25 - 12 - 2022
سورپرایز رییسجمهور
مهران کرمی
اگر و اماهای رفتن رییسجمهور به مجلس موضوع گمانهزنیهاست؛ اصل رفتنش در ابهام است زیرا که با شرط و شروط طرفین کار کمی دشوارتر از معمول شده است.
به هر حال رییسجمهوری که دو بار قرار بود در مجلس مورد سوال قرار گیرد و با حکم حکومتی این سوال منتفی شد اینک تصمیم گرفته ابتکار عمل را به دست بگیرد و خود بگوید آنچه صلاح میداند. نمایندگان هم به ظاهر این حضور را مطلوب میدانند تا شاید بتوانند آن را تبدیل به فضایی برای طرح دیدگاههایشان کنند و به بخشی از خواسته خود که در دو ناکامی گذشته حاصل شده، برسند.
اینکه چه ضرورتی ایشان را به چنین حضوری راغب کرده و چه خواهد گفت نیز محل بحث است. اگرچه از سخنان سخنگوی اقتصادی دولت برمیآید که هدف از حضور در مجلس متقاعد کردن نمایندگان به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانههاست ولی از آنجا که استراتژی تغییرناپذیر احمدینژاد در این هفت سال غافلگیر کردن دیگران است، کار حدس زدن هدف واقعی او از این سورپرایز نیز دشوار است.
اگرچه تمام تلاش دانشمندان سیاست پیشبینیپذیر کردن عمل سیاسی است و کنشگران سیاسی در همه دنیا میکوشند با پیشبینیپذیر نشان دادن رفتارشان، پیام مثبت اعتماد به مخاطب و شریکان یا رقیبان سیاسی بفرستند ولی در ایران هنوز این اصل نه تنها مورد بیتوجهی قرار میگیرد، بلکه رفتارهای غافلگیرکننده نشانه فرزانگی و زیرک بودن یک دولتمرد تلقی میشود در صورتی که رفتارهای خارق عادت ویژگی اولیا و صاحبان کرامت است.
شاید احمدینژاد به این وسیله میکوشد تفاوت خود را با دیگر سیاستمداران دنیا نشان دهد، چنانکه نامهنگاریهای او به رهبران مذهبی دنیا چون پاپ هم از همین ذهنیت برخاسته است ولی به هر حال کسی که در دنیای سیاست سیر میکند، نمیتواند برای همیشه به قاعدهمندی این سپهر بیتوجهی نشان دهد.
حضور رییسجمهور در مجلس باید به نمایندگان مجلس و مردمی که در شرایط کنونی کشور به انتظار مدیریتی کارآمد برای برون رفت از شرایط دشوار اقتصادی هستند، پیام اعتماد و امید بفرستد، نه وعدههای دور از واقعیت و خط و نشان کشیدنهایی که از مشکلات کشور گرهی باز نمیکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد