26 - 09 - 2021
مونتاژکاران خودرو مانند قارچ در حال رشد هستند
رییس شورای رقابت از مصوبه واردات خودرو حمایت کرد و آن را عاملی برای ایجاد رقابت و افزایش سطح کیفی تولید داخلی دانست، در عین حال معتقد است که اگر جریان ارز واردات مطرح است و با آن مخالفند، مونتاژکاران خودرو هم بیحساب و کتاب، ارز برای واردات قطعات مصرف میکنند.
مصوبه اخیر مجلس در رابطه با واردات خودرو که به منظور ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده بود، واکنشهای متفاوتی به همراه داشت.
در این مصوبه در کنار شرایط تعیین شده، مقرر شد که سقف تعداد خودروهای وارداتی مجاز هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروهای سواری طی یک سال قبل مشخص شود، این در حالی بود که پیش از این مسوولان شورای رقابت به نوعی موافقت خود برای واردات خودرو را اعلام کرده بودند.
اینکه در حال حاضر شورا چه نظری در رابطه با مصوبه مجلس داشته و آیا میتواند بر تغییر وضعیت بازار خودرو موثر باشد، موضوعی است که از رضا شیوا رییس شورای رقابت مورد پیگیری قرار گرفت و وی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.
رییس شورای رقابت با اشاره به اینکه واردات خودرو و رایزنی در این رابطه موضوع جدیدی نیست و به دولت قبل برمیگردد، افزود: در دولت گذشته نیز شورای رقابت چندین بار طی مکاتبهای خواستار برنامهریزی برای واردات خودروهای پرتیراژ و ایجاد بازار رقابتی شده بود، اما به هر صورت دولت به دلیل وضعیت ارزی این موضوع را نپذیرفت و وارداتی صورت نگرفت.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه ما بحثی برای واردات خودروهای لوکس و پرمصرف نداریم یادآور شد: همواره بر این تاکید داشتهایم خودروهای پرتیراژ که عامه مردم بتوانند از آن استفاده کنند، در چارچوب تعیینشده وارد کشور شود تا این وضعیت انحصاری را تحت تاثیر قرار داده و رقابت ایجاد کند.
۱۵ خودروساز نداریم، بقیه مونتاژکارند
شیوا با بیان اینکه در حال حاضربازار خودروی ایران انحصاری است و در این سالها هر اندازه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش تلاش کردند نتوانستند خودروسازهای جدیدی را وارد عرصه تولید کنند و این اتفاق خوشایندی نیست، گفت: برخی میگویند در حال حاضر بیش از ۱۵ خودروساز داریم و به نوعی با واردات خودرو مخالفت میکنند، در حالی که اینطور نیست و ما در عمل فقط دو خودروساز اصلی داریم و مابقی این، مونتاژکارهای خودرو هستند که مانند قارچ در حال رشداند.
وی با اشاره به مخالفتها به دلیل ارزبری واردات خودرو در شرایط فعلی گفت: باید توجه داشت که همین شرکتهای مونتاژکار خودرو هم ارزبری دارند و وضعیت ارزی آنها حساب و کتابی ندارد، در هر صورت آنها برای تامین قطعات جهت مونتاژ خودرو واردات انجام داده و به نوعی همان ارز را مصرف میکنند، بنابراین باید این وضعیت سر و سامان داده شود و واردات خودرو در چارچوب مشخص ارز، تعرفه و آییننامه صورت بگیرد.
رییس شورای رقابت با اشاره به اینکه برخی واردات خودرو را متعارض با اقتصاد مقاومتی میدانند ادامه داد: اتفاقا اینگونه نیست، اقتصاد مقاومتی بر تولید باکیفیت و سطح بالا در بازار رقابتی تاکید دارد، در حالی که واردات خودرو میتواند بازار فعلی خودرو را از این وضعیت خارج کرده و به نوعی وارد رقابت کند که نتایج مثبتی به همراه دارد ولی اگر رقابتی در کار نباشد به طور حتم کارایی و کیفیت هم افزایش نخواهد یافت.
شیوا با بیان اینکه خودروسازها نیز نظر منفی در مورد واردات ندارند، یادآور شد: آنچه در موضعگیریهای خودروسازان در مقاطعی شاهد بودیم این است که با واردات مخالف نیستند و آنها هم میتوانند با خودروهای وارداتی رقابت کرده و سطح تولید خود را افزایش دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد