«جهان‌صنعت» گروه لوازم‌خانگی بازارسرمایه را بررسی می‌کند

لوازم‌خانگی در تله تورم و رکود

هادی بهرامی
کدخبر: 565918
بازار لوازم‌خانگی ایران با تورم بالا و رکود تقاضا مواجه است که موجب فشار بر تولیدکنندگان و ضعف گروه لوازم‌خانگی در بورس شده است.
لوازم‌خانگی در تله تورم و رکود

هادی بهرامی- تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار ایران از وضعیت بحرانی بازار لوازم‌خانگی در شهریور۱۴۰۴ پرده برداشته است. براساس این آمار تورم سالانه لوازم‌خانگی به رقم نگران‌کننده ۴/‌۳۵‌درصد رسیده؛ به این معنی که میانگین قیمت‌ها در طول تنها یک‌سال بیش از یک‌سوم جهش کرده است. از این نگران‌کننده‌تر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بوده که با ثبت ۳/‌۴۵درصد فشار مضاعفی بر قدرت خرید خانوارها وارد کرده است؛ به بیان ساده خانواری که قصد خرید جهیزیه یا نوسازی لوازم خانه خود را داشته باید ۵/‌۱برابر بیشتر از سال گذشته هزینه کند. این ارقام نشان می‌دهند که رویای نوسازی خانه یا خرید لوازم ضروری برای بخش بزرگی از جامعه ایرانی بیش از پیش به یک چالش مالی غیرقابل دسترس تبدیل شده است. این روند تورمی که البته با کاهش قدرت خرید مردم همراه شده اثر خود را بر گروه صنایع لوازم‌خانگی بازارسرمایه نیز هویدا کرده است.

لوازم‌خانگی، گروگان دلار

این سوال مطرح است که ریشه این رشد افسارگسیخته قیمت‌ها را باید در کجا جست‌وجو کرد؟ نوسانات ارزی و موانع اداری را می‌توان اصلی‌ترین دلایل افزایش قابل ملاحظه نرخ‌ها در نظر گرفت. بازار لوازم‌خانگی ایران با وجود تلاش‌ها برای داخلی‌سازی همچنان با شدت به واردات قطعات، مواد اولیه و تکنولوژی وابسته بوده و این وابستگی باعث شده تا تغییرات نرخ ارز و تاخیر طولانی بانک مرکزی در تخصیص به‌‌موقع آن بلافاصله خود را در قیمت تمام‌شده محصولات نشان دهد. در واقع گلوگاه تخصیص ارز نه‌تنها زنجیره تامین را مختل می‌کند بلکه عملا تولیدکننده را مجبور به اعمال افزایش‌های پی‌درپی قیمت برای جبران هزینه‌ها کرده و سهم عمده‌ای در افزایش ۴/‌۳۵‌درصدی تورم سالانه دارد.

در نگاه اول شاید افزایش نرخ‌‌های فروش به‌نفع شرکت‌های تولیدکننده به نظر برسد اما واقعیت اقتصادی در بلندمدت کاملا متفاوت است. درحالی‌که بهای تمام‌شده تولید و هزینه‌های مالی و اداری همراه با تورم رشد کرده اما این افزایش به دلیل کاهش شدید تقاضا در بازار جبران نمی‌شود. به‌ موازات کوچک‌تر‌شدن سفره خانوارها و کاهش مستمر قدرت خرید مردم تقاضا در بازار افت کرده و گردش نقدینگی بین فعالان اقتصادی به کمترین میزان خود می‌رسد. این رکود عمیق در نهایت به‌جای سود، کمر تولیدکنندگان را خواهد شکست و در پایان این چرخه معیوب آسیب جدی و محسوس به ارزش سهام شرکت‌های لوازم‌خانگی در بازار بورس نیز وارد خواهد شد.

انتخاب؛ پادشاه بلامنازع گروه لوازم‌خانگی

بررسی صنعت لوازم‌خانگی در بازارسرمایه حاکی است که گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان با نماد انتخاب ۱۶۱۹۳‌میلیارد تومان، گروه صنعتی بوتان با نماد لبوتان ۴۰۳۸‌میلیارد تومان، صنعتی پارس خزر با نماد لخزر ۳۳۷۴‌میلیارد تومان، صنایع گلدیران با نماد گلدیرا ۲۶۱۲‌میلیارد تومان، صنایع الکترونیک مادیران با نماد الکتروماد ۲۳۸۳‌میلیاردتومان، کارخانجات پارس الکتریک با نماد لپارس ۱۷۰۰‌میلیارد تومان، کارخانه‌های صنعتی آزمایش با نماد لازما ۱۲۸۲‌میلیارد تومان و کارخانجات لوازم‌خانگی پارس با نماد لخانه ۷۸۴‌میلیاردتومان ارزش بازار بورسی دارد.

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان با اختلاف فاحش بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان لوازم‌خانگی پذیرفته شده در بورس محسوب می‌شوند.در مقابل کارخانجات لوازم‌خانگی پارس هم کوچک‌ترین شرکت فعال در زمینه تولید لوازم‌خانگی است. سهام گروه صنعتی بوتان و کارخانجات لوازم‌خانگی پارس کمتر از یک‌میلیاردتومان ارزش معاملات دارند که نشان می‌دهد نسبت ارزش به تراکنش پایین‌تری داشته و نقدشوندگی کمتری دارند.

طبق آخرین بررسی‌ها ارزش بازار کل گروه لوازم‌خانگی بورس ۳۲‌هزارو ۳۶۶‌میلیاردتومان و ارزش معاملات آن ۳۷‌میلیارد تومان برآورد می‌شود که در حالت کلی این صنعت در مقایسه با کلیت بازارسرمایه ضعیف و کوچک به نظر می‌رسد.

کارخانجات پارس الکتریک  پیشتاز رشد فروش

براساس گزارش‌های شهریور ماه ۱۴۰۴ گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان ۱۸۴۷‌میلیاردتومان، گروه صنعتی بوتان ۱۴۴۵‌میلیارد تومان، صنعتی پارس خزر ۳۸۶‌میلیارد تومان، صنایع گلدیران ۸۱۱‌میلیاردتومان، صنایع الکترونیک مادیران ۶۰۴‌میلیارد تومان و کارخانجات پارس الکتریک ۷/‌۵‌میلیاردتومان فروش را به ثبت رساندند.  گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان ۹ درصد، گروه صنعتی بوتان ۳۷درصد، صنعتی پارس خزر ۹۶درصد، صنایع گلدیران ۳۹ درصد، صنایع الکترونیک مادیران ۵۹‌درصد و کارخانجات پارس الکتریک ۲۵۶‌درصد رشد مبلغ فروش را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. شش‌شرکت نامبرده غیراز کارخانه‌های صنعتی آزمایش و کارخانجات لوازم‌خانگی پارس که گزارش‌های ماهانه۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ آنها کامل نبوده جمعا در شهریورماه۱۴۰۴ به مبلغ ۵۰۹۹‌میلیاردتومان فروش داشتند که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰‌درصد افزایش یافته است.

لپارس، تاپ گینر ماهانه صنعت

طی یک‌ماه اخیر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان با نماد انتخاب مثبت ۱/‌۶ درصد، گروه صنعتی بوتان با نماد لبوتان مثبت ۳/‌۱۲  درصد، صنعتی پارس خزر با نماد لخزر مثبت ۶/‌۱۲ درصد، صنایع گلدیران با نماد گلدیرا منفی ۶/‌۱۲ درصد، صنایع الکترونیک مادیران با نماد الکتروماد منفی ۳درصد، کارخانجات پارس الکتریک با نماد لپارس مثبت ۵/‌۱۵  درصد، کارخانه‌های صنعتی آزمایش با نماد لازما منفی ۱/‌۵ ‌درصد و کارخانجات لوازم‌خانگی پارس با نماد لخانه مثبت ۱۲ درصد بازده قیمت را نصیب سهامداران خود کردند.

میانگین بازده ماهانه کل گروه ۷/‌۴‌درصد برآورد می‌شود که در مقایسه با تورم رضایت بخش بوده اما در مقابل بازار‌های موازی خیره‌کننده به نظر نمی‌رسد.

وب گردی