شناسه خبر : 263168
9 - 06 - 2022
9 - 06 - 2022
فهرست منتخبین اصلی و رزرو پالایش نشدند
سازمان حمایت به عنوان ناظر شیوه تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه، با صدور اطلاعیهای در خصوص روند قرعهکشی توضیحاتی ارائه کرد. سازمان حمایت بدون ایجاد سامانه جدیدی برای ثبتنام و تخصیص خودرو، برای ارتقای شفافیت و بهینهسازی فرآیند تخصیص خودرو در دوره جدید نظارت بر این فرآیند را آغاز کرده است. تاکنون دو سامانه ثبتنام خودرو وجود داشته که یکی از آنها (سامانهای که اکثریت خودروسازان در آن فعالیت میکردند) انتخاب و از همه خودروسازان خواسته شد که از این سامانه به طور مشترک استفاده کنند. با اعمال نظارت بر فرآیند و ثبتنام خودرو نقایص قبلی برطرف شده و شفافیت لازم حاصل شده است. یکی از موارد نقص در فرآیند قبلی، عدم پالایش فهرست منتخبین بود. در این دوره فهرست منتخبین به لحاظ احراز هویت کنترل شده و ۱۰ درصد از منتخبین شرایط لازم را احراز نکرده و حذف شدند. بنابراین برای اولین بار از فهرست رزرو تعدادی از ثبتنامکنندگان جایگزین شدند. بدین ترتیب برخی از منتخبین که در فهرست رزرو بودند که اعلام این افراد به عنوان فهرست رزرو و سپس به عنوان فهرست منتخب باعث ایجاد ابهام شده بود. برای تمام کسانی که در فهرست اصلی منتخبان بودند و همچنین متقاضیانی که در فهرست رزرو بودند و سپس در فهرست اصلی منتخبین قرار گرفتند، خودرو تخصیص داده خواهد شد. در این دوره به منظور افزایش سطح عرضه خودرو در ایجاد شفافیت، فرآیند ثبتنام بهصورت یکپارچه با ۳۸ مدل خودروی مختلف از شش خودروساز کشور انجام شد و چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر ثبتنام کردند. بهصورت تفکیکی سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۰۱ نفر در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده ثبتنام کردند. مجموع ظرفیت در نظر گرفتهشده در خودروهای عرضهشده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوقالعاده، پیشفروشهای کمتر از یک سال و مشارکت در تولید) عرضه شد که رشد معنیداری نسبت به دوره قبلی قرعهکشی داشته است. عرضه خودرو در سامانه یکپارچه باعث شفافیت و ایجاد رویهای واحد در عرضه برای همه خودروسازان و رفع شائبه مهندسی عرضه بهصورت قطرهچکانی و یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف شده است. فرآیند ثبتنام خودرو نواقصی داشت که در این دوره رفع شد؛ از جمله: چک نکردن اطلاعات هویتی متقاضیان، امکان تغییر اطلاعات موبایل و یا اطلاعات ثبتنامی توسط نمایندگیهای فروش، نداشتن ضمانت اجرایی قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت (در خودروسازان اصلی با تاخیر و ناقص و در خودروسازان خصوصی اجرانشده بود)، نبود نظارت دقیق بر میزان فروش خودروسازان و ایجاد تعهدات معوق و نارضایتی مشتری در نتیجه عدم تناسب بین میزان تولید با تعهد فروش.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد