تصویب بیانیه حکمرانی و تغییر چارت اتاق ایران

جهان صنعت– عضو هیاترییسه اتاق ایران و قائممقام دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی از تصویب بیانیه حکمرانی اتاق ایران خبر داد و از تنظیمگری، توسعه روابط و تجارت خارجی، تاثیرگذاری بر جامعه، توسعه عضویت و توسعه خدمات به عنوان پنج راهبرد اساسی بیانیه حکمرانی اتاق ایران نام برد.
کیوان کاشفی روز پنجشنبه در دومین روز گردهمایی مسوولان دبیرخانههای شورای گفتوگوی اتاقهای استانی که در مشهد مقدس در حال برگزاری است با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران فدراسیونی از طیف گستردهای از مجموعهها شامل اتاقهای استانی، اتاقهای مشترک و تشکلهای اقتصادی ملی و استانی است، گفت: اتاق ایران در اداره همه این ظرفیتهای عظیم دارای نقش ستادی است و همواره در همه این سالها این دغدغه وجود داشته است که یک مانیفست کلی داشته باشد.
عضو هیاترییسه اتاق ایران از مطالعه تطبیقی بر روی ساختارهای حقوقی، منابع مالی و تجارب زیسته اتاقهای بازرگانی ۴۰کشور خبر داد و بیان داشت: اتاق ایران به الگوی اتاقهای اوراسیایی و آسیایی نزدیک است که البته الگوی خوبی نیز است. اتاق ایران کاملا مستقل است و دارای جایگاه قانونی است و ارکان آن با برگزاری انتخابات تعیین میشوند. به همین خاطر است که اصرار داریم در بحث و بررسی که در مجلس شورای اسلامی بر روی قانون اتاق ایران در حال انجام است، چنانچه قرار نیست این اصلاح قانون به چابکسازی اتاق کمک کند، لطف کنند و اصلا به قانون اتاق دست نخورد.
کاشفی از تعیین چند گروه دانشگاهی به منظور انجام مطالعه و ارائه تحقیقی درباره سناریوهای رابطه اتاق با دولت، عمق نقشآفرینی اتاق در روابط خارجی و تعیین میزان ورود اتاق بازرگانی به حوزههای اجرایی و مشورتی و … خبر داد و گفت: بهتازگی بیانیه حکمرانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تصویب رسید که این بیانیه حکمرانی، چارچوبها و نقشهراه اتاقهای بازرگانی تا دو دهه آینده را تعیین کرده است.
عضو هیاترییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام اینکه چارت سازمانی اتاق ایران متناسب با بیانیه حکمرانی اتاق در حال تغییر است؛ افزود: همچنین برنامه شش ساله اتاق ایران در حال تدوین است تا اتاق براساس چارت و مانیفست اصلی بیانیه حکمرانی بتواند با برنامه حرکت کند.
کیوان کاشفی از تنظیمگری، توسعه روابط خارجی و تجارت خارجی، تاثیرگذاری اتاق بازرگانی بر جامعه، توسعه عضویت و توسعه خدمات به عنوان پنج راهبرد اساسی بیانیه حکمرانی اتاق بازرگانی ایران نام برد و تاکید کرد: تنظیمگری با ارکان دولتی، حاکمیتی و اعضا و فعالان بخشخصوصی اصلیترین محور در بیانیه حکمرانی اتاق ایران است که در محدوده وظایف و ماموریتهای شوراهای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی ملی و استانی وجود دارد.
او با تاکید بر اینکه هیچ نهاد بخشخصوصی دیگری جز اتاق بازرگانی در ایران وجود ندارد که وظیفه توسعه روابط خارجی به آن داده شده باشد، درباره تاثیر اتاق بازرگانی بر جامعه نیز گفت: متاسفانه امروز سازوکارهای ارتباطی خوبی با جامعه نداریم و بعضا تصویر درستی از اتاق در سطح جامعه بازنمایی نشده است.
کاشفی در ادامه اشاره به توسعه عضویت در اتاق ایران به عنوان یکی ارکان اساسی در بیانیه حکمرانی اتاق ایران به موضوع توسعه خدمات پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی یک نهاد تسهیلگر است. اتاق مجموعهای نیست که فقط وظیفه نظارتی داشته باشد بلکه هر قدر در توسعه خدمتمحور موفق باشیم، در توسعه عضویت هم توفیق بیشتری خواهیم داشت.
وی شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی را منحصربهفردترین کارگروه تخصصی در کشور هم به لحاظ ترکیب اغضای دولتی و حاکمیتی و هم از نظر جایگاه قانونی دانست و تاکید کرد: انتهای خروجی شوراهای گفتوگوی استانی و ملی دولت و بخشخصوصی، بهبود فضای کسبوکار است.
قائممقام دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی در ارائه توصیههایی به مسوولان دبیرخانههای شورای گفتوگوی اتاقهای استانی، بر تقویت تیمهای کارشناسی شوراهای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی در استانها تاکید کرد و گفت: بودجه مستقلی برای شوراهای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی استانی اختصاص داده شده است؛ بنابراین انتظار میرود که اتاقهای استانی به تکمیل تیم کارشناسی شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی در استان عنایت داشته باشند.
او بر ارتباط مستمر بین دبیرخانههای شوراهای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی با تشکلهای اقتصادی و کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران تاکید کرد و بیان داشت: این ارتباط میتواند با طراحی و ایجاد یک پلتفرم ارتباطی تقویت شود. این ابتکار علاوه بر اینکه یک علاقه و الفتی بین اعضا برای ارائه خدمت واقعی کمک میکند، به توسعه خدمتمحور و توسعه عضوگیری اتاق نیز کمک میکند.
عضو هیاترییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اتاق بازرگانی هر اظهارنظری که مطرح میکند باید به صورت کامل کارشناسی شده باشد. بنابراین لازم است موضوعات به صورت حرفهای و کامل در صحن شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی مطرح شوند.
کیوان کاشفی که دارای ۱۶سال سابقه ریاست اتاق استانی در سوابق فعالیتهای تشکلی خود است، بر توسعه و تعمیق ارتباط روسای اتاقهای استانی و به دنبال آن دبیرخانههای شوراهای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی در استانها با استانداران و مسوولان ارشد اجرایی استانها تاکید کرد و افزود: هر قدر این ارتباطات بیشتر تقویت شود، خروجی شوراهای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی هم بالاتر میرود.
قائممقام دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی در پایان بیان داشت: بیشترین تمرکز دبیرخانههای شوراهای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی سراسر کشور بر روی حوزه تنظیمگری باشد. شاید در یک دهه اخیر، اصلیترین خروجی اتاقهای بازرگانی، قانون بهبود مستمر فضای کسبوکار بوده است که از دل آن شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی بیرون آمد و در سطح کل کشور گسترده شد.
منبع: اتاق ایران آنلاین