14 - 07 - 2024
دلایل نامناسب بودن کیفیت بنزین تولیدی و راندمان پایین سوخت
یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: نامناسب بودن کیفیت بنزین تولیدی و راندمان پایین سوخت که مکمل ناکارایی اتومبیلها میشود و مصرف سوخت را بالا میبرد و از این جهت نیز با استانداردهای روز دنیا فاصله داریم.
غلامحسین حسنتاش کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفتوگویی با ایلنا با اشاره به چالش حوزه انرژی، اظهار داشت: دلایل مشکلات یا بحران امروز بنزین متعدد است که بعضی از مهمترین آنها شامل:
الف- توسعهنیافتگی و فرسودگی سیستم حملونقل عمومی کشور که شهروندان را مجبور به استفاده از خودرو شخصی میکند.
ب- بازدهی پایین خودروهای تولید داخلی از همه جهت از جمله از نظر مصرف سوخت که با استانداردهای امروز جهان بسیار فاصله دارد.
ج- نامناسب بودن کیفیت بنزین تولیدی و راندمان پایین سوخت که مکمل ناکارایی اتومبیلها میشود و مصرف سوخت را بالا میبرد و از این جهت نیز با استانداردهای روز دنیا فاصله داریم.
د- کیفیت نامناسب جادهها از نظر آسفالت و مشکل ترافیک در شهرهای بزرگ که این هم به نوبه خود موجب افزایش مصرف سوخت میشود.
ه- نامطلوب بودن سبد سوخت خودرو، به عنوان مثال مطالعات زیادی نشان داده است که گاز مایع میتواند در سبد سوخت خورو به عنوان یک گزینه مناسب وارد شود ولی بعضی مسوولان در دورههای مختلف بدون منطق روشنی سرسختانه مقاومت کردند. و- قیمت پایین بنزین هم تا حدودی موجب مصرف بیرویه میشود. وی افزود: در یکی از قوانین اگر اشتباه نکنم قانون هدفمندی یارانهها مقرر شده بود که دولت متناسب با تورم سالانه مقداری قیمت بنزین را افزایش دهد اما اگر ذهنم درست یاری کند در سال ۱۳۸۴ مجلس با محوریت آقای حداد عادل که رییس وقت مجلس بود طرح تثبیت قیمتها را تصویب و اجرای قانون مذکور را متوقف کردند، ماجرا هم در واقع جنبه پوپولیستی داشت یعنی مقطع انتخابات مجلس بود و آقایان میخواستند با این کار خوشنام شوند که دوباره رای بیاورند و تثبیت قیمتها با توجه به تورم سالانه در کشور موجب شده که فاصله قیمت بنزین با سطح عمومی قیمتها آنقدر شگرف شده که تصمیمگیری در مورد آن بسیار سخت و خطرناک شده است تا زمانی که یک برنامه جامع برای حل مشکل تدوین نشود و به مرحله اجرا در نیاید چارهای جز ادامه همین روند نیست.
او افزود: بعضی راهحل فوریتر را افزایش قیمت میدانند. بنده با آن موافق نیستم چراکه در شرایطی که اقتصاد ساختار تورمی دارد این اقدام کشور را دچار تورم بیشتر میکند و فنرهای تورمی را آزاد میکند و تورم بیشتر مجددا قیمت نسبی را پایین میآورد. البته مشکل قیمت باید نهایتا حل شود اما همزمان با حل دیگر مشکلات. نمیشود اتومبیل بیکیفیت را چندینبرابر قیمت جهانی به مردم تحویل داد و انتظار بهتر از این را داشت. تجربههای قبلی هم نشان داده است که در شرایط تورمی افزایش قیمت اگر هم اثر داشته است بسیار محدود و کوتاهمدت بوده و با افزایش نرخ تورم اوضاع سریعا به روند قبل برگشته است.
حسنتاش در پاسخ به سوالی درباره تخصیص بنزین به کارت ملی گفت: من این را کار درست نمیدانم و هیچ تجربهای هم در این مورد در دنیا وجود ندارد. به نظر من اینها راهحلهای غیرمنطقی است که هیولاوارگی اقتصاد را بدتر و پیچیدهتر میکند و مشکلات جدیدی را درست خواهد کرد بدون اینکه مشکل کمبود و ناترازی را حل کند. اگر اقدامات جامع و اساسی و منطقی خصوصا در زمینه ارتقای بهرهوری صورت گیرد بنزین برای صادرات آزاد خواهد شد اما با چنین چیزی خیلی فاصله داریم.
این کارشناس انرژی درباره قاچاق سوخت و راهکارهای مقابله با آن اظهار داشت:اولا توجه داشته باشیم که متاسفانه وضعیتی در اقتصاد کشور ایجاد کردهایم که خصوصا به دلیل نبود شغل و مشکلات معیشتی خصوصا در استانهای فقیر مرزی راهی جز قاچاق برای عدهای از مردم باقی نگذاشتهایم. شما ملاحظه کنید که خصوصا در منطقهای مثل منطقه ما در شرق آسیا که اتحادیههای تجاری پیشرفته منطقهای وجود ندارد و کشورهای منطقه توسعهیافته نیستند همیشه اختلاف قیمت در بسیاری از کالاها در دو طرف مرزها وجود دارد و وقتی شغل مطمئن و کمریسک و باثبات برای مردم وجود ندارد این اختلاف قیمتها انگیزه را برای قاچاق ایجاد میکند، یک جا وسایل برقی از خارج به داخل قاچاق میشود و جای دیگر سوخت از داخل به خارج. عدهای هم از فرط بیکاری و فقر ممکن است به قاچاق مواد مخدر کشیده شوند. شما که نمیتوانید قیمت سوخت را در کشورتان با کشورهای فاقد سوخت و انرژی منطقه تنظیم و به تعبیری اصلاح کنید که کلا انگیزه از بین برود. تازه در بعضی از کشورهای منطقه ممکن است قیمت سوخت تابعی از قیمتهای داخلی شما باشد و باز هم در آنجا طوری افزایش یابد که مجددا انگیزه قاچاق فراهم شود. البته هرجا رانتها و منافعی هست به تدریج مافیاهایی هم شکل میگیرد. برای جلوگیری از قاچاق باید اقدامات ساختاری و اساسی صورت گیرد. ساختار اقتصاد باید به گونهای باشد که اگر رانتی هم در اقتصاد وجود دارد آن را به سمت مولدها سوق دهد.
به گفته وی، دولت چهاردهم انرژی و سوخت را هم مثل همه چیز دیگر در شرایط بسیار بدی تحویل میگیرد. در شرایطی که متاسفانه در اکثر حاملهای انرژی دچار ناترازی و مشکل هستیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد