شرکتهای تولیدکننده میلگرد، پروفیل، قیر و هیدروکربن میتوانند مازاد ارز خود را عرضه کنند

جهان صنعت، راهاندازی تالار دوم ارز توافقی با هدف مدیریت بهتر عرضه مازاد ارز، فصل جدیدی را برای شرکتهای بورسی باز کرده است. این تالار به طور مستقیم بر نرخ تسعیر ارز و سودآوری صنایع تاثیر میگذارد. اما سوال کلیدی اینجاست: کدام صنایع و کدام شرکتهای خاص، بیشترین منفعت را از این مکانیسم جدید خواهند برد؟
ضمن بررسی ساختار تالار دوم، شرکتهایی را که فاصله نرخ تسعیرشان با نرخ تالار دوم قابل توجه است و حجم صادرات بالایی دارند، بررسی شده است.
صنایع پیشرو در عرضه ارز مازاد
به طور مشخص، ۲ صنعت بزرگ بازار سرمایه یعنی پتروشیمی و فولاد، به دلیل مازاد عرضه ارز خود، میتوانند اصلیترین استفادهکنندگان از تالار دوم ارز توافقی باشند. عرضه مازاد ارز این صنایع به طور مستقیم در این تالار صورت خواهد گرفت. با این حال، اگر دقیقتر شویم، آن دسته از تولیدکنندگانی که به تولید محصولات زیر مشغول هستند، از این تالار بهره بیشتری میبرند:
قیر
هیدروکربنها
میلگرد و پروفیل
تحلیل شکاف قیمت و شانس رشد شرکتها
تحلیلگران با بررسی اختلاف نرخ تسعیر ارز شهریورماه شرکتها با نرخ تالار دوم، میزان شانس هر شرکت برای رشد قیمتی را پیشبینی میکنند.
گروه اول: گپ قیمتی محدود (انتظار رشد کمتر)
چند شرکت خاص وجود دارند که فاصله نرخ تسعیر ارز شهریورماه آنها با تالار دوم بسیار کم است. این شرکتها عبارتاند از:
شپاس (پالایش نفت پاسارگاد)
شاراک (پتروشیمی شازند)
فالوم (نورد و لوله اهواز)
فصبا (فولاد بوشهر)
در صورتی که این شرکتها مازاد عرضه ارز داشته باشند و مجبور به عرضه در تالار دوم شوند، انتظار اقبال، رشد و تاثیرگذاری تالار جدید بر سودآوری آنها نسبت به بقیه کمتر خواهد بود.
گروه دوم: گپ قیمتی قابل توجه و حجم صادراتی بالا (انتظار سودآوری بیشتر)
شرکتهای پتروشیمی و فولادی دیگری که محصولات چهارگانه (قیر، هیدروکربن، میلگرد، پروفیل) را تولید میکنند، با تالار دوم فاصله نرخ تسعیر قابل توجهی دارند. عامل متمایز کننده اصلی برای کسب سود بالاتر، حجم صادراتی این شرکتهاست. شرکتهایی که درصد فروش صادراتی آنها نسبت به کل فروششان، یک درصد قابل توجه باشد، بیشترین سود را از راهاندازی تالار دوم ارز توافقی کسب میکنند.
نمادهای صددرصد صادراتی: برخی نمادها مانند شخارک و زاگرس وجود دارند که ۱۰۰ درصد حجم فروششان را فروش صادراتی تشکیل میدهد.
شرکتهای با درصد صادراتی بالای ۳۰٪: سایر شرکتهایی که در نمودار حجم صادراتی بالا قرار میگیرند و درصد صادراتشان نسبت به کل فروش بالای ۳۰ درصد است، به واسطه گپ قیمتی زیاد با تالار دوم، میتوانند سود قابل توجهی از این اقدام کسب کنند.
به طور خلاصه، هر چقدر درصد صادرات یک شرکت بیشتر و فاصله نرخ تسعیر آن با نرخ تالار دوم بیشتر باشد، رشد و منفعت بیشتری را تجربه خواهد کرد.
منبع: اکوایران