آیا پارس نوآ میتواند جای L90 را بگیرد؟

جهان صنعت، پارسخودرو پس از توقف تولید L90 به دلیل تحریمها، پروژه داخلیسازی این خودرو را با نام «پارس نوآ» عملیاتی کرده است. این خودرو که در ابتدا با نام پروژه P90 شناخته میشد، حالا با نام جدید و نشان ایرانی به بازار بازمیگردد.
طراحی بدنه؛ ساده اما مدرنتر از L90
هرچند پلتفرم اصلی همچنان همان تندر ۹۰ است، اما تغییراتی در ظاهر خودرو ایجاد شده است. نمای جلو با خطوط افقی، سپر بازطراحیشده و لیپ اسپرت، جلوهای عضلانیتر یافته است. در بخش عقب چراغهای کشیده و سپر دو رنگ نمایی مدرنتر ایجاد کردهاند، در حالی که نمای جانبی همچنان شباهت زیادی به L90 دارد.
مشخصات فنی؛ موتور ایرانی به جای رنو
پارس نوآ مجهز به موتور جدید ME16 است؛ یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با توان ۱۱۵ اسببخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتنمتر. شتاب صفر تا صد این سدان ۱۰.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. انتقال قدرت از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انجام میشود. مصرف سوخت ترکیبی نیز ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
کابین و امکانات رفاهی؛ حفظ سنت با چاشنی فناوری
فضای داخلی پارس نوآ همچنان یادآور طراحی L90 است، اما تغییراتی مانند نمایشگر ۷ اینچی، فرمان دیکات با کلیدهای کنترلی، طراحی جدید رودریها و تریم دو رنگ، چهرهای مدرنتر ایجاد کرده است. امکاناتی نظیر دوربین دنده عقب، سنسور نور و باران، سیستم کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی، رینگهای ۱۵ اینچی، شیشه دودی عقب و سیستم پایش فشار باد تایرها نیز به این خودرو افزوده شده است.
نقاط قوت و ضعف
از مزایای پارس نوآ میتوان به کابین جادار، توان حرکتی مناسب و امکانات بیشتر نسبت به L90 اشاره کرد. در مقابل، کیفیت متریال داخلی، طراحی ساده و امکانات ایمنی محدود نسبت به برخی رقبای جدید، از نقاط ضعف آن محسوب میشود.
رقبا در بازار
پارس نوآ در بازار داخلی با محصولاتی مانند شاهین پلاس، شاهین G دندهای و تارا V1 پلاس رقابت خواهد کرد. در نسخه اتوماتیک نیز رقبای مونتاژی اقتصادی همچون JAC J4 و ایگل در برابر آن قرار میگیرند.
منبع: آخرین خودرو