وضعیت نوسازی بافتهای فرسوده تهران در سال گذشته

جهانصنعت– فرماندار تهران با اشاره به وسعت و چالشهای بافت فرسوده در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت، از نوسازی ۵۳۱۶ پلاک فرسوده در سال گذشته خبر داد.
حسین خوشاقبال درباره موضوع بافت فرسوده در سطح شهر تهران اظهار کرد: بافت فرسوده به عنوان یکی از معضلات اصلی و چالشهای ساختاری شهر تهران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مدیریت و برنامهریزی دقیق در این حوزه از اولویتهای اساسی فرمانداری تهران در سالهای اخیر و پیش رو به شمار میرود.
او با اشاره به اهمیت و وسعت بافت فرسوده تهران، گفت: بافت فرسوده و ناکارآمد عمدتا در بخشهای مرکزی و جنوبی شهر تهران واقع شدهاند و با مشکلاتی همچون فرسودگی سازهها، نبود زیرساختهای مناسب، مشکلات اجتماعی اقتصادی و ناکافی بودن خدمات روبهرو هستند. وسعت بالای این بافتها و تراکم جمعیتی موجود نیاز به برنامهریزیهای دقیق و جامع برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنان، بهبود وضعیت شهری و کاهش مخاطرات ایمنی و زیستمحیطی دارد.
خوشاقبال با بیان اینکه فرمانداری تهران به عنوان نماینده دولت در سطح شهرستان و با هماهنگی استانداری، شهرداری و وزارت راهوشهرسازی برنامههای گستردهای را در راستای برنامهریزی، هدایت و نظارت بر نوسازی بافتهای فرسوده در دستور کار دارد، خاطرنشان کرد: تدوین و اجرای طرحهای بازآفرینی شهری در قالب برنامههای ملی بازآفرینی شهری با رویکرد چند بعدی شامل بهسازی فیزیکی، ارتقای خدمات زیرساختی و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی ساکنان بافت فرسوده طراحی و اجرا میشود. او ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ سازمان نوسازی شهر تهران موفق شد ۵۳۱۶ پلاک فرسوده را نوسازی کند و این اقدام در قالب برنامه محله محوری و با همکاری دفاتر توسعه محله صورت گرفته است. هماهنگی بینبخشی و ایجاد کارگروههای تخصصی مشترک با حضور نمایندگان شهرداری، وزارت راهوشهرسازی، سازمان نظام مهندسی شرکت آب و فاضلاب برق و سایر نهادهای مرتبط، موجب همافزایی و تسریع در اجرای پروژههای نوسازی شده است. فرماندار تهران تاکید کرد: تامین منابع مالی ایجاد سازوکارهای مالی از جمله اعطای تسهیلات بانکی، تشویق سرمایهگذاری بخش خصوصی و استفاده از منابع دولتی برای حمایت از پروژههای نوسازی، بخشی از ظرفیتهای برنامهریزیشده است که فرمانداری تهران پیگیری میکند.
او با اشاره به موانع موجود در مسیر برنامهریزی و اجرای پروژههای نوسازی بافت فرسوده گفت: مالکیتهای پراکنده و اختلافات حقوقی، مالکیت زمین و املاک در این مناطق معمولا متعدد و پراکنده است که روند تجمیع زمینها و اجرای پروژههای بزرگ را پیچیده میکند. خوشاقبال تاکید کرد: بهدلیل مشکلات اقتصادی، بسیاری از ساکنان توان مالی لازم برای مشارکت در نوسازی و ارتقای ساختمانهای خود را ندارند که نیازمند حمایتهای مالی و اجتماعی است. محدودیتهای بودجهای و زمانبندی بودجههای اختصاص یافته به نوسازی محدود بوده و اجرای کامل پروژهها زمانبر است. همچنین مقاومت در برابر جابهجایی ساکنان به دلیل وابستگیهای اجتماعی و اقتصادی نیز وجود دارد. فرماندار تهران ضمن درک دقیق این چالشها، به برنامههای خود با رویکردی جامع و چندوجهی طراحی اشاره کرد و ادامه داد: اجرای پروژههای پایلوت بازآفرینی در مناطق منتخب یکی از این برنامههاست. انتخاب مناطقی با اولویت بالا برای اجرای طرحهای نوسازی به صورت پایلوت با هدف ایجاد مدلهای موفق و قابل تعمیم، تشویق سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی، تسهیل مجوزها و ارائه مشوقهای مالی برای جذب سرمایهگذاران بخشخصوصی بهمنظور افزایش سرعت نوسازی، حمایت اجتماعی و فرهنگی، فراهمسازی خدمات حمایتی آموزشی و اشتغالزایی برای ساکنان به منظور افزایش رضایت و مشارکت آنها نیز بخشی از این برنامه است.
او اضافه کرد: ارتقای زیرساختهای زیربنایی، بهسازی شبکههای آب، برق، فاضلاب و معابر در بافتهای فرسوده به منظور بهبود کیفیت زندگی و کاهش مخاطرات نیز در دستور کار است.
خوشاقبال در پایان عنوان کرد: در مجموع فرمانداری تهران با در نظر گرفتن وسعت و اهمیت بافت فرسوده، امکانات و محدودیتهای موجود تلاش میکند تا برنامهریزیهای عملی و کاربردی را در این حوزه پیادهسازی کند. با توجه به منابع مالی همکاری بین دستگاهی و مشارکت مردم امکان تحقق اهداف بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده در تهران وجود دارد؛ هرچند که نیازمند استمرار و پایبندی به برنامهها و سیاستهای مصوب است.