27 - 06 - 2021
فرصتسوزیهای احیای گردشگری
«جهانصنعت»- مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به ۱۳ شاخص اصلی و ۶۰ زیرشاخص برای انتخاب کشورهای بازار هدف گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰ کشور در چهار گروه سطحبندی و اولویتبندی شدهاند.
لیلا اژدری تاکید کرد: البته این شاخصها و بازارهای هدف سال ۹۸ تدوین شده بودند اما تاکنون هیچ اقدام قابلتوجهی برای جذب آنها صورت نگرفته؛ برعکس، تمامی اتفاقات منجر به آن شد که هر روز بیشتر توریستهای بازارهای هدف خود را از دست بدهیم. دقیقا از دیماه سال ۹۸ تاکنون همواره توریستهای بینالمللی تورهای خود را به مقصد ایران لغو کردهاند. اکنون نیز بیش از یک سال است که به دلیل شیوع کرونا ویزای توریستی صادر نمیشود. در حال حاضر ایران جزو کشورهای پرخطر قرار دارد. حتی بسیاری از سالمندان بالای ۷۰ سال ایران نیز دوز دوم واکسن کرونا را دریافت نکردهاند. این در حالی است که تمامی کشورهای دنیا در حال واکسیناسیون هستند. با توجه به این شرایط کدام توریستی علاقهمند است به ایران سفر کند؟ به طور حتم با این شرایط دیگر در لیست مقاصد سفر توریستهای هیچ کشوری نخواهیم بود. این روزها گردشگری بر اساس دیپلماسی واکسن صورت میگیرد و شرط سفر به دیگر کشورها گذرنامه واکسن است. ایران نیز قصد دارد چنین شرایطی را برای توریستهای علاقهمند سفر به ایران قرار دهد اما هنوز مردم خود را واکسینه نکرده است.
۳ کشور بازار هدف ایران
اژدری درباره کشورهای هدف گردشگری ایران و شیوههای بازاریابی و تبلیغات در این مناطق گفت: بازارهای هدف گردشگری براساس ۱۳ شاخص اصلی و ۶۰ زیرشاخص تعیین میشوند و در حال حاضر ۳۰ کشور جهان در چهار گروه به عنوان کشورهای بازار هدف گردشگری ایران سطحبندی و اولویتبندی شدهاند. البته پیش از این در گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ۱۳ پارامتر و شاخص عنوان شده بود.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفت: کشورهای چین، عراق، جمهوریآذربایجان، ترکیه و عمان، اولویت اول بازار هدف گردشگری ما هستند و بر اساس شاخصهای ارزیابی کشورهای افغانستان، هندوستان، پاکستان، روسیه و ارمنستان هم در گروه دوم هدف گردشگری قرار دارند؛ همسایگی، هممرز و نزدیکبودن با ما بسیار مهم است، هندوستان اگر چه هممرز ما نیست، اما قرابت و اشتراکات فرهنگی و تاریخی باعث میشود در اولویت نخست قرار گیرد؛ داشتن بازارهای مشترک و متنوع یا مانند چین و روسیه داشتن روابط سیاسی و اقتصادی در سطح راهبردی هم از شاخصهای ارزیابی و انتخاب برای بازار هدف است،
او سطح روابط سیاسی کشور مبدا با ایران را یکی از شاخصهای اصلی تعیین بازار هدف گردشگری عنوان کرد و گفت: مزیت ویژه کشور مبدا برای ایران، درآمد سرانه و قدرت خرید سرانه (برابری قدرت خرید)، میزان هزینهکرد گردشگران خروجی و همچنین تعداد گردشگران خروجی از کشور مبدا از شاخصهای اصلی برای اولویتبندی کشورها به عنوان هدف بازار گردشگری است.
اژدری با بیان اینکه امکانات و تسهیلات ایران در کشور مبدا از شاخههای ارزیابی برای انتخاب بازار هدف است، افزود: ۱۰ کشور آلمان، ایتالیا، فرانسه، قطر، کویت، ژاپن، کرهجنوبی، اسپانیا، قزاقستان و اماراتمتحدهعربی در اولویت سوم هدف گردشگری ایران قرار دارند. ما برای اولویتبندی کشورها امکانات و تسهیلات ایران در کشور مبدا، میانگین هزینه تمامشده سفر یکهفتهای هر گردشگر از آن کشور به ایران (بر مبنای هزینه حملونقل، اقامت و ویزا) و همچنین تعداد گردشگر ورودی از کشور مبدا را هم در نظر میگیریم.
بر اساس اولویت سوم بودن این کشورها، هیچگونه تلاشی هم برای جذب توریستهای کشورهای دسته سوم انجام نشده است. توریستهای چینی نیز بعد از شیوع ویروس کرونا از این کشور، چندان مورد علاقه مردم نیستند. روسها نیز بیشتر گردشگران تفریحی هستند و علاقهمند به آفتاب و ساحل. بنابراین با توجه به خطقرمزهای کشورمان شانس بالایی در جذب آنها نداریم به ویژه آنکه ترکیه و امارات پیش از ما سهم خود را از بازار روسها گرفتهاند و تمامی امکانات را آنگونه که توریستهای روسی خواهان آن هستند، در اختیارشان قرار دادهاند.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اظهار کرد: علاوه بر تعداد پروازهای مستقیم میان کشور مبدا و ایران در طول هفته، حجم مبادلات بازرگانی کشور مبدا و ایران، تعداد اتباع ایرانی مقیم کشور مبدا (بر مبنای سفرهای با هدف دیدار اقوام و دوستان)، وضعیت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و همچنین جمعیت کشور، از شاخصهای اصلی برای تعیین اولویت کشورهای هدف بازار گردشگری است.
