4 - 04 - 2023
به کارگیری الگوی موفق تجاری کلمبیا در ایران
اکبر مانوسی*- فروردین امسال همایش بزرگ تجاری و بازرگانی در کشور کلمبیا برگزار شد؛ همایشی که نهادی به نام پروکلمبیا برگزاری آن را برعهده دارد. البته برگزاری این همایش در کلمبیا و سایر کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی برای نخستین بار نیست و در سالهای گذشته همایشهای متعددی در زمینههای مختلف برگزار شده است.
آنچه که در این همایشهای اقتصادی میتواند برای ایران بااهمیت و آموزنده باشد، از یک سو الگوی اجرایی و از سوی دیگر، ظرفیتهای تجاری قابل توجه آن برای اقتصاد کشور است؛ موضوعی که میتواند برای ایران منافع قابل توجه اقتصادی و همچنین دسترسی به بازارهای جدید تجاری را به همراه داشته باشد. برای آنکه درک بهتری نسبت به این همایشها داشته باشیم، ابتدا باید آشنایی نسبی در خصوص این گونه نشستهای مهم تجاری در کشورهای آمریکای جنوبی داشته باشیم.
همایش بزرگ تجاری و بازرگانی در آمریکای جنوبی
در این همایش، شرکتها و مقامات اقتصادی از کشورهای مختلف آمریکای لاتین و به طور مشخص کلمبیا، مکزیکو، اکوادور، برزیل، شیلی، کاستاریکا، پاناما، اروگوئه، پرو و… حضور دارند. این شرکتها در زمینههای مختلفی همانند بخشهای کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع سنگین و سبک، نساجی، خدمات شهری، گردشگری، حملونقل و به ویژه تکنولوژی و فناوریهای پیشرفته فعالیت میکنند. در این همایش تجاری و بازرگانی، تجار و نمایندگان شرکتهای مختلف در صورت تایید هویت و فعالیتهای اقتصادی از طرف اتاقهای بازرگانی کشورشان میتوانند در این نشست تجاری حضور داشته باشند.
نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که در این همایش تنها عرضهکنندگان کالاها و خدمات حضور ندارند، بلکه خریداران نیز برای یافتن محصولات مورد نیاز خود در این همایش حاضر هستند. همین موضوع باعث شده که این همایش پتانسیل بالایی را برای یافتن مشتریان و بازارهای جدید در اختیار تولیدکنندگان و شرکتهای مختلف قرار دهد.
در حقیقت این همایش که هر ساله در کلمبیا یا کشورهای همسایه برگزار میشود، به نوعی یک گردهمایی اقتصادی بین تولیدکنندگان کالاهای مختلف و تجار و بازرگانان است که با توجه به زمینههای کاری خود به گفتوگو و مذاکره میپردازند. شرکتهای حاضر در این همایش علاوه بر تعامل با سایر شرکتها و تجار به دنبال بازارهای جدید و به ویژه حضور در آمریکای شمالی هستند. به همین دلیل هر چند وقت یک بار این نشستها در شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا یا در شهر تورنتو ایالت اونتاریو کانادا برگزار میشود.
الگویی موفق برای ورود شرکتهای آمریکای لاتین به بازارهای جهانی
همانگونه که اشاره شد این همایش اقتصادی در واقع زمینه دستیابی شرکتها به بازار کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای آمریکای شمالی را فراهم میکند و آن را میتوان یک الگوی موفق در زمینه توسعه اقتصادی شرکتها و ورود کشورهای آمریکای جنوبی به بازارهای جدید جهانی تلقی کرد.
باید توجه داشت که قیمت نسبی محصولات شرکتهای آمریکای لاتین حتی در کالاها و محصولات با تکنولوژی بالا در مقایسه با شرکتهای اروپایی و آمریکایی به شکل قابل توجهی پایین است. در حقیقت همین قیمت نسبی کمتر به مزیت بالقوه این شرکتها برای حضور در بازارهای جهانی مبدل شده است. این موضوع نیز به دلیل هزینه پایین نیروی کار متخصص در کشورهای آمریکای جنوبی است.
بنابراین به راحتی میتوان مزیتهای فراوان و قابل توجه این نشستهای تجاری که با حضور بالغ بر ۲هزار مجموعه شرکتها در رقابت با کشورهای همجوار خود و رقبای اروپایی و آمریکای شمالی و حضور خریداران و فروشندگان کشورهای نامبرده بود را در این نشستهای اقتصادی مشاهده کرد؛ همایشی که با برنامهریزی دقیق و برگزاری منظم آن توانسته کمکهای شایانی به رشد و توسعه اقتصادی کشورهای همجوار و تجار و صنعتگران این کشورها در ارائه خدمات، صادرات و واردات و بسط روابط اقتصادی داشته باشد.
باید توجه داشت که دولت کلمبیا یا دولتهای همسایه به عنوان میزبان در برگزاری این همایشها تنها زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری لازم را بدون دریافت هزینهای برای شرکتکنندگان مهیا میکنند و هیچ دخالت و نقشی در مذاکرات و قراردادهای منعقد شده بین شرکتکنندگان ندارند. (اقتصاد کاملا آزاد)
نکته مهم دیگر در برگزاری این همایشها تقویت گردشگری در این کشور به ویژه گردشگری تجاری است. حضور بیش از ۵۰۰ شرکتکننده و اقامت چند روزه و بازدید از مراکز اقتصادی و تولیدی از شهرهای مختلف میتواند کمک بالقوهای به بهبود شرایط اقتصادی این کشورها داشته باشد.
پروکلمبیا چیست و چگونه کار میکند؟
همانگونه که پیشتر اشاره شد، دولت کلمبیا یا سایر دولتهای آمریکای لاتین در برگزاری این همایش تجاری و بازرگانی به طور مستقیم دخالت نمیکنند و تنها نقش آنها فراهم کردن زیرساختهای لازم است. در حقیقت نهاد پروکلمبیا نقش اساسی و محوری در برگزاری این همایش دارد. پروکلمبیا نهادی است که گردشگری بینالمللی، سرمایهگذاری خارجی و صادرات غیرسنتی را در کلمبیا و کشورهای آمریکای جنوبی ترویج میدهد.
با بهرهگیری از دفاتر ملی و بینالمللی، پروکلمبیا حمایتها و مشاورههای دقیقی را در اختیار اعضا و مشتریان خود قرار میدهد. این پشتیبانی و مشاوره در راستای طراحی کارآمدتر و پیادهسازی استراتژی اقتصاد جهانی صورت میگیرد. در مجموع این نهاد به دنبال توسعه و ایجاد فرصتهای تجارت جهانی است. این نهاد و یک نهاد موازی دیگر که بدان اشاره خواهد شد با روشهای مدرن سعی در ترویج و توسعه مذاکرات و مراودات اقتصادی بینالمللی دارند. از جمله این رویکردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– شناسایی بازارها و فرصتهای بالقوه در کشورهای در دسترس
– طراحی استراتژی برای ورود شرکتها به بازارهای
مختلف جهانی
– کمک به حضور شرکتها و مراکز اقتصادی
در بازارهای جهانی
– ایجاد ارتباط میان کارآفرینان از طریق تبلیغات تجاری، سرمایهگذاری و فعالیتهای گردشگری.
– ارائه خدمات تخصصی به کارآفرینان خارجی که تمایل به استفاده از محصولات تولیدی و سرمایهگذاری در این کشورها را داشته باشند.
– ارتباط با نهادهای خصوصی ملی و بینالمللی و همچنین نهادهای دولتی با هدف گسترش دسترسی به منابع اقتصادی برای حمایت از طرحهای تجاری مختلف و ارتقا و توسعه اقتصاد بخش خصوصی.
اتحادیه اقتصادی اقیانوس آرام مکمل تلاشهای پروکلمبیا
اتحادیه اقیانوس آرام یک ابتکار منطقهای است که در سال ۲۰۱۱ توسط شیلی، پرو، مکزیک و کلمبیا ایجاد شده است. اهداف این ائتلاف اقتصادی، ارتقای تجارت آزاد کالا، خدمات، سرمایه و ارتقای رقابت بیشتر و رشد اقتصادی در کشورهای عضو است.
اتحادیه اقیانوس آرام با هدف کمک به بهبود و ترویج اقتصاد آرام بین کشورهای شیلی، پرو، کلمبیا، مکزیک و تجارت بین کشورهای نامبرده با استفاده از محصولات صنعتی این کشورها ایجاد شده است تا از این طریق تولیدکنندگان بتوانند به بازارهای جدید اقتصادی دسترسی پیدا کنند.
اتحادیه اقیانوس آرام نهتنها یک پلتفرم یکپارچهسازی تجاری است، بلکه اهداف مشترکی را از طریق برگزاری همایشهای اقتصادی توسعه میدهد. همچنین این اتحادیه بهترین شیوهها را در زمینههایی مانند گردشگری، مالکیت معنوی، چارچوبهای نظارتی، کیفیت تولیدات، نوآوری، معادن و تغییرات آب و هوایی به اشتراک میگذارد. اخیرا هم کشورهای نامبرده در اتحادیه اقیانوس آرام (شیلی، پرو، مکزیک و کلمبیا) خریداران و صندوقهای سرمایهگذاری کشورهای ایالات متحده، کانادا، سنگاپور و کرهجنوبی را به جمع خود اضافه کردهاند.
ظرفیتهای اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین برای ایران
در خصوص این همایشها دو موضوع میتواند برای اقتصاد ایران جذابیت درونی و بیرونی داشته باشد؛ نخست اینکه آمریکای لاتین و مکزیکو با داشتن جمعیتی بالغ بر ۵۵۰ میلیون نفر از ظرفیتهای تولیدی بالایی برای حضور شرکتهای ایرانی برخوردار است. نکته مهم اینکه مساله تحریمها در این کشورها در مقایسه با کشورهای اروپایی کمرنگتر بوده و محدودیتهای کمتری را برای تولیدکنندگان ایران در بر خواهد داشت.
در این شرایط حضور تجار ایرانی در این همایشها و حضور رایزنهای بازرگانی و تجاری در سفارتخانههای ایران در این کشورها میتواند افزایش ارتباطات و دستیابی به بازارهای بالقوه مناسبی را برای شرکتها و تولیدکنندگان کشور به همراه داشته باشد. از سوی دیگر ایران نیز میتواند از این الگو برای برقراری و افزایش ارتباطات اقتصادی با سایر کشورها بهرهمند شود. قطعا در این شرایط سخت اقتصادی، کشور با دستیابی به بازارهای اقتصادی جدید از توسعه و رشد اقتصادی موثرتری برخوردار خواهد شد.
* رییس شورای تجارت و دوستی ایران – کانادا و آمریکایجنوبی
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد