مدیرکل خدمات رفاهی صندوق بازنشستگی: ۱۴۴ هزار بازنشسته وام ضروری دریافت کردند

جهان صنعت، حمیدرضا شیخی افزود: همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون ۳۱ هزار وام ازدواج فرزندان بازنشستگان و ۹۴۰ وام حمایت از پایاننامههای دانشجویی (حمپاد) پرداخت شده است.
مدیر کل خدمات رفاهی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری از توسعه خدمات رفاهی برای بازنشستگان با هدف گسترش پوشش و سهولت دسترسی بازنشستگان خبر داد و گفت: از آنجایی که پایداری ارائه خدمات رفاهی، در گرو اجتناب از تحمیل هزینههای فراتر از توان صندوق است، عمده سیاستها و طرحهای رفاهی بر اصل عدم تامین مالی این امور توسط صندوق استوار خواهد بود.
شیخی بابیان اینکه تأثیر تورم بر کیفیت زندگی بازنشستگان که اغلب در سن سالمندی قرار دارند، مضاعف است تاکید کرد: بهبود وضعیت معیشت و رفاه بازنشستگان یک خواسته ضروری است که میبایست مورد توجه قرار گیرد، لذا خدمات رفاهی بازنشستگان در چهار محور اصلی طراحی و در حال ارائه است.
وی افزود: خدمات رفاهی بازنشستگان در چهار محور شامل تسهیلات مالی (وامهای ضروری)، خدمات تخفیفی و تقسیطی، خدمات بیمهای و خدمات اجتماعی ارائه می شود.
وامهای ضروری با هدف کاهش دغدغههای مالی
شیخی در تشریح عملکرد و برنامههای این اداره کل، به سابقه طولانی اجرای طرح وامهای ضروری از سال ۱۳۷۷ اشاره کرد و گفت: این وامها با هدف تأمین بخشی از نیازهای ضروری بازنشستگان به صورت قرضالحسنه و با شرایط بازپرداخت آسان طراحی شده تا کمترین فشار مالی را برای بازنشستگان ایجاد کند.
وی آمارها را نشانگر تداوم حمایت از جامعه بازنشستگان دانست و افزود: در سال ۱۴۰۴ تاکنون، ۱۴۴ هزار نفر وام ضروری دریافت کردهاند و مابقی واجدین شرایط نیز در پنج مرحله آتی از این تسهیلات بهرهمند خواهند شد. همچنین، در سال جاری وام ازدواج فرزندان به ۳۱ هزار نفر و وام حمایت از پایاننامههای دانشجویی (حمپاد) به ۹۴۰ نفر پرداخت شده است.
شیخی در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات خرید اعتباری و اقساطی اشاره کرد و گفت: یکی از محبوبترین اقدامات صندوق، ارائه خدمات خرید اعتباری و اقساطی است که به بازنشستگان امکان میدهد، کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیفهای ویژه و شرایط پرداخت آسان تهیه کنند، تجربه سالهای گذشته نیز نشان داده که این خدمات با استقبال بالا و رضایت قابلتوجه بازنشستگان مواجه بوده است.
از امکان خرید اقساطی لوازم خانگی و اثاثیه منزل تا تخفیف
وی تنوعبخشی به خدمات رفاهی را ابزاری مکمل برای بهبود معیشت بازنشستگان، افزایش قدرت انتخاب و دسترسی آسان جامعه بزرگ بازنشستگان به کالاهای باکیفیت و ضروری دانست و ادامه داد: بسته اول خدمات رفاهی در بخشهای کالاهای ضروری، لوازم خانگی، خدمات عمومی و گردشگری از ابتدای سال جاری در حال ارائه است.
وی تاکید کرد: این خدمات از طریق مجموعههای بزرگی در دسترس بازنشستگان قرار گرفته است و بازنشستگان میتوانند برای اطلاع از شرایط و جزئیات، به بخش «طرحهای رفاهی» در سایت صندوق بازنشستگی کشوری مراجعه کنند.
شیخی با اشاره به شرایط تعیین صلاحیت مجریان طرحهای رفاهی اظهارکرد: در انتخاب مجریان بسیار سختگیر هستیم تا خدمات باکیفیت و بدون نقص به بازنشستگان ارائه شود، مجریان باید نشان شناختهشده و ایرانی داشته باشند، خدماتشان سراسری یا چنداستانی باشد و کالاهای ارائهشده اصالت و کیفیت بالا داشته باشند. همچنین، تأمین اعتبار طرحها بدون واسطههای مالی انجام میشود و فرآیند ارائه خدمات ترجیحاً مبتنی بر سیستمهای پلتفرمی و اینترنتی است تا دخالت نیروی انسانی کاهش یابد و کارایی افزایش پیدا کند.
بسته دوم خدمات رفاهی در راه است
مدیرکل خدمات رفاهی بازنشستگان از ارائه بسته دوم خدمات رفاهی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: عمده خدمات بسته دوم به حوزه های آموزشی، مهارت آموزی، ورزشی اختصاص داشته و در قالب تفاهم نامه های همکاری با مراکز دانشگاهی و همچنین مراکز ارائه دهنده خدمات فرهنگی و اجتماعی خواهد بود که به زودی شاهد برگزاری آیین انعقاد تفاهم ها و رونمایی از خدمات متنوع بسته دوم خواهیم بود.
شیخی با تأکید بر حفظ منافع بازنشستگان و نظارت بر حسن اجرای تعهدات شرکتهای طرف قرارداد، گفت: تمامی این اقدامات بخشی از برنامههای مستمر اداره کل خدمات رفاهی برای بهبود رفاه، ارتقای کیفیت زندگی و حمایت همهجانبه از بازنشستگان است.
به گفته وی، گزارشهای آماری دقیق از میزان بهرهمندی بازنشستگان از طرحها بهصورت مداوم به روزرسانی میشود تا تصمیمگیریهای آینده بر پایه دادههای واقعی و نیازهای بازنشستگان انجام گیرد.
منبع: ایرنا