27 - 06 - 2024
جزئیات افزایش ۳۰ درصدی کرایه حمل بار
ایلنا- نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران با بیان اینکه دولت به رانندگان بیمهری کرد، گفت: حداقل افزایش کرایه حمل بار باید 45 تا 50درصد باشد اما با افزایش 30درصدی کم انصافی کردند.
سیدجلال موسوی درباره افزایش 30درصدی کرایه حمل بار اظهار داشت: به طور قطع خواسته افزایش 80 تا 90درصدی برخی رانندگان مورد قبول نبود اما این 30درصد هم کفاف هزینههای رانندگان و بخش بار را نمیدهد. میدانیم وقتی کرایه بار افزایش پیدا کند، هزینه آن را مصرفکننده نهایی میپردازد و نمیتوان کرایهها را به یکباره تا 80درصد افزایش داد اما این افزایش 30درصدی کرایه هم کم انصافی بود.
او ادامه داد: در حالا حاضر کرایه حمل بار با 22 تن از بندرعباس تا تهران حدود 20میلیون تومان است که اگر افزایش 80درصدی اعمال میشد به این کرایه 16میلیون تومان باید اضافه میشد که این خواسته هم غیرقابل ممکن بود و خواسته کانون هم این عدد نبود و با این عدد هم مخالفت کردیم.
نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور با بیان اینکه از بهمن ماه سال گذشته درخواست افزایش کرایه حمل را داده بودیم اما اعمال آن از خرداد ماه امسال اجرا شد، گفت: عدد معقول برای افزایش کرایه از نظر ما 45 تا 50درصد بود اما موافقت نکردند. معتقدیم قیمتگذاری نباید از سوی ستاد تنظیم بازار انجام شود و دو سال است که قیمتگذاری از سوی این نهاد مورد بررسی و اعمال میشود. هیچ افزایشی برای حق توقف کامیون در نظر گرفته نشده است در حالی که یک کامیون برای انجام عملیات تخلیه و بارگیری ساعتها معطل میماند.
موسوی افزود: حداقل هزینه برای خرید یک کامیون در حال حاضر 5میلیارد تومان است، یک راننده چقدر باید درآمد داشته باشد تا بتواند اقساط این هزینهها را بپردازد، باید توجه داشت که این تنها یک بخش از هزینههای یک راننده است. تعمیرات ماهانه یک کامیون سر سامآور است به طوری که در حال حاضر یک واشر سرسیلندر یک میلیون و 200هزار تومان و دستمزد نصب آن بیش از 2میلیون تومان است و هزینه تعویض روغن 5 الی 5/6میلیون تومان تمام میشود.
او با اشاره به درآمد ماهانه هر راننده کامیون اظهار داشت: حقوق یک راننده که مالک کامیون نیست حدود 25 تا 28میلیون تومان است و مشخص نیست همین راننده برای ماه بعدی باری برای حمل با کامیون صاحب کار داشته باشد. این در حالی است که همین راننده ممکن است در روز 21ساعت رانندگی کند هر چند که باید بگویم ممکن است در یک حمل بار سه روز هم معطلی در بندرعباس داشته باشد. در نهایت همین راننده در ماه به طور متوسط و میانگین 8هزار کیلومتر پیمایش دارد.
موسوی تاکید کرد: تصمیمگیران برای تعیین نرخ حمل بار در فصل گرما در محیط خنک اداری و در فصل سرما در محیط گرم قیمت تعیین میکنند حال اینکه راننده هم در گرما و هم سرما در جادههای بیابانی و کوهستانی در حال کار است و این مسوولان اداری این سختی کار را درک نمیکنند.
نایبرییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور تاکید کرد: به رانندگان ظلم میکنند اما رانندگان در تمام دولتها در هر شرایط بحرانی سیل، زلزله، افزایش بار و … از خدمت دریغ نمیکند. دولت به رانندگان بیمهری کرد و سختی کار و مشقت و معیشت رانندگان را به حساب نمیآوردند و این روزها هم این بیمهریها تکرار میشود. اگر میگویند امکان در نظر گرفتن شغل رانندگی در بخش بار جزو مشاغل سخت نیست حداقل به ما ظلم هم نکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد