29 - 10 - 2024
شرط خروج از رکود صنعت ریلی
ایسنا- مدیرعامل راهآهن گفت: اگر اقتصاد حملونقل ریلی تقویت شود، تمام صنایع مرتبط با راهآهن فعال شده و از رکود فعلی خارج میشود.
ذاکری بر تعامل راهآهن با شرکتهای خصوصی صنعت ریلی تاکید کرد و گفت: برای بقای صنعت ریلی ایجاد تحول در راهآهن الزامی است.
او افزود: اقتصاد ضعیف حوزه مسافری راهآهن ناشی از پایین بودن نرخ بلیت در بخش مسافری، تمایل شرکتهای خصوصی برای سرمایهگذاری را کاهش داده چراکه سرمایهگذاری در بخش ریلی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.
ذاکری خاطرنشان کرد: به دنبال کاهش تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در صنعت ریلی، تعداد واگنهای مسافری در چندین ساله اخیر از ۲۲۰۰واگن به کمتر از ۱۰۰۰ واگن رسیده است.
مدیرعامل راهآهن گفت: باید خدمات بهتر با قیمت مناسبتر به مردم ارائه کنیم اما تعرفه پایین صنعت ریلی موجب میشود که نتوانیم خدماتدهی مناسبی داشته باشیم که این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال دارد.
ذاکری با تاکید بر اینکه افزایش بهرهوری در راهآهن در گرو برنامهای کردن قطارهای باری است، گفت: اگر تنها ۶۰درصد قطارهای باری، برنامهای شود ظرفیت جابهجایی بار در شبکه ریلی افزایش مییابد.
مدیرعامل راهآهن افزود: تمام اجزای صنعت ریلی مانند زنجیر به هم پیوسته هستند بنابراین افزایش تعامل و همکاری شرکتهای ریلی با یکدیگر ضروری است.
او گفت: بقای صنعت ریلی در گرو تصمیمهای درست است و تصمیمات ما در راهآهن باید به گونهای باشد که تمام مجموعه ریلی از این تصمیم منتفع شوند.
مدیرعامل راهآهن ابراز امیدواری کرد با همفکری و مشارکت جمعی شرکتهای خصوصی، مسائل و مشکلات صنعت ریلی حل شود.
مدیران عامل شرکتهای مالک لکوموتیو نیز در این دیدار با بیان اینکه صنعت ریلی پیشران توسعه و پیشرفت کشور است، گلوگاه وضعیت فعلی حملونقل ریلی را لکوموتیو و تامین نیروی کشش بیان کرده و بر برون رفت از وضعیت فعلی، با بهبود وضعیت ناوگان موجود و بهرهوری حداکثری تاکید کردند.
در این دیدار نرخ پایین بازدهی سرمایه در صنعت ریلی نسبت به جاده که باوجود مصرف کمتر سوخت در بخش ریلی، امکان رقابت ریل با جاده را غیرممکن میکند، از جمله مشکلات صنعت ریلی ذکر شد.
احیای مشوقهای سرمایهگذاری که در قانون پیشبینی شده، اصلاح ساختار قراردادهای بهرهبرداری از لکوموتیو، توسعه مراکز تعمیراتی متناسب با نیاز و وضعیت موجود ناوگان کشش، بهرهبرداری حداکثری و مناسب از لکوموتیوهای بخشخصوصی، در نظر گرفتن سازوکار مناسب برای خرید لکوموتیو جدید و اولویت حمل بارهای ریل پسند که ظرفیت حمل آن نیز وجود دارد از جمله پیشنهادات شرکتهای مالک لکوموتیو برای بهبود وضعیت فعلی صنعت ریلی بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد