7 - 10 - 2024
«تولید»؛ نخ تسبیح گشایش اقتصادی
فارس- به گفته یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی و کارشناس اقتصادی، مشکل ما در تولید، نظام تدبیر و مدیریت است و از نظر آوردهها و امکانات در سطح بالایی قرار داریم و با مشکل مواجه نیستیم.
آلاسحاق به اهمیت مساله تولید و الزاماتی که دولت برای رونق تولید باید به آن توجه کند اشاره کرد.
به گفته او، در مسائل حکمرانی و مسائل کشور عمدهترین مساله و محوریترین مساله در همه شوون داخلی، خارجی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصاد است. در حوزه اقتصاد هم مهمترین مساله یعنی نخ تسبیح چالشها و نقطه مثبت فرصتها همین مساله تولید است. اگر یک کشور، دولت و مجموعه نظام حاکمیت بتواند مجموعه زنجیره موثر و عوامل تاثیرگذار بر تولید را براساس واقعیتهای تولید و الزاماتی که در زنجیره تولید است تمهید بسترسازی و مراقبت کند، نقطه کلیدی موفقیت دولت خواهد بود.این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بنابراین اگر دولت چهاردهم بتواند تولید را با جامعیت آن یعنی همه الزامات تولید را در حوزه داخلی، خارجی، سیاسی و اجتماعی فراهم کند، درصد بالایی از مسائل را حل میکند و اگر این قسمت را نتواند حل کنید بقیه اموری که انجام میدهد و حل میکند مُسکن است. اگر تولید بخواهد سامان یابد، باید مجموعه زنجیره که در ادامه توضیح میدهم اصلاح شود و اگر آن اصلاحات انجام شود به تمام زنجیره نقاط مثبت ارسال میشود و لذا توجه به تولید حلال بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.او افزود: بنابراین همانطور که اشاره کردم به نظرم نخ تسبیح رفع مشکلات و گشایش اقتصادی همین مساله تولید است، اما باید به این مساله توجه کرد که تولید نه با خواهش، نه التماس و نه با شعار دادن و نه با تعریف و تمجید به دست نمیآید، بلکه تولید مقولهای از جنس خودش است که اگر الزاماتش را فراهم نکنیم، تولید، تولید نمیشود. باید در این زنجیره عوامل موثر بر تولید را اولا درست و اولویتهای آن را بشناسیم. رابطههای تولید را بشناسیم و در واقع باید هندسه تولید را شناخت که مفهوم آن فضاشناسی تولید، عوامل تاثیرگذار بر تولید و الزامات و بهینهکردن تولید است.
آل اسحاق در پاسخ به اینکه این رابطهها که تولید را معنا میکند، چیست و چه ارتباطی با هم دارند و آیا در تولید باید مصرفکننده ملاک باشد، اظهار کرد: همانطور که اشاره شد تولید شامل یک زنجیره است، بنابراین وقتی در مورد تولید صحبت میکنیم باید بدانیم که تولید چه محصولی مدنظر ماست و برای چه میخواهیم تولید کنیم. ضمن اینکه در تولید باید به خصوصیات کالای تولیدی و کیفیت آن نیز توجه داشت. وقتی محصولی را تولید میکنیم باید بدانیم که آن محصول برای کدام بازار و با چه مشخصات و چه سلیقه و چه کیفیت و استاندارد تولید میشود. در تولید باید مصرفکننده تولید ملاک باشد؛ یعنی بدانیم که هدف از تولید ما برای رفع نیاز کدام بخش است. تولید باید اندازه داشته باشد زیرا اگر بهترین و با کیفیتترین کالا را تولید کنیم اما برای آن مصرفکننده نداشته باشیم بیهوده آن کالا را تولید کردهایم. باید کالایی را تولید کرد برای حال و آتیه را رفع نیاز کند. بنابراین حرف اول اینکه چه کالایی را تولید کنیم احتیاج به مطالعه و بازارشناسی دارد.