فیلمسازهایی که جیب‌شان خالی است و اینفلوئنسری که کارگردان می‌شود

گروه فرهنگ و هنر
کدخبر: 544519
تهیه‌کننده و کارگردان سینما، میلاد آل‌احمدی، از ورود اینفلوئنسرها به عرصه کارگردانی انتقاد کرده و بر لزوم حمایت از فیلمسازان با تجربه تأکید کرد.
فیلمسازهایی که جیب‌شان خالی است و اینفلوئنسری که کارگردان می‌شود

جهان صنعت– یک تهیه‌کننده و کارگردان سینما می‌گوید: من سال‌ها برای تلویزیون و سینما با بی‌پولی کارگردانی کردم اما امروز می‌بینیم یک اینفلوئنسر کارگردان می‌شود. مشکلی با کار کردن اینها ندارم، کار کنند، هنرمند هستند اما چرا باید تهیه‌کننده و کارگردان شوند؟ میلاد آل‌احمدی که پیشتر کارگردانی سه اثر سینمایی، همچنین مستند و فیلم کوتاه را نیز در کارنامه کاری خود دارد، اظهار داشت: من را بیشتر به عنوان فیلمساز می‌شناسند. در ابتدا، دستیار برنامه‌ریز بودم و بعد کارگردان شدم. در حالی که امثال من برای تامین حداقل‌های تولید با شرایط سخت مالی دست‌وپنجه نرم کرده‌ام یک اینفلوئنسر آمده تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون شده است. او که در زمان حاضر مشغول تهیه فیلم سینمایی «صفر» به کارگردانی محمد رسولی است، افزود: من نمی‌دانم چگونه به اینها مجوز می‌دهند. ما می‌خواهیم مجوز فیلم اولی را بگیریم، بازخواست می‌کنند، عدم سوءپیشینه، مدرک تحصیلی و رزومه کاری و .. می‌خواهند، یک اینفلوئنسر چه رزومه کاری دارد؟ صرفا به خاطر اینکه در اینستاگرام سریال ساخته به او مجوز کارگردانی کار تلویزیونی می‌دهند؟ او ادامه داد: حداقل یک تله‌فیلم برای تلویزیون بسازند، سریال شبکه سه آن هم برای یک اینفلوئنسر؟ این شایسته تلویزیون و سینمای ما نیست. باید بچه‌هایی را که استعداد دارند حمایت کنیم. آل‌احمدی گفت: خیلی با تجربه‌ها برای ساخت فیلم مجبورند اسپانسر بازیگر بیاورند تا کار خودشان را جمع کنند، در حالی که من به این مقوله نقد دارم اما به یک اجبار برای ما تبدیل شده است. من اسپانسر بازیگر نمی‌آورم هزینه‌ای که هنرجویان برای دوره آموزشی پرداخت می‌کنند را برای ساخت فیلمم هزینه می‌کنم و از هنرجوهای خودم در کارهایم استفاده می‌کنم. در واقع شاگردهای من برای آینده سینمایی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. او افزود: برخی فیلمسازها هم با دریافت پول‌های کلان از هنرجوها میلیاردی پول به جیب می‌زنند و با مقداری از آن به اصطلاح فیلم می‌سازند و نام خود را فیلمساز گذاشته‌اند. چند تا توشات و دو بسته که فیلمسازی نیست. این تهیه‌کننده و کارگردان سینما در این باره که آیا آموزش برای بازیگر و حتی برای کارگردان‌ها و تهیه‌کننده الزام است یا خیر؟ اظهار داشت: الزام است. یا باید عمرت را بگذاری و تجربه کسب کنی یا اینکه آموزش ببینی. سینما و بازیگری اصول و متدی دارد. چه متد اکتینگ و چه کلاسیک. هر چیزی متدی دارد. آل‌احمدی الگوی خود در فیلمسازی را برگرفته از زنده‌یاد عباس کیارستمی عنوان کرد و از بین بازیگران مرد، پیمان معادی و بازیگران زن، پریناز ایزدیار را به عنوان بهترین بازیگران سینمای ایران نام برد و گفت: در چند سال اخیر شاهد یک اثر خوب در سینمای ایران بودم و آن هم کار «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی بود. او گفت: بازیگران را نمی‌شود با همدیگر مقایسه کرد. بازیگری مانند جواد عزتی کاملا رئال بازی می‌کند و به همین خاطر هرگز تکراری نمی‌شود. نوید محمدزاده و هوتن شکیبا را هم از جمله این بازیگران می‌توان نام برد. اگر چه در برخی کارها این بازیگران بازی می‌کنند و شاید نقش خوبی ایفا نکنند. وی تاکید کرد: این بستگی به کارگردان‌ها دارد، بازیگر باید بازیگر خوبی باشد از سوی دیگر مشکل این است که حتی از بازیگران چهره هم بازی خوبی گرفته نمی‌شود و صرفا برای فروش کارهایی از آنان دعوت به کار می‌شود. هنر یک کارگردان این است که از بازیگرانش بتواند بازی خوبی بگیرد.

منبع: ایرنا

وب گردی