3 - 11 - 2024
رشد ۱۲برابری واردات خودرو در ۷ماه امسال
واردات خودرو از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲برابری داشته که نشانگر سرعت گرفتن تخصیص ارز و استقبال از واردات است.
به گزارش ایرنا، سرعت بخشی به واردات خودرو از سال گذشته در چارچوب آییننامه اجرایی ماده ۱۱ الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی است که در این زمینه نقش وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، راهوشهرسازی و کشور و نیز سازمانهای برنامه و بودجه کشور، حفاظت محیطزیست و ملی استاندارد ایران، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص شد.
امسال نیز روند رو به جلوی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در حال انجام است و عرضه خودروهای وارداتی از طریق شرکتهای خودروساز و مونتاژکار از ابتدای امسال با جدیت آغاز شده و همچنان نیز تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت.
اختصاص خودروها به متقاضیان نیز با ثبتنام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و قرعهکشی انجام میشود و برندگان میتوانند پس از اعلام نتایج در مدت اعلامی حدود چهار ماه اقدام به دریافت خودرو کنند.
ثبتنام دور جدید خودروهای وارداتی نیز با عرضه ۲۱مدل خودرو از دوم تا هفتم آبان ماه شروع شد که براساس آمارهای منتشر شده، در این دوره بیش از ۷۸هزار نفر حسابهای خود را بلوکه کرده و ۷۳هزار نفر ثبتنام قطعی و اقدام به انتخاب پنج مدل خودرو کردند. در این مرحله با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ۶هزار خودرو به برندگان قرعهکشی اختصاص پیدا میکند.
۲۵هزار خودرو وارد کشور شد
طبق آخرین گزارش گمرک جمهوری اسلامی، از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه ۲۵هزار و ۴۴۸دستگاه خودرو سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شد که ارزش آنها ۵۲۵میلیون و ۴۲هزار دلار بوده است.
این آمارها در حالی منتشر شده است که نشانگر رشد ۱۲برابری واردات خودرو از ابتدای امسال است. براساس گزارش مقایسهای گمرک، در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۲هزار و ۹۹۹دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۶۰میلیون و ۴۹۸هزار دلار وارد کشور شده بود.
بزرگترین شرکتهای واردکننده خودرو شامل شرکتهای معین خودرو ایرانیان، سایپا و بهمنموتور هستند که از ابتدای امسال تاکنون بیشترین سهم را در واردات خودرو به خود اختصاص دادهاند.
بحث واردات خودرو به قدری داغ است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ نیز به بحث واردات خودرو پرداخته شده است به گونهای که صادرکنندگان میتوانند طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو (مصوب ۱۴۰۰) تا سقف ۲میلیارد یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود با پرداخت همه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودرو سواری نو اقدام کنند.
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ آمده است: در اجرای قانون هوای پاک مصوب ۲۵تیرماه ۱۳۹۶، صادرکنندگان یا زیرمجموعه ایشان مجازند با رعایت شرط مربوط به اطمینان از تامین خدمات پس از فروش و بندهای (۱) و (۲) ماده (۴) و مواد (۶)، (۱۰) و (۱۳) قانون ساماندهی صنعت خودرو (مصوب ۱۴۰۰) تا سقف ۲میلیارد یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود با پرداخت همه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودرو سواری نو اقدام کنند. طبق این لایحه، علاوه بر سقف مزبور استفاده از سایر منابع ارزی به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای واردات خودرو مطابق ترتیبات قانونی مجاز خواهد بود.
واردات خودرو در چارچوب این بند و سقف مقرر منجر به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان میشود. این بند از لایحه وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرده است تا در مدت یک ماه از لازمالاجرا شدن این قانون، آییننامه اجرایی این بند را تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.
تراز منفی خودرو
به گزارش «جهانصنعت»، بررسی ارزش دلاری مجموع واردات و صادرات خودرو به کشور طی شش ماهه نخست سالجاری حاکی از فاصله فاحش میان واردات (حدود 440میلیون دلار) و صادرات (حدود 2میلیون دلار) است. در این حال، از نگاه کارشناسان خودرو این اعداد و ارقام، در اقتصاد ایران وزنی ندارند و بیمعنی تلقی میشوند و نشان میدهد که تجارت خودروی ایران در حد صفر است.
در شش ماهه نخست سال 1403، آمار انواع خودرو سواری واردشده به کشور بالغ بر 22هزار و 264دستگاه و به ارزش 439میلیون دلار بوده است. در این میان ارزش واردات خودروهای برقی به کشور در شش ماهه ابتدای امسال معادل ۱۲میلیون و ۴۱۸هزار و ۶۱۶دلار بوده است. از سوی دیگر در ۶ماهه ابتدای امسال تعدادی از خودروهای ایران به ارزش حدود 2میلیون دلار به کشورهای اسپانیا، بلاروس، ترکیه، چین، عراق و برخی مناطق ویژه اقتصادی کشورهای مختلف صادر شده است.
بر این اساس ارزش صادرات خودرو به اسپانیا در شش ماهه ابتدای امسال ۱۱۴هزار و ۳۳۴دلار و ارزش صادرات خودرو طی مدت زمان یادشده به بلاروس معادل ۱۰هزار و ۶۰۰دلار بوده است. همچنین ارزش صادرات خودرو به ترکیه ۱۸هزار و ۵۰۰دلار بوده است.
صادرات خودرو به چین از سه گمرک غرب تهران، منطقه ویژه اقتصادی بم و منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی انجام شده که صادرات خودرو از گمرک غرب تهران به چین معادل ۵۳هزار و ۵۷۹دلار، از منطقه ویژه اقتصادی بم ۴۸۱هزار و ۶۰۷دلار و از منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی ۳۱هزار و ۸۹۲دلار بوده است. براین اساس صادرات خودرو به چین در شش ماهه ابتدای سال جاری ۵۶۷هزار و ۷۹دلار بوده است. ارزش صادرات خودرو به عراق یکمیلیون و ۳۰۵هزار و ۲۳۱دلار و به مناطق ویژه ۳۸هزار و ۶۷۸دلار
بوده است.
در این حال، امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو درباره تراز منفی تجارت خودروی کشور گفته بود: این اعداد شوخی است. صادرات و واردات خودرو در ایران در حد صفر است. علت صفر بودن واردات خودرو هم این است که ارز مورد نیاز برای واردات خودرو در کشور موجود نبوده است و از همینرو طی پنج،شش سال اخیر، واردات خودرو از سوی بانک مرکزی ممنوع شده بود. طی دو سال گذشته اما مسیر و روند بوروکراتیک واردات کمی تسهیل و روغنکاری شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد