جهان صنعت، مهدی اسماعیل پور، مدیران شهری به‌دنبال رفع این مشکلات هستند. احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد.

تجهیز خطوط به کارتخوان و کیوآرکد

از سال گذشته مجهز کردن اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها به دستگاه کارتخوان و همچنین حضور متصدی در ایستگاه‌های بی‌آرتی آغاز شد. در همین راستا تجهیز ۲۳۶ایستگاه به دستگاه‌های کارتخوان و نصب ۲۲۶۰دستگاه کارتخوان در اتوبوس‌های شهری انجام شده است. در نتیجه اکنون تمام اتوبوس‌های خطوط فیدر و تندرو به سیستم‌های پرداخت هوشمند مجهز هستند و شهروندان می‌توانند از طریق کارت بانکی، اپلیکیشن‌های پرداخت و کیوآر کد، کرایه خود را به‌راحتی پرداخت کنند.

دریافت کرایه نقدی ممنوع!

درصورت نبود یا خرابی دستگاه کارتخوان در اتوبوس یا ایستگاه خطوط بی‌آرتی یا فیدر، راننده یا متصدی به هیچ عنوان حق دریافت نقدی کرایه از مسافران را ندارد و پرداخت کرایه صرفا یا از طریق کارتخوان یا اسکن کیوآرکد مجاز است. اگر در ایستگاه یا اتوبوسی امکان پرداخت کرایه از این ۲ طریق فراهم نبود، مسئولیت آن با مسافران نیست. مسافران می‌توانند تخلف‌های احتمالی را با اعلام پلاک اتوبوس از طریق ۱۳۷اعلام و پیگیری کنند.

تجهیز اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها به کارتخوان

دستگاه کارتخوان سیار در ایستگاه‌های پرتردد

احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:۱۰۰دستگاه کارتخوان سیار در ایستگاه‌های پرتردد خطوط تندرو(BRT) مستقر شده تا تسهیلات بیشتری برای شهروندان تهرانی فراهم شود. ۴۴۵متصدی با دستگاه‌های کارتخوان سیار در ایستگاه‌های بی‌آرتی فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۲۳۶نفر در شیفت صبح و ۲۰۹نفر در شیفت عصر خدمات ارائه می‌دهند. باتوجه به تردد اندک در برخی ایستگاه‌ها و کم‌بودن مسافر و احتمال سرقت در ساعات کم تردد در برخی ایستگاه‌ها بیشتراستفاده از کارتخوان‌های سیار و پرداخت آنلاین را توسعه داده‌ایم. به این ترتیب در تمام ایستگاه‌ها، حتی مکان‌های بدون متصدی، کیوآرکدهای پرداخت الکترونیکی نصب شده است.

روش‌های پرداخت کرایه اتوبوس

دستگاه کارتخوان
اسکن کیوآرکد ایستگاه
یا اتوبوس و پرداخت
از طریق اپلیکیشن

همشهری آنلاین