روزهای سخت تورگردانان
باید اذعان داشت چالش اصلی امروز تورگردانان کشور، بیکاری فعالان این حوزه است. در واقع حدود یکسال و خردهای است که اکثر تورگردانان (ایرانی) دارند از جیب خودشان هزینه میکنند و در نتیجه فشار زیادی به آنها وارد میشود.
از سوی دیگر باید توجه داشت وقتی برخی مسوولان صحبت کرده و آمارهایی را در خصوص شمار گردشگران ورودی اعلام میکنند، تورگردانان میپرسند که این تعداد گردشگران ورودی که اعلام شده، به کجا رفته یا در کدام هتل اقامت داشتهاند. بنابراین استدعا دارم که در دادن آمار گردشگری، تعریف واقعی گردشگر در نظر گرفته شود. چنانچه آقایان آشنایی ندارند هم میتوانند به ویکی پدیا یا گوگل مراجعه کنند یا اصلا تعریفی را که خود سازمان جهانی گردشگری از توریست کرده مشاهده و بررسی کنند.
سازمان جهانی گردشگری میگوید توریست یا گردشگر کسی است که برای مدت زمان مشخصی به یک کشور سفر کند و در مراکز اقامتی آن کشور اقامت داشته باشد. باید در نظر داشت فردی که صبح وارد کشور شده و بعدازظهر میرود یا در مغازه یا چادر همکار یا آشنای خود میخوابد، توریست محسوب نمیشود. حتی زائری که آمده و به زائرسرا و زیارتخانه رفته و آنجا میخوابد نیز گردشگر محسوب نمیشود. به نظرم این دسته از خارجیهایی که وارد کشور میشوند را نباید به عنوان گردشگر محسوب کنیم و نباید با این شیوه اعلام آمار، موجب برانگیختن نقدهای فعالان گردشگری و رنجش آنها شویم.
از سوی دیگر باید اشاره داشت که امروز در خصوص حضور فعالان گردشگری در نمایشگاههای خارجی مساعدت مکفی انجام نمیگیرد. توجه داشته باشید که معرفی جاذبههای گردشگری کشور، وظیفه دولت است و (دولت) باید به این موضوع کمک کرده و به آن توجه داشته باشد. با این همه میدانیم که به هر حال اعتبارات دولت کم و محدود است.
در نظر داشته باشید هر پکیجی که تورگردانان میبندند را ۵۵ تا ۶۰درصد آن را هتلداران میبرند، پرسش اینجاست که چرا از هتلها کمک نمیگیرند و چرا (صاحبان) هتلها نمیآیند در نمایشگاههای خارجی برای کمک به معرفی ظرفیتهای گردشگری ایران شرکت کنند. در واقع این وظیفه آنان است که در این نمایشگاهها شرکت کنند چراکه بیشتر درآمد تورگردانان سهم آنهاست.
افزونبر این گردشگری که وارد کشور میشود، صنایعدستی میخرد اما مشخص نیست که چرا کسی از حوزه صنایعدستی در نمایشگاههای خارجی حوزه گردشگری شرکت نکرده و حضور نمییابد.
به بیان دیگر پرسش اصلی اینجاست که چرا جور تبلیغات برای معرفی ظرفیتهای گردشگری ایران را باید صرفا آژانسهای مسافرتی و گردشگری بکشند.
آن هم آژانسهایی که با توجه به شرایط کنونی روزبهروز ضعیفتر میشوند.
با توجه به این وضعیت، تصور میکنم که اگر برای معرفی ایران اقدام و کمک موثری انجام نگیرد در آینده با شرایط مساعدی در این بخش رو به رو نخواهیم بود.
مصطفی شفیعیشکیب، رییس جامعه تورگردانان ایران