او افزود: نکته بعدی اینکه چه مقدار تولید کنیم؟ این مساله باز هم نیاز به بازارشناسی دارد زیرا کالا باید به اندازهای تولید شود که مصرف داخلی داشته باشد و باید به اندازه بازار صادراتی داشته باشد؛ از این رو، باید اقتضائات بازار را بشناسیم و به سلیقه بازارهای بینالمللی آشنا باشیم و کالا را باسلیقه آن بازارها تولید کنیم. به عنوان مثال در تولید یک نوع کالا برای کشورهای عربی و آفریقایی توجه به مساله رنگ یکی از نکات حائز اهمیت است، زیرا سلایق در کشورها با یکدیگر مختلف است. نکته بعد اینکه این تولید را با چه ابزار، تکنولوژی و راندمان و بهرهوری تولید کنیم و قیمت تمامشده آن چقدر خواهد بود. باید با تکنولوژیهای روز دنیا تولید انجام دهیم و نباید در این زمینه از رقبا عقب ماند زیرا در صورتی که تولید با تکنولوژیهای روز دنیا انجام نشود، تولیدکننده نمیتواند در فضای رقابتی داخلی و خارجی پیروز شود. با توجه به فضای رقابتی باید تولیدکننده هزینههای مختلف را بررسی و کالا را طوری تولید کند که هزینه تمامشده آن کمتر باشد. لذا همه این مسائل نیاز به محاسبات دقیق دارد که چه نوع ماشینی و از کجا خریداری کنیم تا هزینه تولید کمتری برای تولیدکننده داشته باشد.آلاسحاق همچنین در پاسخ به اینکه یکی از مسائل و مشکلات اساسی تولیدکنندگان تامین منابع مالی و نقدینگی است، منابع مالی تولیدکنندگان چگونه باید تامین شود و نقش دولتها در این زمینه چیست، گفت: این موضوع نیز بسیار اهمیت دارد که منابع مورد نیاز تولید از کجاست، آیا از منابع داخلی تامین میشود یا از منابع خارجی و محل سرمایهگذاری خارجی؟ اگر در زمینه مسائل مربوط به تامین مالی بهصورت دقیق محاسبات انجام نشود حتی اگر بهترین نقشه و طرح را داشته باشیم باز هم نمیتوان در زمینه تولید موفق عمل کرد. بنابراین اگر بخواهیم مسائل تولید را حل کنید باید مسائل مربوط به واردات، تعرفههای گمرکی، عوارض گمرکی، حقوق، عوارض و بوروکراسی حاکم بر تولید را باید حل کرد.
او افزود: به عنوان مثال، اگر عوارض ۱۰۰درصدی برای تولید تعیین شود این موضوع روی قیمت تمام شده کالا تاثیر میگذارد و تولید این کالا با چنین عوارضی نه در بازار داخل و نه در بازار خارج قابل رقابت نخواهد بود. همچنین در رابطه با مساله تولید باید زیرساختهای حملونقل، دانش فنی، دانش بازاریابی، نوع مشارکت با دنیا را هم باید در نظر گرفت. بازارهای دنیا صاحب دارد، لذا اگر قرار است کالای صادراتی تولید شود نباید به صاحبان بازارهای دنیا بیتفاوت بود یا باید با آنها شریک شد یا باید با آنها منافع مشترک داشته باشد. خلاصه اینکه در زمینه تولید یک کالا باید تمام زنجیره مورد نیاز تولید از جمله تامین انرژی مورد نیاز آن و زنجیرههای قبل از تولید از جمله تامین ماشینآلات، دانش فنی و مسائل حین تولید از جمله نوع محصول تولیدی و مسائل پس از تولید بازار داخل، بازارفروش و عوامل بینراهی از جمله نظام بانکی، نظام بیمهای، نظام ارتباطات آن را باید در نظر گرفت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد