شتاب دیجیتال در سوخت رسانی

گروه انرژی
کدخبر: 535843
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با راه‌اندازی سامانه اینترنتی صدور کارت هوشمند سوخت و تخصیص سهمیه دیزلی بر مبنای عملکرد واقعی، گامی مهم در کاهش قاچاق سوخت و عدالت در تخصیص یارانه برداشت.
شتاب دیجیتال در سوخت رسانی

جهان‌صنعت– در راستای تحقق دولت هوشمند و ارتقای خدمات غیرحضوری، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با راه‌اندازی سامانه‌ای اینترنتی، تحولی در فرآیند صدور کارت هوشمند سوخت و تخصیص سهمیه دیزلی ایجاد کرده است. این اقدامات نه‌تنها زمان انتظار و مراجعات حضوری را کاهش داده، بلکه با بهره‌گیری از سامانه‌های پایش و داده‌محور، گامی موثر در مسیر عدالت سوختی و مقابله با قاچاق برداشته است. کرامت ویس‌کرمی، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی دیروز در نشست خبری در رابطه با تعیین سهمیه اعتباری نفت گاز گفت: همانطور که می‌دانید متقاضیان باید تا پیش از این برای درخواست کارت سوخت المثنی باید با مدارک موجود به دفاتر خدمات مراجعه می‌کردند که این پروسه دست‌کم یک ماه زمانبر بود ولی اکنون کارت سوخت المثنی متقاضیان در یک هفته صادر می‌شود.

به گفته وی برای انتقال این طرح برای خودروهای کارکرده باید اطلاعاتی از فراجا دریافت می‌کردیم و فرآیند صدور کارت را کاهش می‌دادیم.

ویس‌کرمی خاطر نشان کرد: مالکین خودروهای صفرکیلومتر و کار کرده با مراجعه به سامانه Fcs.niopdc.ir  می‌توانند برای صدور کارت سوخت و کارت المثنی اقدام کنند و پس از یک هفته کارت خود را دریافت کنند.

رمز یک‌بار مصرف؛ امنیت کارت سوخت هوشمندتر شد

به گفته مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی دیگر رمز کارت سوخت ۴ رقم آخر کارت ملی نیست بلکه به صورت رمز پویاست که در همان لحظه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: اگر کارت سوخت در جایگاهی باقی بماند می‌توان از طریق این سامانه اقدام کرد.

ویس‌کرمی در رابطه با ۳نرخی شدن گازوئیل توضیح داد: گازوئیل با نرخ ۳۰۰‌تومان عرضه خواهد شد و با توجه به اینکه یک‌میلیون خودروی دیزلی داریم که صاحب دارند که ترددهای درون‌شهری و برون‌شهری دارند و براساس عملکردی که دارند به صورت ۱۵‌روز یک‌بار تخصیص سهمیه دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه تغییری ‌در سهمیه و قیمت ناوگانی که عملکرد دارند ایجاد نخواهد شد، خاطر نشان کرد: در برخی از مواقع بارنامه‌های صوری تولید می‌شد و کارکردی که ابلاغ می‌شد حقیقی نبود از سال ۱۳۹۳ مطابق مصوبه هیات وزیران تخصیص سوخت باید برمبنای حرکت باشد.

وی ادامه داد: سال ۹۸ سامانه سپهتن مطرح شد و سپس سیپاد تا بتوان با عملکرد واقعی سهمیه گازوئیل را اختصاص داد. سپهتن به طور کامل اجرایی نشد و اطلاعات کامل در اختیار ما قرار نگرفت.

ویس‌کرمی اضافه کرد: طرحی براساس عملکرد در جاده یا حرکت در مسیر طراحی شد و برای ناوگان بالای ۵۰‌تن به صورت آزمایشی اجرا شد که هم‌اکنون در حال بررسی آن هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از قاچاقی که اتفاق می‌افتاد مربوط به بارنامه‌های سوری بود و یکی از اهداف مهم کنترل گازوئیل در ناوگان دیزلی بود که از این طریق ممکن خواهد شد.

یارانه به جیب فعالان واقعی می‌رود

وی با تاکید بر عدم تغییر نرخ سوخت سهمیه‌ای برای ناوگان فعال حمل‌ونقل دیزلی اظهار کرد: اطلاعات راننده، مسیر و اسناد حمل الکترونیکی به‌ صورت برخط به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شده و کنترل می‌شود تا سهمیه صرفا به ناوگان فعال اختصاص یابد. همچنین، کارت اضطراری تامین سوخت در جایگاه‌های منتخب برای موارد ضروری در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه این اقدام افزون بر مدیریت مصرف سوخت، سبب کاهش قاچاق سوخت و بهینه‌سازی یارانه‌های انرژی می‌شود، گفت: انتظار می‌رود با اجرای کامل این طرح و ارتباط برخط سامانه‌های مربوطه، سهمیه‌بندی سوخت به شکل دقیق‌تر و منصفانه‌تری انجام شود.

نرخ پلکانی از تیرماه

ویس‌کرمی درباره مصوبه هیات‌ دولت برای ۳نرخی شدن نفت‌گاز با اعلام اینکه نرخ پلکانی نفت‌گاز از ابتدای تیرماه اجرایی می‌شود، بیان کرد: نرخ نفت‌گاز برای ناوگان فعال با اعلام بارنامه همچنان ۳۰۰‌تومان خواهد بود و تنها ناوگانی که فعالیت ندارند و یا برنامه غیرواقعی دارند شامل افزایش قیمت می‌شوند، نرخ جدید هم هفته پایانی خردادماه از سوی وزارت نفت اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها، طرحی را برای تخصیص سوخت به ناوگان حمل‌ونقل دیزلی براساس حرکت در مسیر اجرا کرده است، تصریح کرد: این طرح افزون بر افزایش شفافیت، از سوءاستفاده‌های احتمالی و صدور بارنامه‌های سوری جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در این سامانه، تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش واقعی ناوگان انجام می‌شود، بیان کرد: از ابتدای تیرماه سهمیه سوخت ناوگان برمبنای عملکرد و بارنامه در مسیر اختصاص می‌یابد. به این ترتیب کامیون‌هایی که بار جابه‌جا می‌کنند و مسیر مشخصی را طی می‌کنند، سهمیه خود را در طول مسیر و جایگاه‌های مشخص دریافت می‌کنند و پس از تایید حرکت از طریق سامانه‌های پایش، سهمیه بعدی در نقاط مشخصی به آنها اختصاص می‌یابد.

ویس‌کرمی هدف از اجرای طرح سوخت‌گیری در مسیر را کنترل مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل ناوگان دیزلی دانست و گفت: اطلاعات راننده، مسیر و اسناد حمل الکترونیکی به‌ صورت برخط به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال و کنترل می‌شود تا سهمیه صرفا به ناوگان فعال اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام افزون بر اصلاح مصرف سوخت، سبب کاهش قاچاق سوخت و بهینه‌سازی یارانه‌های انرژی می‌شود، بیان کرد: انتظار می‌رود با اجرای کامل این طرح و ارتباط برخط سامانه‌های مربوطه، سهمیه‌بندی سوخت به شکل دقیق‌تر و منصفانه‌تری انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه براساس قانون، دریافت سند حمل الکترونیکی برای ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری الزامی است، تصریح کرد: براساس بارنامه، حرکت در طول مسیر یا محدوده شهری تا سقف سهمیه اعتباری و همان ۳۰۰ تومان است.

سایت خوان