مقاومتها در برابر واگذاری صنعت خودروسازی
جهان صنعت– ایرانخودرو بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور باید ۱۷سال پیش در راستای اجرای اصل۴۴ قانوناساسی خصوصیسازی میشد اما مخالفتها و مقاومتها باعث شد این پروسه نزدیک به دو دهه عقب بیفتد.
سال گذشته همین ایام بود که زمزمه واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخشخصوصی سهامدار بهصورت جدی مطرح شد. ایرانخودرو بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور باید ۱۷سال پیش در راستای اجرای اصل۴۴ قانوناساسی خصوصیسازی میشد اما مخالفخوانیها و مقاومتها باعث شد این پروسه نزدیک به دو دهه عقب بیفتد. مخالفتهایی که روی دو ریل ترس و منافع حرکت میکرد؛ از یکطرف ترس از بیکاری کارگران، ترس از سوءمدیریت و ترس از ورشکستگی و تعطیلی و از طرف دیگر منافعی که خودروسازان دولتی بهعنوان حیاط خلوت برای لایههایی از دستگاهها و نهادهای اجرایی، تقنینی و حتی نظارتی داشت و خود را در استخدامهای سفارشی، شرکتهای سفارشی، شریکهای سفارشی و قراردادهای سفارشی نشان میداد. همین پیشینه کافی بود تا به موازات جدی شدن موضوع واگذاری مخالفخوانیها و مقاومتها بیشتر شود. با این حال علاوه بر تصریحات قانونی و تاکیدات مقام معظم رهبری، عزم شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و حمایت ویژه رییسجمهور سبب شد پروسه انتقال مدیریت بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور در بهمن ماه به اتمام برسد و بخشخصوصی سهامدار سکان هدایت این مجموعه را به عهده بگیرد.
منبع: مهر
