20 - 12 - 2019
رونمایی از ارکستر فیلارمونیک تهران
برج میلاد تهران از ارکستر فیلارمونیک خود که با حمایت مستقیم شهردار تهران از چندی قبل اعلام موجودیت کرده بود، رونمایی کرد. ارکستر فیلارمونیک برج میلاد تهران که ابتدا با نام ارکستر فیلارمونیک شهر تهران موجودیت خود را با تبلیغات گستردهای اعلام کرده بود، شامگاه گذشته با مدیریت هنری و رهبری آرش برادرانامینی و همراهی لوریس چکناواریان به عنوان رهبر مهمان (در اجرای دو قطعه آرارات و نغمههای عاشقانه) در برج میلاد تهران به روی صحنه رفت و اولین کنسرت رسمی خود را اجرا کرد.
در این کنسرت فواد حجازی نوازنده نامآشنای ساکسیفون و از آهنگسازان تاثیرگذار در جریان موسیقی پاپ بعد از انقلاب نیز به همراه آنسامبل پاپ خود و بعد از سالها دوری از صحنه در کنار ارکستر فیلارمونیک برج میلاد قطعاتی را با همراهی این ارکستر اجرا کرد.
بازگشت دوباره برای دو هنرمند
آرش امینی که از نوازندگان باسابقه ارکسترسمفونیک تهران بود و آخرین حضور وی در عرصه موسیقی به رهبری ارکستر سمفونیک عراق در جشنواره سیام موسیقی فجر بازمیگردد، پس از سالها دوری از صحنه این بار با عنوان مدیر هنری و رهبر دائم ارکستر فیلارمونیک برج میلاد به روی صحنه آمد. او پیش از این سالها مدیرکل امور جشنوارهها و همکاریهای بینالملل سازمان سینمایی در زمان مدیریت حجتالله ایوبی بود.
فواد حجازی هم که پیش از این سرپرست گروه موسیقی کوچ به خوانندگی علیرضا عصار بود و در سالهای آغازین جریان موسیقی پاپ بعد از انقلاب با هنرمندانی نظیر محمد اصفهانی و علیرضا عصار و بسیاری دیگر از خوانندگان آن زمان همکاری داشته پس از سالها سکوت در شب رونمایی از ارکستر فیلارمونیک برج میلاد به روی صحنه آمد و قطعاتی از ساختههای خود را با همراهی ارکستر فیلارمونیک برج میلاد و آنسامبل پاپ خود اجرا کرد. این در حالی است که هنوز به درستی مشخص نیست حضور او در این ارکستر به عنوان نوازنده مهمان بوده یا قرار است به صورت دائم با این ارکستر همکاری داشته باشد.
رپرتواری از همه برای همه
ارکستر فیلارمونیک برج میلاد در کنسرت افتتاحیه خود رپرتواری متشکل از آثار آهنگسازان صاحب نام ایرانی و بزرگان موسیقی کلاسیک جهان را اجرا کرد. گویا این ارکستر از همین آغاز کار قصد دارد صاحبان سلایق مختلف موسیقی را با خود همراه کند.در رپرتوار کنسرت دیشب این ارکستر آثاری نظیر «سوئیت آرارات» اثر لوریس چکناواریان، «اورتور آرایشگر شهر سویل» اثر جواکینو روسینی آهنگساز ایتالیایی قرن هجدهم میلادی، «سوئیت شرقی» اثر محمد سریر، «هفده سالگی»، «یلدا» و «همه چیز از خودم» از ساختههای فواد حجازی، «موومان سمفونیک چهارگاه» اثر علی بکان، «بیژن و منیژه» اثر زندهیاد حسین دهلوی، موسیقی تیتراژ سریال سربداران اثر فرهاد فخرالدینی، «رقصهای مجار» شماره یک اثر یوهانس برامس آهنگساز رمانتیک آلمانی در قرن هجدهم، «فوگ درر مینور» اثر یوهان سباستین باخ موسیقیدان پرآوازه سبک باروک آلمانی در قرن هفدهم و قطعات عاشقانه اجرا شد.
انتظاراتی که بیدلیل بالا رفت
اکثر نوازندگان ارکستر فیلارمونیک برج میلاد را نوازندگانی سطح بالا با سابقه عضویت در ارکسترهایی نظیر ارکستر سمفونیک تهران تشکیل میدادند؛ نوازندگانی که باید از آنها با عنوان شرط لازم اما نه کافی برای اجرایی تحسینبرانگیز نام برد.
این ارکستر شب گذشته در حالی به روی صحنه رفت و اجرای اول خود را به مخاطبان تقدیم کرد که به واسطه برخی از اظهار نظر انتظارات عمومی را بیش از اندازه بالا برده بود.
لوریس چکناواریان چند روز مانده به اولین اجرای ارکستر فیلارمونیک برج میلاد در اظهارنظری صریح و بیپرده به یکی از رسانهها گفته بود اجرای ارکستر سمفونیک تهران در حد دبستان است. این گفته چه بخواهیم و چه نخواهیم سطح توقعات عمومی را از ارکستری که لوریس چکناواریان در اجرای افتتاحیه آن به عنوان رهبر مهمان حضور دارد به شدت بالا برد تا حدی که بسیاری از نقاط ضعف اجرایی این ارکستر را پررنگ و غیرقابل اغماض کرد؛ نقاط ضعفی مانند ثابت نبودن تمپوها مخصوصا در اجرای قطعات کلاسیک که اوج آن در قطعه فوگ اثر باخ هویدا بود و یا کنتراست کیفیت اجرایی بین قطعات آهنگسازان ایرانی و کلاسیک که اگر این اظهارنظر و صحبتهایی نظیر این نبود به راحتی میشد این نقاط ضعف را به واسطه نوپا بودن این ارکستر نادیده بگیریم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد