3 - 11 - 2019
با پول سالم وارد سینما شدم
مهدی کریمیتفرشی تهیهکننده فیلم «ایده اصلی» در گفتوگو با «جهانصنعت»:
با پول سالم وارد سینما شدم
سینما، صنعت است. هر صنعتی هم نیاز به تزریق سرمایه دارد. چندین سال است که سرمایهگذاران حوزههای مختلف علاقه زیادی برای ورود به سینما پیدا کردهاند. در کنار بازگرداندن سرمایه اصلی در سایه فروش فیلمها، ورود سرمایهگذاران حوزههای دیگر به هنر هفتم یک مزیت دیگر هم دارد. برندینگ شخصی از جمله مزیتهای مهم ورود به عرصه سینماست. سرمایهگذاران میتوانند در سایه تبلیغات فیلم و حضور در میان مخاطبان و هنرمندان ارزش برند شخصی خود را افزایش دهند که در نتیجهاش برند صنعتی آنان نیز معتبر تر خواهد شد.
البته این ورود همواره نتیجه مطلوبی نداشته است. در سالهای گذشته حضور برخی سرمایهگذاران حوزههای مختلف در صنعت سینما با حرف و حدیثهای بسیاری همراه بوده است. نمونه آن، ماجراهای سریال شهرزاد و دستگیری تهیهکنندگان این اثر تصویری است.
در این روزها فیلم «ایده اصلی» روی پرده سینماست؛ فیلمی به کارگردانی آزیتا موگویی و بازی هنرمندانی از جمله بهرام رادان، مریلا زارعی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی و … این فیلم اولین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در روزهای اکران خود توانسته فروشی سه میلیاردی داشته باشد. تهیهکننده اصلی این فیلم مهدی کریمیتفرشی است. او در خانوادهای صنعتگر به دنیا آمده است. حالا او چند سالی است که به سینما و سرمایهگذاری در فیلمهای سینمایی نیز علاقه پیدا کرده است.
آقای کریمی. چرا سینما؟
من همواره به سینما علاقهمند بودم و زمانی که فکر کردم میتوانم قدم مثبتی در جهت پیشرفت سینما بردارم وارد این عرصه شدم. از کودکی فیلم دیدن را دوست داشتم و همواره آرزو میکردم بتوانم در این حوزه فعالیت داشته باشم.
در سالهای گذشته ورود سرمایهگذاران حوزههای دیگر به صنعت سینما همواره با حرف و حدیث همراه بوده است. نترسیدید که مشکلات دیگران برای شما هم تکرار شود؟
من با پشتوانه ۸۰ سال سابقه سالم در حوزه صنعت وارد سینما شدم. سرمایهای که من به سینما تزریق کردم منشأ مشخصی دارد و نمیتوان به آن ایراد گرفت. کسانی که در سالهای گذشته با پولهای مشکوک وارد این عرصه شدند و ماجراهای ناخوشایندی را رقم زدند افرادی بودند که ره صدساله را یکشبه طی کردند. خانواده من سه نسل است که در صنعت فعالیت دارند و در این سالها افتخارات بسیاری را کسب کردهاند. حالا با سرمایهای که منشأ مشخصی دارد و بر اساس زحمت و دسترنج چند نسل به وجود آمده، پا به عرصه تولید فیلم گذاشتهام.
برخی به طور کلی با ورود سرمایهگذاران حوزههای دیگر به سینما مخالفاند و آن را خوب ارزیابی نمیکنند. نظر شما چیست؟
باید قبول کنیم سینما، صنعت است و وجود سرمایه در آن ضروری. اگر در این صنعت با فکر و روحیه سالم وارد شویم چه ایرادی دارد؟ باید نتیجه کارها را دید و قضاوت کرد. پیشداوری در هیچ زمینهای کار درستی نیست. ما باید ببینیم سرمایهای که از بخشهای دیگر جذب سینما میشود چه سرنوشتی پیدا میکند؟ اگر قرار است سینمای ایران پیشرفت کند و در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد نیاز است که پشتوانه مالی قدرتمندی هم در خدمت هنر هنرمندان باشد.
– اقتصاد هنر در ایران مخصوصا در حوزه سینما را چطور ارزیابی میکنید؟
متاسفانه در این زمینه بسیار کمکاری شده است. خیل عظیمی از هنرمندان ما خواسته یا ناخواسته از این موضوع دور شدند و عملا در دخل و خرج کارهای خود دچار مشکل هستند. وقتی شما فیلمی را کلید میزنید باید به صورت دقیق برآورد هزینه، مخاطبشناسی، بازگشت سرمایه و امکان جذب سرمایهگذار را بررسی کنید. متاسفانه در بسیاری از پروژههای سینمایی یا در شاخههای دیگر هنر، به این موارد توجهی نمیشود در صورتی که برای ساختن یک اثر آن هم با وضع موجود و شرایط اقتصادی سرمایه ضروری است. از طرف دیگر سرمایهگذار هم به امید بازگشت سرمایه در حوزهای ورود میکند، جدا از نیات خیری که در عرصه هنر وجود دارد.
از فیلم ایده اصلی بگویید. از نتیجه کار راضی بودید؟
بله. ما همکاری خوبی با کارگردان فیلم و عوامل فیلم داشتیم و فکر میکنم نتیجه کار هم برای ما و هم برای مخاطبان رضایتبخش بوده است. این فیلم غافلگیریهای فراوانی برای مخاطبان دارد و میتواند تجربه خوبی برای بیننده سینمای ایران رقم بزند. تا امروز هم فیلم فروش قابل قبولی داشته و امیدواریم مردم همچنان از «ایده اصلی» استقبال کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد