خودرو با ماست تفاوت دارد
یکم– داستان خودروسازها در این روزها موجی از تعجب را در میان آگاهان و ناظران برانگیخته است. داستان این است که کارخانه خودروسازی ایرانخودرو بدون توجه به دستورهای سازمان حمایت و نیز شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت خودروهای خود کرده است. خب این کار ایرانخودرو مگر همان کاری نیست که یخچالسازها، تلویزیونسازها، تولیدکنندگان پوشاک و پارچه، تولیدکنندگان ماست و شیر و پنیر و فولاد و… انجام داده و میدهند. بله کاری که کارخانه خودروساز انجام داده تفاوتی با گران کردن کالاهای دیگر ندارد.
دوم– پس چرا حسین فرهیدزاده، رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز که مسوولیت نظارت بر اجرای صحیح قیمتگذاریها را برعهده دارد، در واکنش به اقدام ایرانخودرو گفته است: «هرگونه افزایش قیمت بدون مجوز وزارت صمت، گرانفروشی تلقی میشود. در دستورالعملها هیچ بند یا تبصرهای وجود ندارد که به خودروساز اجازه دهد بهطور مستقل قیمتها را افزایش دهد.» این را باید از وی و رییس شورای رقابت پرسید و نیز از وزارت صمت و دیگر نهادهایی که هرکدام به شکلی و از راهی خود را به خودروسازی سنجاق کردهاند. ما از این سازمان میپرسیم آیا کارخانه ایرانخودرو بازهم دولتی است که شما بخواهید از قانونهای تاریخ گذشته استفاده کرده و این کارخانه را وادار کنید از قانونی که دیگر مشمول این بنگاه نمیشود چشم بسته اطاعت کند. این کارخانه همانند کارخانههای تولیدکننده لبنیات و نیز فولاد و نیز پتروشیمی است و نمیتوان با چوب قانون بر بدن آن تازیانه زد.
سوم-حالا باید چه کرد؟ بهترین و خردمندانهترین کار این است که ایرانخودرو به دلیل اینکه یک بنگاه غیردولتی است از قانون منسوخ قیمتگذاری دولتی رها شود و اجازه داده شود کار خود را کند. در بهترین حالت میتوان واردات خودرو را آسان کرد تا با این بنگاه رقابت کند.