8 - 04 - 2024
شکست تجاری برای سینمای رانتی
گروه فرهنگ و هنر- «سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی» عنوان جایزهای است که در جشنواره فیلم فجر از سوی سازمان سینمایی اهدا میشود، این سیمرغ از بیستوپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۵ به این رویداد اضافه شد و جالب است بدانید این سیمرغ هیچ زمان دو بار روی شانه یک تهیهکننده ننشسته است به جز شانههای ابراهیم اصغری برای ۲ فیلم «به کبودی یاس» و «شور شیرین». با نگاهی به فیلمهایی که در این ۱۸سال موفق به دریافت این سیمرغ زرین شدند میتوان دریافت سازمان سینمایی کشور در طول این سالها بیشتر آثاری را لایق این جایزه دانسته است که به موضوعات دفاع مقدسی و به روایت زندگی شهدای هشت سال جنگ تحمیلی پرداختند. ناگفته نماند که در این میان و در سال ۹۳ این سیمرغ به هیچ فیلمی اهدا نشد و شاید دلیل آن نبودن اثری در ژانر دفاع مقدس باشد! اینکه این سیمرغ زرین با تصمیم چه افرادی به فیلمها در سالهای مختلف اهدا میشود، اینکه هر سال افرادی مشخص درباره آن نظر میدهند، از هیات داوران جشنواره در ادوار مختلف نظر گرفته میشود یا نه، چرا بیشتر برای اهدای این سیمرغ به ژانر دفاع مقدس توجه شده و… از حوصله این گزارش خارج است و در این مقال نمیگنجد اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فیلمهایی از جمله «فرش ایرانی»، «عصر روز دهم»، «روز صفر» و «بدون قرار قبلی» جزو آثاری بودند که با پرداختی جز دفاع مقدس توانستند این جایزه را شکار کنند.
به بهانه اکران فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و حبیب والینژاد که در چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر برنده «سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی شد»، بر آن شدیم تا موفقیت فروش در گیشه و ظرفیتی را که اینگونه فیلمها داشتند، بررسی کنیم. این گزارش مربوط به ۱۰سال اخیر به جز سال ۹۳ است که این جایزه به هیچ اثری تعلق نگرفت.
فجر ۳۴؛ «نفس»
«نفس» سومین ساخته نرگس آبیار نام دارد که یکسال پس از ساخت در سال ۹۵ روانه پرده سینماهای سراسر کشور شد. این اثر با حضور در سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر در ۵ رشته نامزد شد که شبنم مقدمی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.
این اثر با وجود بهرهمندی از قصه خوب و روایتگری مناسب و بازیگران شناختهشده، فروشی متوسط و نزدیک به یک میلیارد و ۴۵۵میلیون را در سینماها تجربه و بیش از ۱۹۶هزار مخاطب را به خود جذب کرد. البته ناگفته نماند که انتشار قطعه «نفس» با صدای مهدی یراحی که آن زمان آلبوم پرطرفدار «مثل مجسمه» را روانه بازار موسیقی کرده بود، در کمتر از دو روز بعد از پخش ۳میلیون بار دانلود و شنیده شد و به نظرمیرسد به دیده شدن فیلم نیز کمک کرده است.
فجر ۳۵؛ «ماجرای نیمروز»
محمدحسین مهدویان که حال این روزها کمتر کسی است که او را نشناسد، برای دومینبار و با دومین ساخته بلند سینمایی خود یعنی «ماجرای نیمروز» در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. این اثر که نگاهی به ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین خلق داشت، با نامزدی در ۹ رشته، سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین طراحی صحنه و لباس را به دست آورد. عوامل سازنده تصمیم به اکران این فیلم در نوروز سال ۹۶ گرفتند که اتفاقا فروش قابل قبولی را در همان زمان تجربه کرد. علاوه بر اینکه این اثر در مهمترین جشنواره سینمایی کشور توانسته بود پشتوانه اصلی یعنی مخاطب را در اکران عمومی همراه داشته باشد، بازی قابل قبول بازیگران شناختهشده اثر که برای سه هنرمند (هادی حجازیفر، جواد عزتی و مهرداد صدیقیان) نامزدی به همراه داشت، باعث شد بیش از ۴میلیارد تومان بفروشد و به عنوان تنها اثر سیاسی اکران شده در نوروز در میان فیلمهای کمدی، بیش از ۴۷۸هزار مخاطب داشته باشد.
فجر ۳۶؛«سرو زیر آب»
«سرو زیر آب» ششمین ساخته سینمایی محمدعلی باشهآهنگر بعد از فیلم «ملکه» است که برای اولینبار به موضوع شهدای گمنام اقلیت مذهبی و اتفاقاتی که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده است، میپردازد. این اثر با حضور در سیوششمین دوره جشنواره فجر علاوهبر نامزدی در ۹رشته، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد.و اما سوژه متفاوت، بازی متفاوت بابک حمیدیان، جوایز جشنواره فجر و… دستبهدست هم نداد تا فروش قابل قبولی را تجربه کند و شاید بتوان گفت این اثر جزو آن دسته از فیلمهایی است که در نمایش از رسانه ملی بهتر و بیشتر دیده شد. «سرو زیر آب» که در پاییز ۹۷ روی پرده سینماها رفت تنها توانست ۶۲هزار مخاطب جذب کند و نزدیک به
۶۰۰ میلیون تومان بفروشد.
فجر ۳۷؛ «۲۳ نفر»
مهدی جعفری فیلم سینمایی «۲۳ نفر» را با اقتباسی از خاطرات ۲۳نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمده بودند، ساخت. یکی از نقاط قابل توجه این اثر حضور ۲۳نفر از نوجوانان از سراسر ایران برای بازی در این فیلم است که تحسین منتقدان را به همراه داشت. این اثر که در سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر در ۵ رشته نامزد شد، اواخر پاییز سال ۹۸ روی پرده سینماها رفت و فروش قابل قبولی را با وجود عدم استفاده از بازیگران چهره، تجربه کرد؛ بیش از ۲میلیارد تومان با جذب ۲۲۱هزار مخاطب.
فجر ۳۸؛ «روز صفر»
سعید ملکان پس از سالها تجربه در حوزه چهرهپردازی، اولین فیلم سینمایی خود را در مقام کارگردان به سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر فرستاد؛ اثری پرسروصدا که با استقبال مخاطبان و منتقدان همراه شد. این اثر اولین روایت سینمایی از نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران است که نقش اول آن را امیر جدیدی ایفا کرد.
«روز صفر» همچنین با حضور در مهمترین رویداد سینمایی کشور موفق به نامزدی در ۹ رشته و دریافت ۵سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس، بهترین جلوههای ویژه میدانی، بهترین فیلم اول و جایزه ویژه هیات داوران شد اما در اتفاقی عجیب عوامل فیلم در مراسم اختتامیه جشنواره حضور نیافتند و بیانیهای اعتراضی منتشر کردند. یکی از نکات قابل توجه این اثر، اکران با تعویق۲ ساله بود و سرانجام «روز صفر» در اکران نوروزی سال ۱۴۰۱ رنگ پرده سینما به خودش دید، فروش قابل قبول بیش از ۹میلیارد تومان را تجربه کرد و بیشتر از ۲۷۸هزار مخاطب پای این اثر نشستند.
فجر ۳۹؛ «تک تیرانداز»
شاید بیشتر علی غفاری را به عنوان کارگردان سریال «بچه مهندس» بشناسید اما آخرین اثر سینمایی او با نام «تک تیرانداز» که روایتی از زندگی شهید عبدالرسول زرین (با بازی کامبیز دیرباز)، تک تیرانداز، در جنگ ایران و عراق است که صدام برای سر او جایزه تعیین کرده. این اثر با وجود یک سوژه جذاب و نامزدی در ۵ رشته و دریافت ۲ سیمرغ بلورین اما محکوم به شکست در گیشه سینماها در اواخر تابستان ۱۴۰۰ شد و تنها با جذب ۷هزار و ۹۰۰مخاطب، نزدیک به ۱۵۴میلیون تومان در سینماها فروخت. به نظر میرسد پخش تلویزیونی این اثر مخاطبان بیشتری را با خود همراه کرده است و به دیده شدن بیشتر آن بسیار کمک کرد.
فجر ۴۰؛ «بدون قرار قبلی»
بهروز شعیبی پس از ۴سال عدم حضور جدی در جشنواره فجر (اگرچه فیلم سینمایی «روز بلوا» در جشنواره فجر ۳۸ حضور داشت اما هیچ زمان در سینما اکران نشد و مستقیما در قالب یک مینیسریال در نمایش خانگی عرضه شد.) با ششمین اثر سینمایی خود در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حاضر شد که ۵نامزدی و ۲سیمرغ بلورین را برایش به ارمغان آورد. این فیلم که تلاش کرده است تا مخاطب را با نگاه ویژهای به اختلال اوتیسم، به شناختی همهجانبه از این بیماری برساند، خرداد ۱۴۰۱ روی پرده سینماها رفت و فروش متوسطی را تجربه کرد؛ فروش ۳میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی با جذب بیش از ۱۳۳هزار مخاطب.
فجر ۴۱؛ «غریب»
در نوروز ۱۴۰۲ سینماها میزبان آخرین ساخته سینمایی محمدحسین لطیفی با نام «غریب» شدند. این کارگردان که پیش از این تجربه ساخت یک اثر دفاع مقدسی یعنی «روز سوم» را داشت، در «غریب» به سراغ بخشی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی (با بازی بابک حمیدیان) در منطقه غرب کشور رفت. این اثر با حضور در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر با نامزدی در ۷ رشته، موفق به دریافت ۵ سیمرغ زرین شد و بیشترین سیمرغ این دوره را دریافت کرد. با وجود بازی قابل قبول بازیگران، سوژه متفاوت اثر و… به نظر میرسید این اثر اکران عمومی بهتری را تجربه کند اما در نهایت بیش از ۲۴۱هزار مخاطب پای این اثر نشستند و فروش ۱۰میلیارد تومانی برای آن رقم خورد.
فجر ۴۲؛ «آسمان غرب»
محمد عسگری که هنوز فیلم اولش روی پرده سینماها نرفته، نوروز ۱۴۰۳ با دومین اثر خود یعنی «آسمان غرب» میزبان مخاطبان شده است. این اثر که پس از سالها یک اکشن جنگی در سینمای ایران محسوب میشود، قصه غیرت و میهندوستی خلبان شهید علیاکبر شیرودی (با بازی میلاد کیمرام) و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر میکشد. «آسمان غرب» که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، با نامزدی در ۶بخش توانست ۳سیمرغ بلورین را از آن خود کند. با گذشت دو هفته از آغاز اکران این اثر فروش یک میلیارد تومانی را تجربه کرده است که پیشبینی میشود همزمان با پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت مردم از سفر و در آستانه عید فطر این اثر بتواند فروش بهتری را تجربه کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد