30 - 11 - 2024
اثر تعرفههای ترامپ بر سرنوشت خودروسازان بزرگ
سهام خودروسازان آمریکایی و اروپایی پس از آنکه دونالد ترامپ، رییسجمهور منتخب آمریکا، وعده اعمال تعرفههای سنگین بر کانادا، مکزیک و چین را داد، کاهش یافت و با تهدید زنجیرههای تامین این صنعت، نگرانی سرمایهگذاران را از هزینههای بالاتر افزایش داد.
ترامپ اعلام کرده، در اولین روز ریاست جمهوری خود در ژانویه، ۲۵درصد تعرفه بر همه محصولات مکزیک و کانادا و ۱۰درصد تعرفه اضافی بر کالاهای چین اعمال خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، بسیاری از خودروسازان کارخانههایی در مکزیک ساختهاند تا از نیروی کار نسبتا ارزان و نزدیکی این کشور به بازار پرسود ایالاتمتحده استفاده کنند، درحالیکه چین تامینکننده برخی اجزای کلیدی است.
دانیل روئسکا، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی برنشتاین اظهار کرد، اگر این تعرفهها اعمال شود برای صنعت خودروی ایالاتمتحده و تولیدکنندگان سه دیترویت (جنرال موتورز، فیات و فورد) که همگی تعداد قابل توجهی خودرو از کانادا و مکزیک و همچنین سایر تولیدکنندگان اروپایی وارد میکنند، فاجعه خواهد بود. اما با توجه به پیامدهای منفی گسترده برای تولید صنعتی در ایالاتمتحده، این انتظار وجود دارد، این امر در عمل اتفاق بیفتد.
طبق گزارش رویترز، در پی انتشار این خبر، سهام خودروسازان آمریکایی جنرال موتورز و فورد موتور به ترتیب 5/7 و 7/1درصد کاهش یافت. سهام تویوتاموتور در فهرست آمریکا 7/1درصد کاهش یافت. استلانتس و فولکسواگن در میان خودروسازان اروپایی، حدود ۴ و ۲ درصد کاهش داشتند. سبدی از سهام خودرو و قطعات، بدترین عملکرد را در اروپا داشت که حدود 8/1درصد در مقابل 6/0درصد کاهش داشت.
هشدار برای خودروسازان بریتانیایی
این در حالی است که چشمانداز خودرو در بریتانیا نیز پس از هشتماه کاهش تولید بدتر میشود. تولید خودروی بریتانیا برای هشتمینماه متوالی در ماه اکتبر کاهش یافت و گروه تجاری این صنعت نسبتبه وخامت بیشتر چشمانداز خودروسازان هشدار داد.
براساس گزارش انجمن سازندگان و بازرگانان موتور (SMMT)، تولید در ماه گذشته نسبت به سال گذشته ۱۵درصد کاهش یافته است. این گروه روز پنجشنبه (۲۸ نوامبر) اعلام کرد، پیشبینیهای گروه خودروسازی را برای سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ برای خروجی خودرو و ون سبک ۱۲درصد و ۱۶درصد نسبتبه آنچه در این زمان در سال گذشته انتظار داشت، کاهش داد. مایکهاوز، مدیر اجرایی انجمن سازندگان و بازرگانان موتور در بیانیهای گفت، این روزها با سرمایهگذاریهای هنگفت در کارخانهها و محصولات جدید بدون آلایندگی برای صنعت خودروسازی بسیار نگرانکننده است.
دولت بریتانیا در این هفته متعهد شد که از این صنعت حمایت بیشتری کند و با خودروسازان در مورد دستور فروش خودروهای الکتریکی مشورت کند زیرا آنطورکه در نظر گرفته شده عمل نمیکند.
بلومبرگ گزارش کرد، پیشبینی میشود تولید سال آینده ۸درصد دیگر کاهش یابد و به ۸۳۸هزار و ۶۶۵خودرو و ون برسد. یکسال پیش، ۹۹۵هزار و ۲۵۰دستگاه پیشبینی میشد.
بازار روسیه در تسخیر چینیها
در همین حال، کارشناس موسسه اویتو اوتو روسیه اعلام کرد، ۷۰درصد بازار خودروی این کشور دست برندهای چینی است. همچنین متوسط قیمت خودرو در این کشور در ماه اکتبر به 4/3میلیون روبل، معادل ۳۲هزار دلار رسید.
آنگونه که مهر به نقل از تاس گزارش کرده، آرتم سوکولوف، کارشناس موسسه اویتو اوتوی روسیه، با بیان اینکه ۷۰درصد بازار خودروی این کشور در اختیار برندهای چینی است، گفت: البته برندهای داخلی ظرفیت تولید هدفگذاریشده خود را محقق کردهاند. وی گفت: سهم برندهای روسی از کل بازار خودروی این کشور ۲۲درصد است.
نکته قابل تامل اینکه سهم برندهای روسی از کل بازار خودروی روسیه ۱۲ماه پیش ۱۵درصد بوده و در حال حاضر به ۲۲درصد افزایش یافته است که نشاندهنده رشد حدود ۵۰درصدی تولید خودرو در روسیه در یک بازه یکساله است.
متوسط قیمت خودرو در این کشور هم با ۵درصد کاهش، در ماه اکتبر سال جاری به 4/3میلیون روبل، معادل ۳۲هزار دلار رسیده است.
البته پیشتر آنتون علیخانوف، وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرده بود که سهم برندهای خارجی از بازار خودروی روسیه معادل ۶۰درصد است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد