9 - 01 - 2022
با این اعتبارات برای توسعه حملونقل ۷۰ سال نیاز است
«جهانصنعت»- عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بودجه راهوشهرسازی نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش نیافته بلکه با توجه به تورم موجود نسبت به سال قبل در عملکرد ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش نیز داشته است.
مجتبی یوسفی با اشاره به اهمیت طرح نهضت ملی مسکن که یکی از برنامههای دولت سیزدهم طی چهار سال است، اظهار داشت: قانون جهش تولید مسکن یکی از قوانین خوب در حوزه مسکن است.
هرچند که قوانین گذشته هم قوانین خوبی بودند ولی این قانون به دلیل توجه به پیشبینی و تامین منابع مالی، حمایت از فعالان و انبوهسازان حوزه مسکن، تلفیق و مالیات بر خانههای خالی و لوکس از قوانین مترقی در حوزه مسکن است.
این به آن دلیل است که این قانون مشکلات مسکن را به صورت یک بسته کامل در نظر گرفته است.
یوسفی در ادامه گفت: حمایت از انبوهسازان و گرفتن مالیات از خانههای خالی و لوکس، جریمه سوداگران مسکن به این معنا که توامان هم مسکن ساخته شود و هم از سوی دیگر اگر کسی به مسکن به عنوان یک کالای تجاری و واسطهگری نگاه میکند جرایمی برای او در نظر گرفته شود.
همه این موارد در صندوق ملی زمین ومسکن پیشبینی شده است که همه منابع در حوزه مسکن از مالیاتها تا بازگشت سود تسهیلات و اقساط مسکن مهر قرار است در این صندوق جمع شود.
مدیریت این صندوق برعهده وزارت راهوشهرسازی است و هیات امنایی مشخص شده که دو نفر از نمایندگان مجلس هم به عنوان عضو ناظر در شورای عالی مسکن از طرف کمیسیون عمران در این صندوق حضور خواهند داشت.
عضو هیات رییسه مجلس گفت: در تبصره ۱۶ و بخشی از تبصره ۱۸ بودجه سال گذشته، ۱۶ میلیارد تومان در حوزه مسکن پیشبینی شد که بناست هر سال افزایش پیدا کند. با این حال امسال با توجه به قانون جهش تولید مسکن که در آن صندوق ملی زمین و مسکن پیشبینی شده و طبق قانون بناست سود تسهیلات و اقساط صندوق مهر و همه مالیاتهای اخذ شده در این صندوق جمع شود، متاسفانه در بودجه ۱۴۰۱ این مورد پیشبینی نشده است.
اگر این بودجه پیشبینی نشود هم قانون به درستی اجرا نخواهد شد هم اینکه ممکن است در مسیر ساخت مسکن در طرح جهش تولید مسکن موانعی ایجاد شود.
یوسفی با اشاره به تعداد زیاد پروژههای نیمهتمام در کشور گفت: در حوزههای عمرانی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان براساس محاسبات سال ۹۸ پروژه نیمهتمام داریم که اینها به جز کریدورهای جدید است. نوسازی و بهسازی در حملونقل نیازمند برنامهریزی جدی است و متاسفانه با این اعتبارات کم و قطرهچکانی ۵۰ تا ۷۰ سال طول میکشد تا این پروژهها به سرانجام برسد.
او با اشاره به اهمیت راهاندازی کریدورهای جدید در کشور افزود: حوزه حملونقل و به تبع آن کریدورهای جدید و لجستیک محل درآمد بسیاری از کشورهایی است که در حوزه GDP و تولید ناخالص ملی سهم بسزایی دارند. به خصوص کشورهایی که نفت ندارند و به همین دلیل باید نسبت به راهاندازی کریدورها و لجستیک و توسعه راههای ارتباطی بیش از گدشته پرداخته شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: باید بخشی از منابع کشور، از جمله نفت را به سمت حوزههای زیرساختی ببریم. مجلس سعی خواهد کرد در برنامه هفتم توسعه حتما این موضوع را پیشبینی کند، البته پیش از این بنا بوده ۱۰ درصد از بودجه مرتبط با نفت را در حوزه ریلی سرمایهگذاری کنیم که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است. باید تلاش شود که این اقدامات به زودی انجام بگیرد چراکه در غیراین صورت هم ظرفیت منطقهای را از دست میدهیم و هم اینکه با وضع فعلی دچار مشکل خواهیم شد.
یوسفی در پاسخ به سوالی درخصوص بودجه وزارت راهوشهرسازی در سال ۱۴۰۱ و اینکه آیا افزایش انجام گرفته میتواند به نهایی شدن طرحها و پروژههای مدنظر ختم شود، اظهار داشت: بودجه راهوشهرسازی سال آینده تقریبا همان مقداری است که سال گذشته تعیین شده بود. بیشتر بودجه راهوشهرسازی اوراق است که اکثرا بلندمدت و معمولا دو تا سه ساله هستند. با توجه به شرایط نقد شدن این اوراق اگر با تورم هم حساب کنیم، بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت راهوشهرسازی نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه با توجه به تورم موجود نسبت به سال ۱۴۰۰ در عمل ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش نیز داشته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد