تحول آموزش و پرورش از برنامه درسی آغاز میشود؛ پژوهشگاه نقش هدایتگر دارد

جهان صنعت، علیرضا کاظمی روز دوشنبه در نشست صمیمی با کارشناسان و مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، اظهار کرد: ریشه بسیاری از چالشها و مشکلاتی که امروز آموزش و پرورش با آن مواجه است، به نظام برنامهریزی درسی بازمیگردد. تحول واقعی باید از این نقطه آغاز شود و همه ارکان دیگر نظام آموزشی را تحت تأثیر قرار دهد.
وی ادامه داد: برنامه درسی مانند قلب در بدن عمل میکند؛ اگر درست عمل کند، سایر بخشهای نظام تعلیم و تربیت نیز پویا و سالم خواهند بود اما اگر این حوزه دچار ضعف باشد، کل نظام آموزشی آسیب خواهد دید. به همین دلیل، اساسیترین اقدام اصلاح و بازنگری برنامههای درسی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طراحی الگو و نقشه راه نظام مسائل آموزش و پرورش، گفت: در این الگو، مسائل آموزش و پرورش در ۶ زیرنظام تقسیمبندی شده و با ۲ نگاه اجرایی و معماری بررسی شده است. نگاه اجرایی معمولاً به تغییرات سطحی مانند مدیریت و تجهیزات توجه میکند اما نگاه معماری از بنیان آغاز میشود؛ یعنی منابع انسانی، ارزشیابی تحصیلی، فضا و تجهیزات و منابع مالی. اگر این ساختار درست بسته شود، سایر اصلاحات نیز به نتیجه خواهد رسید.
کاظمی با بیان اینکه پژوهشگاه میتواند پشتیبان علمی این تحول باشد، افزود: نیازمند تغییر نگرشها، تدوین دقیق اولویتها و طراحی برنامههای درسی متناسب با آینده هستیم. پژوهشگاه با ظرفیت علمی و پژوهشی خود باید نقش هدایتگر و راهبر را ایفا کند و ارتباط نزدیکتری میان سیاستگذاران، دانشگاهها و مدارس برقرار سازد.
ضرورت استفاده از همه ظرفیتهای علمی کشور برای بازنگری برنامههای درسی
وی بر ضرورت استفاده از همه ظرفیتهای علمی کشور برای بازنگری برنامههای درسی تأکید کرد و گفت: این مسیر تنها با همکاری جمعی و مشارکت دانشگاهها و مراکز پژوهشی محقق خواهد شد. آموزش و پرورش باید به مرکز تحول فرهنگی و علمی کشور تبدیل شود و این مهم جز با بازطراحی بنیادین برنامههای درسی ممکن نخواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اطمینان دارم با همدلی و تلاش پژوهشگاه و سایر نهادهای علمی، میتوانیم برنامههای درسی را متناسب با نیازهای نسل آینده بازآفرینی کنیم و تحولی ماندگار در آموزش و پرورش کشور رقم بزنیم.