14 - 11 - 2023
شنیدن «خاطرات جوانیم» هوشنگ کامکار
«خاطرات جوانیم» عنوان تازهترین اثر موسیقایی هوشنگ کامکار آهنگساز و مدرس موسیقی ایرانی است که به تازگی در قالب ۶ قطعه پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. آلبوم «خاطرات جوانیم» با آهنگسازی و تنظیم هوشنگ کامکار منتشر شد. این آلبوم شامل ۶ قطعه است که برای ارکستر سمفونیک و سازهای ایرانی نوشته شده است.
در این آلبوم ارسلان کامکار به عنوان نوازنده ویولن و ویولنآلتو، اردشیر کامکار به عنوان نوازنده کمانچه و همچنین علی جعغریپویان و سهراب برهمندی به عنوان نوازنده ویولنآلتو هنرنمایی کردهاند. ضمن اینکه هنرمندان دیگری از جمله نگار نوراد نوازنده ویولنسل و احسان امامی نوازنده تار و همچنین کیوان نولاچینی نوازنده دوتار در این آلبوم حضور دارند. ضمن اینکه صدابرداری و مسترینگ «خاطرات جوانیم» هم توسط سیاوش کامکار در استودیو سیا انجام شده است.
مرتضی شمیسا گرافیست، سام شرفزاده مدیر رسانهای و امین جهانگیری ناشر نیز دیگر عوامل اجرایی تازهترین آلبوم هوشنگ کامکار هستند.
در قسمتی از یادداشت نوشتهشده در کاور آلبوم «خاطرات جوانیم» به قلم هوشنگ کامکار آمده است: بیش از یک سال است که انتشار این آلبوم بنا به دلایل مختلف در جهان و شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده بود، ولی اکنون منتشر میشود. در اینجا با احترام به آهنگسازان ایرانی توصیه میکنم برای پیشرفت موسیقی ملی ایران میتوانند از تمام تکنیکها و عوامل رایج موسیقی غربی در جهان امروزین چه موسیقی مدرن و چه پستمدرن و غیره در آثار خود استفاده کنند بهشرطی که هویت ملی موسیقی ما در آن بهصورتی منطقی و اصولی به کار رود. نه اینکه صرفا موسیقی مدرن و دودکافونیک یا سریال یا اولترا مدرن بنویسند که بهنظر من نهتنها در ایران بلکه در جهان هم چندان مورد توجه قرار نخواهد گرفت و کار جدیدی نخواهد بود.
اگر چنانچه از موسیقیدانان مدرن غربی و آمریکایی بهتر نوشتند و تقلیدی ناقص از آنها نبود، شاید آثارشان مورد توجه عدهای خاص از مردم جهان قرار گیرد، ولی هیچ کمکی به پیشرفت فرهنگ موسیقی ملی ایران نخواهد کرد.
نام اثر «خاطرات جوانیم» بدین دلیل انتخاب شد که تفکرات موسیقایی من همیشه توام بوده با موسیقی ملی و سنتی ایران چه در محیط خانوادهام و چه سالهایی که با محمدرضا لطفی و دیگر هنرمندان زندگی کردم و نیز تحصیلاتم در خارج از کشور که اصولیتر با تکنیکهای موسیقی کلاسیک غربی و پیشرفتهای آن از نزدیک آشنا شدم. در نتیجه محتوای این اثر یادبودی است از این دوران با تمرکز بر دو شیوه مختلف موسیقایی.
قطعه اول «خاطرات جوانیم« که ترکیبی است از سنت و تجدد، اثری نسبتا مدرن است که برای ارکستر سمفونیک و ساز تار و کمانچه در یک موومان نوشته شده است. ترکیب ملودیهای سنتی در گوشههایی از دستگاههای شور (درآمد و کرشمه)، همایون (بیداد و شوشتری)، راست پنجگاه (درآمد) با بافت و هارمونی و کنترپوان غیرکلاسیک در ارکستر از جمله ویژگیهای اصلی آن است. بافت مدال ملودیهای سنتی در تار و کمانچه با استفاده از فواصل سری و کرن موسیقی سنتی ایران بهصورتی هماهنگ با هارمونیهای پیچیده و متناسب با آن در هم ترکیب شدهاند. در نتیجه برخلاف نظرات برخی اساتید که مخالف به کارگیری فواصل سری و کرن در موسیقی پلیفونی هستند، آهنگسازان جوان ما از به کارگیری این فواصل در آثار پلیفونیک ارکسترالشان به صورت ملودیک نگران نباشند. بافت کنترپوانتیک جدید ارکستر هماهنگ با ملودیهای سنتی، هویت ملی و ایرانی اثر را حفظ کرده است. مدولاسیونهای گوناگون در ارکستر و همچنین تغییرات موتیفها و گوشهها در دستگاههای گوناگون با حفظ هویت ملی بهصورتی منطقی و مناسب در تار ارائه شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد