29 - 08 - 2022
دست به دامان پالایشگاههای فراسرزمینی
وزیر نفت میگوید مصرف بنزین در کشور از تولید پیشی گرفته است؛ موضوعی که در صورت تداوم دولت را ناچار میکند که برای تراز تولید و مصرف یا اقدام به واردات کند و یا بنزین پتروشیمیها را وارد چرخه مصرف کند. روز گذشته جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش در دفاع از بنزین پتروشیمیها که منتقدان زیادی هم دارد،گفته بود که این نوع بنزین آلودگی ایجاد نخواهد کرد.
از سوی دیگرنصرتالله سیفی مدیرعامل اسبق شرکت بهینهسازی مصرف سوخت میگوید: استفاده از ظرفیت پالایشگاههای فراسرزمینی هم میتواند یک راهحل باشد، اما بنده توصیه نمیکنم. زمانی که این امکان را داریم با اقدامات بدوی مصرف را کم کنیم چرا باید تولید اضافه در سرزمین و فراسرزمین داشته باشیم، باید مصرف را کاهش دهیم و عدم مصرف بهترین منبع تامین انرژی است.
سیفی در گفتوگو با ایلنا، درباره احتمال واردات بنزین اظهار داشت: طبق اطلاعات بنده برخی پالایشگاهها در تعمیرات دورهای قرار دارند و به این ترتیب برخی خطها تعطیل و تولید کم شده است که بعد از تعمیرات اساسی و بازگشت خطها به میزان قبلی تولید، ظرفیت کامل بازمیگردد. البته طبق اطلاعات حاصله برخی پالایشگاهها در سالهای گذشته بیش از ظرفیت اسمی تولید کردهاند و این نحوه تولید به لحاظ تکنیکی و فنی به اجزای پالایشگاه فشار وارد میکند، هرچند از نظر اقتصادی شیوه خوبی است اما سرمایهگذاری زودتر مستهلک میشود و یکی از دلایلی که هزینه تعمیرات بالا رفته نیز همین است.
وی در ادامه گفت: مساله کمبود بنزین جدید نیست، کشور دائما با این مساله روبهرو بوده است، به صورت مقطعی راهحلهایی هم مثل طراحی ستاره خلیجفارس و راهحلهای ناموفق مثل سیراف هم که قرار بود ۸ پالایشگاه ۶۰ هزار بشکهای احداث شود و اجرایی نشد، ارائه شد. بنابراین همیشه این چالش وجود داشته است.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اوایل دهه ۹۰ از بنزین پتروشیمی استفاده شد که مشکلات محیطزیستی به وجود آمد. به عبارت دیگر همیشه متخصصان روی بنزین پتروشیمی بحث دارند، چون فرآیند پالایش را طی نمیکند و در فرآیند دیگری تولید دارد که آلاینده سمی مثل هیدروکربورهای حلقوی دارند، استفاده از بنزین پتروشیمی دوباره چالش ایجاد میکند. بنابراین در هر حال احتمال واردات وجود دارد، البته در برههای نیز مثل سال ۸۷، ۳ میلیارد دلار واردات داشتیم.
وی بیان کرد: اکنون سوخت جایگزین مثل سیانجی را داریم که تقریبا تامین روزی ۲۰ میلیون لیتر معادل بنزین را به دوش میکشد اما مساله این است که وقتی مصرف در زمستان بالا میرود، تامین گاز خانگی ارجحیت دارد، بنابراین ممکن است گاز حمل و نقل هم قطع شود و فشار بیشتری به بخش سوخت مایع وارد شود و امکان اینکه ناچار به واردات شویم، زیاد است.
وی ادامه داد: طرحهای دیگر گسترش شبکه حمل و نقل عمومی و ناوگان اتوبوس شهری و مترو از جمله طرحهایی هستند که در کاهش مصرف تاثیر دارند، اما باتوجه به اینکه تکنولوژی تقریبا هر ۵ سال یک بار تغییر میکند دولت و مجلس باید کمک کنند توسعه و بهبود ناوگان عمومی و تاکسیرانی در دستور کار قرار گیرد. از سال ۹۳ طرح بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ که بعدها به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تغییر کرد برای نوسازی ناوگان تاکسی، اتوبوس شهری، باربری سنگین جادهای و توسعه حمل و نقل ریلی برنامهریزی شد، که همگی باعث کاهش مصرف انواع سوخت بخش حمل و نقل میشود.
مدیرعامل اسبق شرکت بهینهسازی مصرف سوخت بیان کرد: استفاده از ظرفیت پالایشگاههای فراسرزمینی هم میتواند یک راهحل باشد، اما بنده توصیه نمیکنم. زمانی که این امکان را داریم با اقدامات بدوی مصرف را کم کنیم چرا باید تولید اضافه در سرزمین و فراسرزمین داشته باشیم. باید مصرف را کاهش دهیم و عدم مصرف بهترین منبع تامین انرژی است.
وی تاکید کرد: راهحل اینکه به جای سرمایهگذاری روی خرید بنزین، بهتر است روی طرحهای بهینهسازی مصرف برنامهریزی کنیم و برای همیشه از منافع آن سود ببریم، میتوانیم اصلا بنزین وارد نکنیم و حتی تبدیل به صادرکننده شویم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد