نوشیدنی با طعم هوشمصنوعی

جهان صنعت – در دنیای دیجیتال پرشتاب، کوکاکولا همچنان در تلاش است با پذیرش جدیدترین نوآوریهای فناوری، به ویژه هوشمصنوعی، جایگاه خود را حفظ و تثبیت کند. این شرکت این تحول هوشمند را در تمام جنبههای کسبوکار خود، از کمپینهای بازاریابی گرفته تا مدیریت زنجیره تامین، نوآوری در محصول و بهبود تجربیات مشتری به کار گرفته است. در ادامه شش مورد از برجستهترین روشهایی که کوکاکولا از هوشمصنوعی برای بازآفرینی عملیات خود استفاده کرده است، به نقل دیجیتال دیفندرز میآوریم:
۱- شخصیسازی بازاریابی هوشمصنوعی: تحولی در ارتباط با مصرفکننده
کوکاکولا با بهرهگیری از هوشمصنوعی برای شخصیسازی کمپینهای بازاریابی خود، رابطه خود با مشتریان را متحول کرده است. با وجود میلیاردها مصرفکننده در سراسر جهان که ترجیحات و نیازهایشان بسیار متفاوت است، نیاز مبرمی به یک رویکرد بازاریابی متناسبتر و شخصیسازیشدهتر وجود دارد. با این اوصاف کوکاکولا چگونه از هوشمصنوعی در بازاریابی استفاده میکند؟
کوکاکولا برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از دادههای استخراجشده از تعاملات مصرفکننده در کانالهای مختلف، مانند خریدهای دیجیتال، رسانههای اجتماعی، موقعیتهای جغرافیایی و حتی الگوهای آبوهوایی به پلتفرمهای مبتنیبر هوشمصنوعی متکی است. در ادامه به برخی نمونههای قابل توجه اشاره میکنیم:
به اشتراک گذاشتن یک کمپین کوکاکولا: پس از موفقیت در راهاندازی اولیه خود با قرار دادن نامهای محبوب روی بطریها، کوکاکولا از هوشمصنوعی برای گسترش این کمپین استفاده کرد و نامها و عبارات را براساس تجزیه و تحلیل دقیق، متناسب با مناطق و فرهنگهای محلی تنظیم کرد.
جام جهانی فیفا کوکاکولا بیش از ۱۲۰۰۰۰ ویدئوی شخصیسازیشده با نام و تصویر مصرفکنندگان ایجاد کرد و تعامل با برند را در طول یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان افزایش داد. چالشهای پیشرو باوجود موفقیت، حریم خصوصی دادهها همچنان یک چالش بزرگ است و کوکاکولا را مجبور میکند تا بین شخصیسازی و محافظت از اطلاعات مصرفکننده تعادل برقرار کند. در آینده، این شرکت قصد دارد با استفاده از هوشمصنوعی مولد، افقهای وسیعتری را برای ایجاد تجربیات تعاملی پویاتر بررسی کند.
۲- بهبود زنجیره تامین از طریق هوشمصنوعی
با توجه به مقیاس عظیم عملیات جهانی کوکاکولا، من خیلی زود متوجه شدم که بهینهسازی زنجیره تامین یک ضرورت استراتژیک است. با استفاده از هوشمصنوعی، این شرکت موفق به دستیابی به جهشهای کیفی در مدیریت تولید، توزیع و موجودی شده است اما این کار چگونه انجام میشود؟ کوکاکولا دادههای مربوط به تاسیسات تولید، مراکز توزیع و نقاط فروش خردهفروشی را از طریق الگوریتمهای پیشرفته هوشمصنوعی تجزیه و تحلیل و این امکان را برای آن فراهم میکند:
– پیشبینی دقیق تقاضا براساس فروشهای گذشته، آب و هوا و رویدادهای محلی.
– برنامهریزی مسیرهای حملونقل برای کاهش هزینهها و انتشار کربن.
– کاهش موجودی اضافی و ضایعات، در عین حال تضمین در دسترس بودن محصول در همه زمانها.
کوکاکولا با استفاده از هوشمصنوعی، کمپینهای بازاریابی خود را به صورت شخصیسازیشده ارائه میکند و ارتباط عمیقتری با مشتریان خود برقرار میسازد.
ابتکارات عمده:
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه: کوکاکولا با استفاده از حسگرهای هوشمند، عملکرد دستگاههای فروش خودکار و تجهیزات تولید را رصد میکند و امکان نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را فراهم کرده و از خرابیهای پرهزینه جلوگیری میکند.
انبارهای هوشمند: این شرکت از رباتها و بینایی رایانهای مبتنی بر هوشمصنوعی برای کارهای ذخیرهسازی و بستهبندی استفاده میکند و کارایی و دقت را افزایش میدهد.
بهینهسازی زنجیره تامین مواد اولیه: تجزیه و تحلیل قابلیت اطمینان تامینکننده، هزینههای حملونقل و خطرات ژئوپلیتیکی، زنجیرههای تامین پایدار را با کمترین هزینه ممکن تضمین میکند.
