مجسمههایی که خزانه فرانسه را خالی کردند

جهان صنعت-پروژهای نوآورانه در کاخ «ورسای» فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است تا بتوانند با مجسمهها و فوارههای تاریخی گفتوگو کنند.
باغهای کاخ «ورسای» در اصل پروژهای پرهزینه بود. «لوئی چهاردهم» در طول بیش از چهار دهه از بهترین هنرمندان دوران خود خواست تا مجموعهای از مجسمههای فضای باز را که اکنون به عنوان بزرگترین مجموعه مجسمههای فضای باز در جهان محسوب میشوند، عمدتا با هدف بزرگداشت خود و دربارش خلق کنند.
این پروژه خزانه دولت را خالی کرد و هزینه میلیونها لیور (واحد پول فرانسه در گذشته) شد. با این وجود از میان نزدیک به ۶۰۰ مجسمه هیچکدام در این نمایش پر از ولخرجی به اندازه «فواره آپولو» تاثیرگذار نبوده است. این یک اثر غولپیکر و ظریف از سرب طلاکاری شده است که خدای خورشید، نماد پادشاه «لوئی» را نشان میدهد که از آب سربرآورده اما نباید تعجب کرد اگر از «فواره آپولو» پرسیده شود که آیا منابع قرن هفدهم فرانسه میتوانست برای موارد بهتری صرف شود، «فواره آپولو» از پاسخ به آن طفره برود.
این فواره که توسط «چارلز لو برن» در سال ۱۶۶۸ میلادی طراحی شده حالا مجهز به هوشمصنوعی شده و این سیستم هوشمصنوعی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت این مجسمه ارزش هزینه انجام شده را داشته است یا خیر گفت: «هر سکهای که خرج شد درباره انعکاس قدرت و نظم پادشاه بود و کارکردی فراتر از صرفا هزینه داشت. آیا استفاده خوبی از پول دولت بود؟ این پرسشی است که انسانها باید دربارهاش تصمیم بگیرند.»
این هوش مصنوعی پروژه فناوری «ورسای» است که درحقیقت در جریان همکاری با «OpenAI» و پلتفرم فرهنگی «Ask Mona» به بازدیدکنندگان اجازه میدهد به ۲۰مجسمه باغ با سه زبان مختلف گفتوگو کنند.
قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی در اپلیکیشن موبایل «ورسای» ادغام شده است و گفتوگوهایی روانتر و گستردهتر نسبت به نسل قبلی چتباتها ارائه میدهد. البته مجسمهها میتوانند اطلاعات تخصصی هم ارائه دهند. به عنوان مثال «فواره لاتونا»(Latona) با خوشرویی به شما میگوید که یک فواره ۸/۱متری و چهار طبقه است که از مرغوبترین مرمر کارارا و با الهام از «دگردیسیها» نوشته «اووید» ساخته شده است اما همچنین میتوان داستان روایت کند.
«ورسای» اطمینان داده است که شرکای فناوریاش محدودیتهای مشخصی ایجاد کنند. مجسمهها فقط به هنر و تاریخ پایبند هستند و حاضر نیستند درباره کروسان، سیاست معاصر یا سرنوشت فرانسه در جامجهانی بعدی نظر دهند، همچنین مجسمهها به قواعد پایبندند، بر قواعد پافشاری میکنند و به بازدیدکنندگان توصیه میکنند از لمس کردن یا شیرجه زدن در استخرها خودداری کنند.
این پروژه هوشمصنوعی که اولین نسخهاش تا زمستان ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت، جدیدترین تلاش «ورسای» برای جذب مخاطبان جوانتر و محلیتر است. گرچه این مکان سالانه بیش از ۸میلیون بازدیدکننده دارد اما بیشتر آنها گردشگرهای خارجی هستند. «ورسای» همچنین ادامهدهنده مسیر فناوریهای نوظهور است. این کاخ قبلا با Google Arts & Culture همکاری داشت. علاوهبر این بازدیدکنندگان امروزه میتوانند با هدست واقعیت مجازی وارد باغهای ناپدیدشده «پادشاه خورشید» شوند.
کریستوف لریبو، رییس مجموعه در بیانیهای گفت: «نوآوری علمی بخشی جداییناپذیر از تاریخ کاخ ورسای است. از ساخت آن تا اولین پرواز بالنها، ورسای همواره در خط مقدم پیشرفتهای بزرگ در همه زمینهها بوده است.»
منبع: ایسنا