26 - 02 - 2024
چند میلیون خودروی فرسوده در ایران وجود دارد؟
در پی افت روند اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۱۳۹۷ و همچنین به هم خوردن معادله عرضه و تقاضای بنزین در کشور، وضعیت مصرف سوخت به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است؛ بهطوری که میانگین مصرف بنزین در دی ماه امسال به ۱۱۳ میلیون لیتر در روز رسید که این مقدار در نیمه نخست سال جار نیز از مرز روزانه ١١۶ میلیون لیتر فراتر رفته بود.
طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط هر خودروی فرسوده باعث کاهش مصرف ۲ هزار لیتر بنزین در سال میشود که ارزش صادراتی آن برابر با یکهزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است.
هر خودروی فرسوده نسبت به یک خودروی غیرفرسوده ۳/۱۴ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. اگر سالانه ۳۰۰ هزار خودرو اسقاط شوند، بیش از ۵۴۰ میلیون دلار معادل ۲/۱۶ هزار میلیارد تومان در سال در مصرف بنزین صرفهجویی میشود. همچنین اگر قیمت هر لیتر بنزین را ۶ دهم دلار حساب کنیم، وجود هر خودروی فرسوده در سطح شهر سالانه باعث خسارت ۶۰۰ دلاری در حوزه سوخت میشود.
براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که از این تعداد ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه فرسوده یا در مرز فرسودگی هستند؛ آماری که نشانگر فرسودگی و در حال فرسودگی ۵۹ درصد از کل خودروهاست.
در این بین، بیشترین سهم فرسودگی در وسایل نقلیه موتوری به موتورسیکلتها با ۹۰ درصد اختصاص دارد.
پس از فرسودگی موتورسیکلتها، مینیبوسها با ۸۶ درصد، اتوبوسهای درونشهری با ۸۲ درصد، اتوبوسهای برونشهری با ۵۷ درصد و تاکسیها با ۴۸ درصد بیشترین سهم فرسودگی را به خود اختصاص دادهاند. همین وضعیت نه فقط باعث افزایش بیرویه مصرف بنزین شده که مانعی بزرگ برای اجرای قانون هوای پاک است.
آمارها نشان میدهند تاکنون ۲۶ میلیون خودرو در کشور شمارهگذاری شده که از این تعداد نزدیک به هفت میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیدهاند. همچنین ۵/۱۲ میلیون موتورسیکلت شمارهگذاری شده که حدود ۱۰ میلیون از آنها فرسودهاند و عموما نیز کاربراتوری هستند.
سن فرسودگی موتورسیکلت ۶ سال تعیین شده و سن فرسودگی خودرو نیز متفاوت است؛ به طور مثال خودروی شخصی ۲۰ سال و عمومی ۱۰ سال در نظر گرفته شده است، در حالی که شاهد تردد حجم زیادی خودروی فرسوده در سطح کلانشهرها هستیم.
به اعتقاد کارشناسان، یک خودروی فرسوده اعم از سواری، موتورسیکلت و کامیون تقریبا دوبرابر خودروی نو سوخت مصرف میکند. اگر این وضعیت همچنان ادامه یابد ما واردکننده سوخت خواهیم شد و شاید هم کیفیت سوخت پایین بیاید؛ بنابراین باید مدیریت مصرف سوخت را با سیاستگذاریهای درست، توسعه حملونقل عمومی برقی و استفاده از فناوریهای خودروهای کممصرف و برقی جبران کنیم تا هم شاهد کاهش مصرف سوخت و هم کاهش آلودگی هوا باشیم.
طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در یک برنامه ۵ ساله میتواند مجموعا ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار برای کشور صرفهجویی ارزی در مصرف بنزین داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد