد رشد داشته است. در یک سال گذشته هیچ بدهی جدیدی ایجاد نشده است و مجموع بدهی‌ها گذشته هم به ۲۸ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

فرهادی با بیان اینکه در موضوع هنرستان‌ها به ظرفیت صنعت توجه می‌کنیم؛ افزود: بنا داریم در موضوع مهارت آموزی برون سپاری کنیم تا صنایع و کارخانه‌ها عهده‌دار هنرستان‌ها شوند.

وی با اشاره به اینکه تمام اسناد و املاک آموزش و پرورش پیگیری شده است؛ گفت: ۹ سال حق مأموریت معلمان که معوق مانده بود؛ پرداخت شد. همچنین ۸۸ هزار میلیارد تومان پول جدید جدای از حقوق معلمان پرداخت شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نیروی انسانی سرمایه اصلی کشور است؛ اشاره داشت: مدارس چشمه جوشان همین سرمایه‌های انسانی است. ۵،۵۰۰ میلیارد تومان فقط برای توسعه مدارس اختصاص پیدا کرده است که سهم هنرستان‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان است. آموزش و پرورش به خوبی توانسته بودجه‌ریزی را برنامه‌ریزی کند و همکاران ما در سازمان برنامه بودجه هم به خوبی در زمینه اهداف و آموزش و پرورش اقناع شده‌اند.

وی در خصوص علت تفاوت پرداختی بین معلمان حق التدریس و معلمان رسمی گفت: تربیت دبیر در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی صورت می‌گیرد. عده‌ای دیگر از معلمان هم از طریق آزمون استخدامی معلمان از ماده ۲۸ جذب می‌شوند. معلمان حق التدریس از طریق خرید خدمت نهاد‌های غیردولتی جذب می‌شوند. معلم حق التدریس به کمک یک شرکت واسطه به آموزش و پرورش نزدیک می‌شوند. وزارت آموزش و پرورش از یک شرکتی که واسطه است خدماتی را خریداری می‌کند. این معلمان هم از مهر امسال ساماندهی شدند.

وضعیت مدارک تحصیلی معلمان

فرهادی با اشاره به اینکه از سازمان اداری استخدامی مطالبه جذب معلمان حق التدریس را داشتیم؛ گفت: می‌دانیم که سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی محدودیت‌هایی دارند؛ محدودیت‌ها هم قابل تأمل است، اما ما هنوز امیدواریم که این مسئله حل شود و برای ما هم مجوز جذب این معلمان حق‌التدریس صادر شود. البته معلمان حق التدریس هر ماه به میزان معلمان رسمی حقوق دریافت می‌کند و تنها خواسته آنان تفاوت آنان در پرداختی حقوق سه ماه تابستان و وضعیت عدم استخدام دائمی آنان است که معلمان حق التدریس می‌خواهند به صورت رسمی استخدام شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت مدارک تحصیلی معلمان اضافه کرد: حدود ۱۱ هزار معلم در سراسر کشور مدرک دکترا دارند. ۲۷۴ هزار معلم مدرک فوق لیسانس و بیش از ۵۴۵ هزار معلم هم مدرک کارشناسی دارند. این ظرفیت دانشی و سطح مدرک تحصیلی معلمان در وزارت آموزش و پرورش از برکات انقلاب اسلامی و توجه به فرهیختگی است. یک میلیون و هفتاد هزار حقوق بگیر در وزارت آموزش و پرورش در آبان امسال حقوق دریافت کردند. آموزش و پرورش صادر کننده نیرو به دیگر دستگاه‌ها هم هست و تعدادی از مدیران در سطوح عالی نظام مأمورانی از وزارت آموزش و پرورش به دیگر دستگاه‌های خدمت رسان هستند.

فرهادی در خصوص آزمون استخدامی سرایداران افزود: بابای مدرسه یا مادران مدرسه در مدارس دخترانه بخشی از فرایند تعلیم و تربیت است. بابای مدرسه فقط خدمتکار نیست که مدرسه را نظافت کند. نگاه مهربانانه در بدو ورود دانش آموزان و استقبال از آنان به عهده بابای مدرسه است. این افراد چندین کار را انجام می‌دهند؛ نگهبانی، نامه رسانی خدمتگزاری و نگهداری از اموال مدرسه به عهده بابای مدرسه است و حضورشان بسیار مهم است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اشاره داشت: در سال ۱۳۸۲، بیش از ۸۲ هزار خدمتگزار داشتیم در حالی که امسال زیر ۵۳ هزار خدمتگزار داریم، یعنی حدود ۳۰ هزار سرایدار خدمتگزار نسبت به دهه ۸۰ کاهش یافته است. دفترچه آزمون استخدامی سرایداران آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است. به زودی جزئیات این آزمون در روز‌های آینده اعلام خواهد شد و به صورت جزئی اعلام خواهیم کرد که متقاضیان چه شرایطی باید داشته باشند تا در این آزمون شرکت کنند.

وی افزود: گمانه زنی‌ها در خصوص شرایط متقاضیان و منابع آزمون را که در فضای مجازی مطرح می‌شود، تأیید نمی‌کنیم. توصیه ما به متقاضیان این است که صبوری کنند تا دفترچه منتشر شود و سپس اقدام تهیه منابع کنند. مطابق قانون ما موظف هستیم حداقل یک ماه قبل از برگزاری آزمون دفترچه را منتشر کنیم.

فرهادی در خصوص معلمان طرح مهرآفرین هم گفت: معلمان مهرآفرین در طرح مهرآفرین بنا بر تصمیمات دولت‌های قبل افرادی بودند که در آزمون‌های استخدامی شرکت نکردند، اما به نحوی در آموزش و پرورش معلم شدند و بنا بود اگر به مناطق مورد نظر فر کنند و یا اگر از ستاد به کلاس‌های درس بروند وضعیت استخدامی آنان به پیمانی تغییر پیدا کند. این معلمان در حال حاضر در وضعیت پیمانی فعالیت می‌کنند، اما می‌خواهند رسمی شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تمام اطلاعات معلمان مهرآفرین به سازمان اداری استخدامی تحویل داده شد؛ معلمان مهرآفرین مشمول الزام به شرکت در آزمون استخدامی هم نیستند، زیرا پیش از ابلاغ قانون الزام شدن آزمون‌های استخدامی معلم مهرآفرین شدند. در تلاشیم تا مجوز‌های لازم برای تبدیل وضعیت معلمان پیمانی مهرآفرین را هم دریافت کنیم.

منبع: مهر

وب گردی