۳- پلتفرمهای تعامل با مشتری مبتنیبر هوشمصنوعی
کوکاکولا از هوشمصنوعی در پلتفرمهای تعامل با مشتری استفاده کرده است تا نحوه ارتباط شرکت با مصرفکنندگانش را تغییر دهد. کوکاکولا با ادغام ابزارهای هوشمند، تجربیات تعاملی و پویایی را ارائه داده است که روابط مشتری را افزایش داده و از وفاداری به برند پشتیبانی میکند.
این شرکت با استفاده از رباتهای هوشمند، فناوری تشخیص صدا و تجزیه و تحلیلهای بلادرنگ، به نوآوری ادامه میدهد و رویکردی تعاملی را با تمرکز بر رفع نیازهای مشتری تضمین میکند.
ابتکارات و کاربردهای کلیدی:
رباتهای تعاملی: کوکاکولا از رباتها در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای تعامل مستقیم با مشتریان استفاده میکند.
کوکاکولا فریاستایل: فواره هوشمند یکی از برجستهترین نوآوریهای کوکاکولا با استفاده از هوشمصنوعی است.
این دستگاه به مشتریان اجازه میدهد نوشیدنیهای خود را مطابق با ترجیحاتشان سفارشی کنند و دادهها را برای تجزیه و تحلیل روندهای طعم محبوب جمعآوری میکند و به شرکت این امکان را میدهد تا محصولاتی را تولید کند که متناسب با سلیقه مصرفکننده باشد.
۴- نقش هوشمصنوعی در قیمتگذاری پویا
هوشمصنوعی کوکاکولا را قادر میسازد تا دادههای عظیمی از جمله فروشهای گذشته، دادههای بازار، روندهای فصلی و تبلیغات را تجزیه و تحلیل و قیمتها را به گونهای تنظیم کند که حداکثر سودآوری را تضمین و در عین حال رضایت مصرفکننده را حفظ کند. یکی از کاربردهای اصلی هوشمصنوعی در قیمتگذاری پویا، دستگاههای فروش خودکار نوشیدنی هوشمند است.
این ماشینها برای تنظیم قیمتها براساس زمان روز، شرایط آبوهوایی و الگوهای خرید در مکانهای خاص، به هوشمصنوعی متکی هستند. این امر باعث میشود در زمانهای کاهش تقاضا، فروش افزایش یابد و در زمانهای افزایش تقاضا، قیمتها بالاتر رود.
۵- ادغام هوشمصنوعی برای افزایش پایداری محیطزیست
کوکاکولا یکی از شرکتهایی است که استراتژیهای نوآورانهای را با هدف حفظ محیطزیست اتخاذ میکند. این شرکت به دنبال استفاده از هوشمصنوعی برای منطقیسازی استفاده از منابع طبیعی و کاهش تاثیرات زیستمحیطی عملیات خود بود.
این روند در استفاده از هوشمصنوعی برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از دادههای مربوط به آب، انرژی و بهرهوری تولید آشکار میشود و آن را قادر میسازد تا حوزههای نیازمند بهبود را شناسایی کند. کوکاکولا در چندین حوزه کلیدی برای ارتقای پایداری زیستمحیطی به هوشمصنوعی متکی است که مهمترین آنها عبارتند از:
مدیریت انرژی: کوکاکولا به دنبال منطقی کردن مصرف انرژی در کارخانههای خود از طریق سیستمهای هوشمند است. این سیستمها به صورت پویا مصرف انرژی را در پاسخ به عوامل مختلفی مانند برنامههای تولید و شرایط آبوهوایی بهینه میکنند.
بازیافت: فناوریهای هوشمصنوعی به بهبود دستهبندی مواد قابل بازیافت، افزایش دقت این فرآیندها، افزایش نرخ بازیافت و کاهش آلودگی کمک میکنند.
۶- نقش هوشمصنوعی در افزایش تجربه کارکنان
تاثیر هوشمصنوعی در کوکاکولا فراتر از پایداری زیستمحیطی است و شامل بهبود محیط کار نیز میشود. این شرکت با ادغام هوشمصنوعی در فرآیندهای منابع انسانی به دنبال بهبود تجربه کارکنان است.
این فناوری با شخصیسازی تجربیات کارکنان و سادهسازی فرآیندهای اداری، به افزایش رضایت و بهرهوری آنها کمک میکند. یکی از برجستهترین کاربردها در این زمینه عبارت است از: استفاده از هوشمصنوعی در فرآیند استخدام، الگوریتمها برای تجزیه و تحلیل موثرتر درخواستها، سرعت بخشیدن به فرآیند انتخاب، کاهش سوگیری و منجر شدن به استخدام کاندیداهای متنوعتر و واجد شرایطتر.
سیستمهای مبتنی بر هوشمصنوعی بخش کلیدی استراتژی کوکاکولا برای بهبود تجربه کارکنان هستند، از طریق:
بهبود فرآیند آموزش و توسعه: نیازهای آموزشی کارکنان با استفاده از هوشمصنوعی شناسایی میشوند و امکان ارائه برنامههای آموزشی سفارشی را فراهم میکنند.
بهبود تعامل: ابزارهای هوشمصنوعی به طور مداوم بازخورد کارکنان را تجزیه و تحلیل میکنند تا سطح رضایت را بهبود بخشیده و تعامل کارکنان را افزایش دهند.