23 - 12 - 2019
خلأ شرکتهای بزرگ
همایون دارابی* – تجار در بورس به دنبال یک جریان دائمی جهت خرید یک محصول با سود کافی هستند. زمانی که یک محصول در زمانهای مختلف با کیفیتهای متفاوت و بدون هماهنگی در بورس عرضه شود نمیتوان انتظار درخشش و افزایش صادرات این محصولات را داشت. ارتباط تعاونیها و شرکتهای این مجموعه با کشاورزان میتواند تا حد زیادی خلأ کمبود شرکتهای بزرگ در بورس کالا را رفع کند. تعاونیها به عنوان مرجع رسمی در تجمیع محصولات و عرضه در زمان معین راهکاری برای جذب سرمایهگذاران در بورس هستند چراکه با چنین تدبیری در زمانهای معین برداشت محصولات کشاورزی بدون در نظر گرفتن فوت وقت، محصولات به شکل مدرن و یکنواخت و با مدیریت در عرضه به بورس پذیرش میشوند و خریداران را در بلاتکلیفی زمان و قیمت قرار نمیدهند. در کشور نیاز به بازارهایی برای جذب و عرضه محصولات کشاورزی برای گذر از سیستم عرضه سنتی این محصولات به عرضه نوین و جهانی وجود دارد. در همین رابطه تجار به دنبال خرید محصولاتی با کیفیت و دارای برد زمانی مناسب جهت عرضه هستند. شرکتهای بزرگ عرضه محصولات در بورس حرف نخست را میزنند. متاسفانه در حال حاضر به دلیل نبود تجمیع در بین عرضه محصولات کشاورزی این روند با مشکل زیادی در بورس کالا در حال اجراست. در حال حاضر زمان برداشت زعفران در سراسر کشور است و عرضه این مقدار ناچیز در بورس کالا نشان میدهد هیچ مرجعی برای هماهنگی عرضه این نوع محصولات نیست. عرضه این محصولات توسط شرکتهای خرد پیامدهای منفی برای جذب سرمایهگذار دارد. عرضه محصولی یکنواخت و به میزان کافی اولویت انتخاب خریداران در بورس کالاست که تاکنون نتوانستهاند انتظار این بخش را تامین کنند. اگر هدف رسیدن به عرضه شفاف محصولات کشاورزی با تاکید بر سود کشاورز است قطعا باید با برنامهریزی دقیق و مشارکت تعاونیها در تامین نیاز به موقع بورس، عرضه و پذیرش این محصولات را به بهترین شکل برسانیم چراکه هیچ بازرگانی نمیتواند معطل معامله باشد از این رو با نبود امکانات به دنبال بازار دیگری جهت تامین نیاز است و همین به معنای از دست رفتن فرصتهاست.
*کارشناس بازار سرمایه
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد