10 - 01 - 2024
شبکه نمایش خانگی را تعطیل کنیم؟
در نشستی که در معاونت مطبوعاتی با موضوع «شبکههای نمایش خانگی: تعطیلی یا تنظیمگری؟» برگزار شد، به تهدیدهایی که متوجه شبکه نمایش خانگی است و همچنین اهرمهای تنظیمگری در شبکه نمایش خانگی پرداخته شد.
نشست تخصصی «شبکههای نمایش خانگی؛ تعطیلی یا تنظیمگری؟» با حضور عبدالکریم خیامی استاد دانشگاه امام صادق(ع) و محمدصادق علیزاده سردبیر هفتهنامه «ایران جمعه» در ساختمان معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. عبدالکریم خیامی در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه نظریه تنظیمگری، پیرو شکست نظریه بازار متولد شد، اظهار کرد: مهمترین اضلاع و ارکان تنظیمگری مقرراتگذاری، صدور و ابطال مجوز و نظارت است. البته تنظیمگری منحصر در اینها نیست و آموزش و حل اختلاف را هم شامل میشود. حل اختلاف به این معنا که اختلافات مستقیما به دادگاه ارجاع داده نمیشود. چون تنظیمگر خودش یک نهاد تخصصی برای حل اختلافات است. تسهیلگری و حمایت نیز از وظایف تنظیمگر است که این حمایت ممکن است قانونی، مالی یا حقوقی باشد. تنظیم روابط بازار با سایر نهادهای حاکمیت نیز جزو وظایف است. مجموعه این فعالیتها را تنظیمگری میگوییم. محمدصادق علیزاده در ادامه بیان کرد: سازوکاری که اسمش ساتراست، در حیطه اعمال وظایف خودش نیاز به یکسری ساختارها و اختیاراتی دارد. حل اختلاف یکی از وظایف است. ولی تنظیمگر ما به رییسجمهوری نامه میدهد که یکی از کنشگران میدان را فیلتر کنید. اولا خود تنظیمگر شئون و اختیار قانونی ندارد که میخواهد از مجاری دیگری اقدام کند. ثانیا خودش در مقام دستگاه قضایی نشسته است.
وی افزود: کشمکشهایی که بین تنظیمگر و کنشگرها اتفاق افتاده نشان داده که ساترا فاقد اهرمهای تنظیمگری و ساختار و شئون و اعتبار حرفهای است. آیا ساترا آن حد از ریش سفیدی را دارد که بتواند بدون اعمال اختیارات قانونی بخشی از ماموریت خود را پیش ببرد؟ قطعا این طور نیست. علیزاده با اشاره به تهدیدهایی که متوجه شبکه نمایش خانگی است، گفت: یکی از ماموریتهای تنظیمگر پاسداری از منافع صاحبان کسبوکار است. اگر نگاهی به نظام صدور مجوز بیندازید، به عدد ۴۲۱ مجوز برمیخورید که عدد کمی نیست. به ازای هر مجوزی که صادر میکنید جا برای کسانی که از قبل وارد شدند تنگتر میشود.وی افزود: فرآیند صدور مجوز در کوتاهمدت باعث ارائه گزارش کار از طرف مدیران میشود. ولی در درازمدت به ضرر اکوسیستم است. از لحاظ تامین محتوای فرهنگی شما مجبورید دریچهای را به فضای سرگرمی برای واردات باز کنید. چون همه این پلتفرمها توانایی تولید فیلم و سریال را ندارند. این به ضرر حاکمیت و منافع عمومی است.خیامی در ادامه نشست با تاکید بر اینکه ما لوازم تنظیمگری را به ساترا ندادیم، توضیح داد: تنظیمگران کشورهای دیگر اختیاراتی دارند. به عنوان مثال با بانکها همکاری دارند که به کسبوکار کمک کنند. ما در سطح نهادهای حاکمیت باید به یک توافق برسیم. سال ۹۱ تنظیمگری همگرا را مطرح کردیم که عدهای موافق و عدهای مخالف بودند. ۱۲ سال بعد عین آن کلمات دارد تکرار میشود. باید کشورهای دنیا و دانش ارتباطات را مطالعه کنید. یعنی آخر سر به ایستگاهی رسیدیم که همان سال بودیم.
علیزاده در پایان با تاکید بر اینکه این مسیر یک بار طی شده است، گفت: بخش مرتبط با حاکمیت دوباره چرخ را از نو اختراع میکند. تنظیمگری نیازمند دادن ضمانتهای اجرا و اهرمهای اعمال تنظیمگری است. اینکه چنین جایگاهی را برای تنظیمگر قائل میشوید، یعنی اعمال قدرت عمودی از بالا به پایین وجود داشته باشد تا تنظیمگری همگرا اجرا شود. همه این اتفاقات یک بار طی شده است. در شورایعالی فضای مجازی در این رابطه صحبت شده است. قبلا یک جایی دور هم نشستند و کنشگران حاکمیتی تفاهمهایی کردند و به سندی رسیدند. شورایعالی فضای مجازی قرار بوده قرارگاه واحد تنظیمگری فضای مجازی برای همه نوع داده باشد. یک بار درباره این موضوعات صحبت شده است، ولی دوباره همه اینها را کنار گذاشتیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد