11 - 12 - 2022
تنظیم بازار پر دردسر
چیزی تا عید باقی نمانده این در حالی است که هنوز مشخص نیست تنظیم بازار عید چگونه قرار است انجام شود. در حال حاضر صف سبد کالا همچنان طولانی است و نارضایتیها ادامه دارد و از طرفی دیگر قیمت مواد غذایی افزایش یافته اما مسوولان از امن و امانی بازار خبر میدهند و معتقدند عید امسال به خوبی و خوشی برگزار میشود این را یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران وعده داده و قرار است به کمک نمایشگاههای بهاره بازار تنظیم شود؛ نمایشگاههایی که قرار است از امروز آغاز به کار کنند.
نمایشگاههای بهاره
یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره جزییات عرضه مستقیم کالا در بهار سال آینده گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال براساس همه تجزیه و تحلیلها روی سوابق نمایشگاههای بهاره به این جمعبندی رسید که نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا میتوانند راهکاری مناسب برای تنظیم بازار شب عید باشند.
وی ادامه داد: در استان تهران و در شهرستانهای آن ۲۲ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و دارای مجوز برگزار میشود که چهار نمایشگاه تهران در حکیمیه، فرهنگسرای خاوران، پارک ارم و بوستان ولایت برگزار میشود. همچنین در شمیرانات دو نمایشگاه، در پردیس دو نمایشگاه، در ری و اسلامشهر هر کدام یک نمایشگاه و در مابقی شهرستانها نیز یک یا دو نمایشگاه برگزار خواهد شد.
صادقی با تاکید بر اینکه ۵۶۰۰ غرفه در این نمایشگاهها سازماندهی شده است، بیان کرد: محوریت این نمایشگاهها با عرضه پوشاک، کیف و کفش است البته در کنار آن مواد غذایی هم عرضه میشود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر اینکه پیشبینی شده تخفیف در نمایشگاههای غرفه مستقیم کالا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد، بیان کرد: در برخی کالاها نظیر مواد غذایی و لبنیات چون حاشیه سود کم است، تخفیف در حدود پنج درصد در نظر گرفته شده، اما در مورد کیف، کفش و پوشاک به دلیل اینکه واحدهای صنفی و صنعتی کالاها را بهطور دست اول عرضه میکند تا ۳۵ درصد تخفیف نیز پیشبینی میشود.
به گفته وی، بازرسان در نمایشگاههای بهاره برای رسیدگی به شکایات مستقر هستند.
صادقی درباره زمان شروع نمایشگاههای بهاره در استان تهران گفت: نمایشگاههای بهاره از امروز هفتم اسفندماه تا هفدهم اسفندماه به مدت ۱۰ روز و در شهرستانها از ۱۵ اسفندماه تا ۲۵ اسفندماه نمایشگاهها دایر میشود. البته نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در شهرستان فیروزکوه به دلیل نیاز مردم از پنجم اسفندماه آغاز شده و تا ۲۵ اسفندماه ادامه دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه درباره طرح نظارتی ویژه نوروز در استان تهران خاطرنشان کرد: در این طرح تمام نیروها بسیج میشوند که مراکز تولید و توزیع در سراسر کشور را مورد پالایش قرار دهند.
وی ادامه داد: در سطح شبکه توزیع علاوه بر رسیدگی به شکایات، بازرسان بر روند توضیح و عرضه کالاها نیز نظارت میکنند.
صادقی با تاکید بر اینکه در صورت مشاهده تخلفات به سازمان تعزیرات گزارش داده میشود، تصریح کرد: طرح نظارتی ویژه نوروز از پانزدهم اسفندماه آغاز میشود و تا پانزدهم فروردینماه ادامه خواهد داشت و عمده تمرکز آن بر کالاهای پرمصرف نظیر آجیل، خشکبار، میوه، لبنیات، کیف و کفش است که تقاضا برای آنها در پایان سال افزایش مییابد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه خدماتی که در آستانه عید نوروز تقاضای مردمی برای آنها زیاد میشود در این طرح قرار میگیرند، اظهار کرد: خدمات اتوسرویس، مراکز حملونقل کالا و مسافر، شرکتهای اتوبوسرانی، شرکتهای مسافربری با قطار، هواپیماها، آژانسهای مسافرتی و مراکز قالیشویی در این زمره قرار میگیرد.
وی در این باره با اشاره به اینکه سامانه ۱۲۴ آماده دریافت گزارشهای مردمی در این زمینه است، گفت: این سامانه از ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ سرویس معمولی و از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۱ سرویس فوقالعاده ارایه میکند و از ساعت ۴ تا ۸ صبح گزارشها به صورت تلفنی دریافت و صبح زود سریعا برای رسیدگی ارجاع داده میشود.
توزیع سبد کالا
صادقی در ادامه درباره جزییات عرضه سبد کالا در استان تهران با تاکید بر اینکه اتحادیه تعاونی کارمندان دولت، کارگران، اتحادیه فرهنگیان، شهروند و سپه، امکان، اتکاء و نیروهای مسلح زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اقدام به عرضه سبد کالا کردهاند، گفت: عمده همکاری با این فروشگاهها بوده و از فروشگاههای صنفی کمتر کمک گرفتهایم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه در عمده کالاهای سبد کالا درصد جذب کالا بالای ۸۵ درصد است، تصریح کرد: ولی درصد توزیع کمتر بود تا با اعلام مشمولان جدید درصد توزیع نیز افزایش یافت.
صادقی درباره اینکه چند سرپرست خانوار در استان تهران مشمول دریافت سبد کالا هستند، گفت: حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار سرپرست خانوار به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است که میتوان گفت عمده این مشمولان سبد خود را دریافت کردهاند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا دولت در اختصاص سبد کالا با واحدهای صنفی همکاری نکرد، اظهار کرد: دولت به صورت رایگان کالاها را در اختیار شبکههای تعریف شده برای توزیع قرار داد و آنها نیز این کالاها را به صورت رایگان در بین مردم توزیع کردند. خود این موضوع محدودیتهایی را در شبکه توزیع ایجاد میکرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این باره افزود: واحدهای صنفی به شکل خرد امکان ارایه تضامین را نداشتند. این در حالی است که دولت برای کالاهایی که در اختیار آنها قرار میداد تضامینی را در قالب چک و سفته طلب کرد.
به گفته وی از سوی دیگر برخی اقلام کالایی به طور همزمان جور نمیشد و واحدهای صنفی مجبور بودند چند بار برای دریافت اقلام سبد کالایی اقدام کنند. ما از صنوف زمانی که واحدهای توزیع پوشش کافی نداشته باشد، استفاده میکنیم.
او با اشاره به اینکه کارمزد توزیع سبد کالا هشت درصد است، گفت: این کارمزد برای عملیات توزیع و تامین در نظر گرفته شده است. کالا نیز از طریق شرکت بازرگانی دولتی، شرکت پشتیبانی امور دام و کارخانههای لبنی تامین میشود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا تخلفی در تامین و توزیع سبد کالا ارایه شده است، بیان کرد: چون وزن کالاها و پول آنها مشخص است تاکنون گزارشی از تخلف ارایه نشده که واحد توزیعی از مشمولان پولی دریافت کرده یا کالایی کمتر عرضه کرده است.
صادقی با تاکید بر اینکه هیچ تخلفی در توزیع سبد کالایی وجود نداشته است، تصریح کرد: شبکه کاملا دولتی بوده و روغن و پنیری که قرار بود از طریق بخش خصوصی تامین شود انجمنهای آن مستقیما با دولت همکاری کردند.
وی درباره مرغ سبد کالا اذعان کرد: مرغ سبد کالا دو عدد مرغ چهارکیلویی است. اگر چنانچه مرغی کمتر از چهار کیلو وزن داشته باشد بر مبنای هر کیلو ۶۵۰۰ تومان مابهازای آن پول از سوی واحدهای عرضهکننده به مشتری پرداخت و اگر بیشتر از چهار کیلوگرم باشد بر همین مبنا پول از مشمولان دریافت میشود.
برنج ایرانی و خارجی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اعلام توزیع برنج ایرانی و خارجی در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا خاطرنشان کرد: ۱۶۰ غرفه مواد غذایی در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در تهران دایر است که قیمت آن پنج تا ۱۰ درصد کمتر از قیمت سطح بازار است.
صادقی افزود: انواع برنج در نمایشگاهها عرضه میشود که هم ایرانی است و هم خارجی. برنجها از شرکت بازرگانی دولتی و اتحادیه صنف بنکداران تامین میشود.
وی درباره توزیع میوه تنظیم بازاری شب عید گفت: میوه شب عید برای تنظیم بازار در پایان سال است تا از این طریق بر بازار تاثیر بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه عمده تمرکز ما برای توزیع میوه تنظیم بازاری در شب عید پنج روز آخر سال است، خاطرنشان کرد: البته اگر میوهای باقی بماند توزیع آن را ادامه میدهیم.
صادقی درباره تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از تکرار تجربه سال قبل مبنی بر توقف توزیع پرتقال تنظیم بازاری و چند برابر شدن قیمت آن در عید نوروز گفت: سال قبل زمان تعطیلی میادین بیشتر از حد پیشبینی شده از سوی ما بود بنابراین هماهنگی کردیم که ۱۵ مرکز اصلی برای توزیع میوه شب عید دایر باشد.
همچنین در مناطق مختلف میادین و انبارها نیز فعالیت کنند تا مردم بتوانند با مراجعه به آنها نیاز خود را برطرف کنند.
وی با تاکید بر اینکه ذخیره سازی میوه برای تاثیرگذاری در خرید پایان سال مردم است، تصریح کرد: اگر خرید به اندازه پیشبینی ما نباشد، توزیع میوه ذخیرهسازی شده تا ۱۵ روز اول سال آینده هم ادامه دارد. در واقع توزیع میوههای ذخیرهسازی شده تا پایان موجودی آنها انجام خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد