2 - 08 - 2022
ترکیدگی لاستیک هواپیمای سپهران
«جهانصنعت»- به فاصله ۲۴ ساعت بعد از گزارش سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص دلایل ترکیدن لاستیک شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه هاشمینژاد مشهد، لاستیک هواپیمای سپهران در این فرودگاه ترکید.
صبح روز دوشنبه دهم مردادماه مدیر فرودگاه مشهد از ترکیدن ۲ لاستیک هواپیمای شرکت سپهران به دلیل نقص فنی در چرخ هنگام ورود به پارکینگ فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد خبر داد. این در حالی است که دیروز سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی مفصل دلیل عمده ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد را زیرساختهای این فرودگاهها اعلام کرد و خواستار پرداخت خسارت به شرکتهای هواپیمایی شد.
مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد گفت: ۲ لاستیک هواپیمای شرکت سپهران به دلیل نقص فنی در چرخ هنگام ورود به پارکینگ فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد ترکید. حسن جعفری اظهار کرد: دو لاستیک هواپیمای شرکت سپهران به دلیل نقص فنی در چرخ هنگام ورود به پارکینگ فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد ترکید اما به هیچ مسافری آسیب نرسید.
مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد افزود: این هواپیما صبح دیروز از مبدا تهران در فرودگاه مشهد به زمین نشست. او بیان کرد: دو لاستیک عقب این هواپیما دچار ترکیدگی شدند.
بر اساس اعلام دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهرهبرداری میشود. این فرودگاه یکی از پررفتوآمدترین فرودگاههای کشور بوده که ارائه خدمت به پروازهای داخلی و خارجی را انجام میدهد. تاکنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده و دفاتر نظارتی سازمان، برنامه دارند که پس از تکمیل فرآیندهای قانونی صدور گواهینامه فرودگاه را در دستور کار خود قرار دهند.
این فرودگاه دارای دو باند پرواز با ساختار آسفالت در راستای ۳۱-۱۳ چپ و راست بوده که سامانه ILS برای باند L-31R13 فراهم است و باند اصلی و غالب فرودگاه مشهد فرض میشود. بهدلیل نزدیکی باند R-31L13 به ساختمانهای فرودگاه و همچنین موانع پروازی شهری، این باند به طور معمول استفاده نمیشود. به همین دلیل فرودگاه محدودیت برای بسته شدن باند اصلی به مدت طولانی و انجام تعمیرات لازم دارد. بازدید باند و کنترل FOD باند روزانه سه مرتبه انجام میگرفته که هماکنون افزایش یافته است.
ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بالا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند. خلبانان پروازها به دلیل موانع موجود در آستانه باند ۱۳ و ظرفیت کامل مسافران، به طور معمول تمایل دارند از باند ۱۳ چپ به پرواز درآیند.
تمامی حوادث ترکیدگی چرخها در باند اصلی (۱۳چپ/۳۱ راست) به وقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارشهای بررسی حوادث سازمان نشان میدهد که کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگیهایی نیز به وجود آورده که لاستیک چرخهای هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد