اعتراض انجمن لوازم‌خانگی به آزاد شدن واردات ته‌لنجی ۹۷ قلم کالا

گروه صنعت
کدخبر: 556347
انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نسبت به آزادسازی واردات ۹۷ قلم کالای ته‌لنجی هشدار داد و آن را تهدیدی جدی برای بقای تولید ملی و واحدهای تولیدی دانست.
اعتراض انجمن لوازم‌خانگی به آزاد شدن واردات ته‌لنجی ۹۷ قلم کالا

جهان صنعت _انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور نسبت‌به آزادسازی واردات ۹۷قلم کالای ته‌لنجی هشدار داد و آن را تهدیدی جدی برای بقای تولید ملی دانست.

به گزارش مهر، امید فاضلی‌نیا در نامه‌ای به محمدرضا عارف معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به آزاد شدن واردات ۹۷قلم کالای جدید به فهرست مجاز وارداتی از طریق ته لنجی که شامل لوازم‌خانگی هم می‌شود بر لزوم جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی تاکید کرد. در این نامه آمده است: همان‌گونه که مستحضرید ناترازی در بخش‌های مختلف رکود کم‌سابقه تورم فزاینده تراکم و تزاحم ضوابط، رخوت در بدنه اجرایی کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده، عدم اغماض در وصول مطالبات دولتی علی‌رغم آسیب‌پذیری تولید هزینه‌های تحمیلی ناشی از تحریم ظالمانه و … تولید ملی را در شرایطی کم‌سابقه و نگران‌کننده قرار داده است.

این در حالی است که شرایط شکننده و آسیب‌زای بعد از جنگ تحمیلی ۱۲روزه و متعاقب آن بلاتکلیفی در تصمیم‌گیری و اجرا مانعی جدید و مضاعف برای سرمایه‌گذاران در بخش‌های مولد اقتصادی کشور ایجاد نموده است. در همین ارتباط طی روزهای اخیر بدون لحاظ مقتضیات کشور در تصمیمی فی‌البداهه و غیرمتناسب با شرایط جاری تعداد ۹۷‌قلم کالای جدید به فهرست مجاز وارداتی از طریق ته‌لنجی اضافه شده است. مستحضرید اجرای این تصمیم غیرکارشناسی بدون اخذ نظر از دفتر تخصصی در وزارت صمت علاوه بر نادیده گرفتن ضرورت توجه به درآمدهای پایدار دولت از محل وصول حقوق دولتی نابرابری و تضییع حقوق تولیدکنندگان داخلی را در رقابت کالاهای تولید داخل با کالاهای مشمول فهرست مذکور به‌دنبال داشته و این تصمیم نابه‌هنگام خنجری بر پیکر خسته و آسیب‌دیده تولید ملی از محل تصمیمات غیرمتجانس با سیاست‌های کلان تلقی می‌شود. شایان ذکر است در لیست مورد اشاره اقلامی از قبیل ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولر گازی، انواع یخچال و فریزر، یخچال با کمپرسور یخچال و اجزا و قطعات آن، دستگاه‌های صوتی و تصویری و قطعات آن، جاروبرقی شارژی و خانگی، ماکروویو، مایکروفر سرخ‌کن، توستر، قهوه‌ساز و قهوه‌جوش، چای‌ساز، ساندویچ‌ساز، غذاساز، کیک‌پز، مخلوط‌کن، همزن، آسیاب، ظروف آشپزخانه فلزی، کیس کامپیوتر و … دیده می‌شود. در پایان پیشنهاد می‌نماید در صورت اراده به کمک به معیشت مرزنشینان و پیله‌وران ترتیبی اتخاذ فرمائید که با رویکرد صیانت از دستاوردهای تولیدی فهرست مذکور مشمول کالاهایی گردد که تولید داخل نداشته یا تولید آن کفاف نیاز بازار داخل را نمی‌نماید. قبلا و قلبا از بذل عنایت و دستور حمایتگرانه جنابعالی از تولید ملی سپاسگزاریم.

عوامل رکود سنگین در بازار لوازم‌خانگی

باید اذعان کرد که افزایش هزینه‌های تولید، تمرکز بانک‌ها بر شبکه توزیع و رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کنار کاهش قدرت خرید خانوارها باعث شده بازار لوازم‌خانگی در یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های خود قرار گیرد. به گزارش تسنیم، بازار لوازم‌خانگی در ماه‌های اخیر با رکود شدید مواجه شده است. کارشناسان دلیل اصلی آن را کاهش قدرت خرید خانوارها، افزایش هزینه‌های تولید، محدودیت‌های صادراتی و نبود برنامه حمایتی مشخص از تولیدکنندگان می‌دانند. در این شرایط، بخش بزرگی از تقاضا به کالاهای قاچاق و برندهای وارداتی سوق پیدا کرده و سهم تولیدکنندگان داخلی کاهش یافته است. تحلیلگران معتقدند اگر دولت به سرعت سیاست‌های حمایتی موثر برای تحریک تقاضا، کاهش هزینه‌های تولید و تقویت صادرات تدوین نکند، رکود بازار لوازم‌خانگی می‌تواند به تعطیلی واحدهای صنفی کوچک و بیکاری گسترده منجر شود.

صنعت لوازم‌خانگی قربانی مجوزهای بی‌رویه

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران در همین ارتباط با انتقاد از سیاست‌های دولتی و بانکی در این حوزه، این سیاست‌ها را «تنبیهی» به جای «حمایتی» می‌داند و نسبت‌به گسترش بی‌ضابطه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هشدار می‌دهد. اکبر پازوکی در عین‌حال رکود حاکم بر بازار لوازم‌خانگی را نتیجه مستقیم این سیاست‌ها و نبود حمایت از تولید داخلی توصیف کرد. وی با بیان اینکه بانک‌ها منابع مالی را به جای تولید، به‌سمت توزیع کالا هدایت کرده‌اند، گفت: دولت هیچ حمایتی از صادرات لوازم‌خانگی ندارد و در مقابل، نظارتی هم بر فروشگاه‌های بزرگ وجود ندارد. در‌حالی‌که کسبه خرد با جریمه‌های میلیاردی مواجه می‌شوند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای آزادانه فعالیت می‌کنند.  وی به دوران همه‌گیری کرونا اشاره کرد و افزود: در همان زمانی که واحدهای صنفی نیاز جامعه را تامین می‌کردند، تلویزیون تبلیغ فروشگاه‌های بزرگ را می‌کرد. هنوز هم مشخص نیست این فروشگاه‌ها با چه مجوزی فعالیت می‌کنند و چرا بازرسی‌ها فقط سراغ کاسبان کوچک می‌روند. پازوکی تاکید کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای هرروز مکان خود را عوض می‌کنند و حتی کالا را به خودشان می‌فروشند اما واحد صنفی ما جای ثابتی دارد و امکان فرار ندارد. وی با اشاره به اینکه هفت‌سال است این صنف فریاد می‌زند اما کسی صدای‌شان را نمی‌شنود، گفت: ما کالای ایرانی می‌فروشیم اما به‌جای حمایت، فشار می‌بینیم. اتحادیه‌های موازی با سرمایه‌داران بزرگ تشکیل شده و بازار را به دست گرفته‌اند.

وب گردی