افزایش ۴۰.۵درصدی شاخص قیمت تولیدکننده خدمات در فروردین۱۴۰۴

جهان صنعت – به گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده در بخشهای خدمات کشور در فروردین۱۴۰۴ به رقم ۶/۱۴۵۵ رسیده است. این شاخص نسبتبه اسفند۱۴۰۳ (تورم ماهانه) ۶/۴درصد افزایش یافته است. همچنین، نسبتبه فروردین سال گذشته (تورم نقطهبهنقطه) ۵/۴۰درصد رشد داشته و در بازه ۱۲ماهه منتهی به فروردین۱۴۰۴ (تورم سالانه) نیز با افزایش ۲۵درصدی همراه بوده است.
تورم ماهانه
در فروردینماه۱۴۰۴، شاخص قیمت تولیدکننده بخش خدمات نسبتبه ماه قبل ۶/۴درصد افزایش داشته است. این بدان معناست که ارائهدهندگان خدمات، بهطور میانگین، قیمت خدمات خود را نسبتبه اسفند سال گذشته به میزان قابلتوجهی افزایش دادهاند. در این میان، گروه فعالیتهای بیمه با ثبت تورم ماهانه ۱/۱۳درصدی بالاترین رشد قیمت را تجربه کرده، درحالیکه گروه آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیتهای تصفیه هیچ تغییری در قیمتها نداشته و تورم ماهانه آن صفر درصد بوده است.
تورم نقطه به نقطه
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده خدمات نسبتبه ماه مشابه سال قبل (فروردین۱۴۰۳) با رشد ۵/۴۰درصدی همراه بوده است. این رقم نشاندهنده افزایش چشمگیر قیمت خدمات در طول یکسال گذشته است. در بین گروههای مختلف خدماتی، فعالیتهای اداری و خدمات پشتیبانی با ۲/۵۵درصد بالاترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص دادهاند و گروه اطلاعات و ارتباطات با ۵/۲۳درصد کمترین رشد قیمت را ثبت کردهاند.
تورم سالانه
در بازه ۱۲ماهه منتهی به فروردین۱۴۰۴، شاخص قیمت تولیدکننده خدمات نسبتبه دوره مشابه سال قبل ۲۵درصد افزایش داشته است. در این شاخص نیز، بیشترین رشد سالانه مربوط به گروه آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیتهای تصفیه با ۱/۴۵درصد افزایش بوده است. از سوی دیگر، گروه اطلاعات و ارتباطات با تورم سالانه ۴/۱۳درصد کمترین میزان افزایش را داشتهاند.
ساختار قیمتگذاری خدمات متاثر از تزلزل اقتصاد کلان
بهگزارش اقتصادآنلاین، گزارش شاخص قیمت تولیدکننده در بخش خدمات نشان میدهد که این بخش در آغاز سال۱۴۰۴ با فشار تورمی قابلتوجهی مواجه بوده است. نرخ تورم ماهانه ۶/۴درصدی بیانگر رشد سریع قیمتها تنها در یکماه است؛ این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه به ۵/۴۰درصد رسیده که نشان از افزایش چشمگیر هزینههای خدماتی نسبتبه سال گذشته دارد. چنین افزایشی، میتواند فشار مضاعفی بر مصرفکنندگان خدمات وارد کرده و قدرت خرید خانوارها را کاهش دهد.
منبع: ایسنا