او افزود: بر اساس مجموع ۱۳ شاخص اصلی کشورهای انگلستان، سوییس، سوئد، اتریش، مالزی، هلند، گرجستان، بلژیک، دانمارک و لبنان ۱۰ کشور گروه اولویت چهارم در مجموعه کشورهای بازار هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران هستند.
مالزی زمانی مقصد سفر ایرانیان بود و تورهای مشترک و فعالیتهای مشترک با دفاتر مسافرتی ایران انجام میدادند. اکنون مشخص نیست به چه دلیل این کشور در اولویت چهارم قرار گرفته است.
لغو روادید با کشورها در هر شکلی به سود منافع ملی است
اژدری همچنین درباره لغو روادید با کشورها گفت: با کشورهایی مانند ترکیه، جمهوریآذربایجان، عمان، چین، روسیه، ارمنستان، لبنان، سوریه، مالزی و چندین کشور دیگر پیمان لغو روادید داریم، با برخی یکطرفه، برخی دوطرفه و برخی هم لغو روادید گروهی است؛ البته شرایط و محدودیتهای کرونایی تاثیرگذار است. همچنین باید ویزای فرودگاهی را هم در نظر گرفت.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی افزود: موضوع لغو روادید از چند منظر قابل بررسی است که یکی از آنها تسهیل تردد بین شهروندان کشورهای مختلف است؛ باور داریم در بلندمدت لغو روادید با کشورها در هر شکلی، به سود منافع ملی است.
محتوای تبلیغات گردشگری محصولمحور است
اژدری گفت: حضور در نمایشگاههای تخصصی گردشگری، برگزاری تورهای آشناسازی و استفاده از افراد تاثیرگذار برای معرفی ایران در بستر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی از برنامههای عملیاتی معرفی جاذبههای گردشگری ایران در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است.
او همچنین درباره تولید محتوای تبلیغاتی برای جذب گردشگر از کشورهای دارای اولویت، اظهار کرد: روی توسعه حدود ۱۰زبان در کشورهای بازار هدف گردشگری کار شده و محصولات متنوع مانند کتابچه، کتاب، بروشور دیجیتال و اقلام تبلیغاتی تولید شده است؛ همچنین با محصولمحورکردن محتواهای تبلیغاتی در زمینه گردشگری سلامت، گردشگری فرهنگی، گردشگری تاریخی، بومگردی، گردشگری مذهبی و… تولیدات متنوعی پیشبینی شده است.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به ضرورت رعایت دستورالعملهای بهداشتی کرونا در سفر و گردشگری تاکید کرد و گفت: موشنگرافی ایمن سفر کنید و کلیپ EXPERIENCE SAFE TRAVEL IN IRAN (تجربه سفر ایمن در ایران) از محصولات تبلیغاتی با محتوای موضوعی است که در این دوران تولید شده است. اژدری با تاکید بر ضرورت بهرهمندی از ظرفیت سایر دستگاهها و نهادها در همافزایی توان تبلیغاتی برونمرزی مانند سفرا، کاردارها، رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای خارجی بیان کرد: بر اساس پایش و بروزرسانی اطلاعات، محتوای تخصصی و تکنیکی سایت VISIT IRAN ارتقا داده شده است، همچنین زبانهای مورد نیاز بر اساس پایش مخاطبان و بازدیدکنندگان در این سایت به پنج زبان افزایش یافته همچنین شیوهنامه تولید عکس و ویدئوهای تبلیغاتی ۳۶۰ درجه، تهیه و تدوین و به ادارات کل استانی میراث فرهنگی در سراسر کشور ابلاغ شده که تولید محتوای معرفی و تبلیغات گردشگری ایران بر این اساس انجام میشود.
توریستهای اروپایی را از دست میدهیم
مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان یزد ضمن اشاره به آنکه حوزه گردشگری در وضعیت بدی به سر میبرد، گفت: این روزها درحال از دست دادن فرصتهایی برای جذب گردشگران خارجی هستیم که اگر هرچه زودتر به آن نیندیشیم دیگر قابل بازیابی نیست.
او ادامه داد: در پی پویش انجام شده توسط هتلداران و کارگزارانی که در کشورهای مختلف برای ما کار میکردند و تور میآوردند، متوجه شدیم تمایل سفر به ایران وجود دارد و درخواست سفر به ایران برای مهرماه نیز وجود دارد. این درحالی است که باید کارهای رزرواسیون و صدور ویزا چند ماه زودتر انجام میشد تا راه برای حضور گردشگران خارجی هموار شود این درحالی است که هنوز تکلیف ما برای حضور گردشگران و دادن اجازه برای ورودشان مشخص نیست. معلوم نیست که ویزا ارائه میشود یا خیر. هنوز تکلیف بازگشایی مرزهایمان مشخص نیست.
فاطمی بیان کرد: تمام این موارد درحالی اتفاق میافتد که بیشتر کشورها گردشگری واکسن را راه انداختهاند و به افرادی که واکسن زدهاند اجازه ورود میدهند. ایران هنوز در این زمینه فعال نشده است. البته تناقضاتی نیز وجود دارد به طور مثال، وزارت بهداشت اجازه فعالیت به گردشگری سلامت را میدهد حال آنکه واکسن زده باشند یا نه! اما اجازه ورود سایر گردشگران ولو آنکه واکسن زده باشند را نمیدهد.
رقبا در حال جذب توریست هستند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان یزد یادآور شد: نباید فراموش کرد که در منطقه رقبایی مانند اردن، الجزایر، مراکش و… به دنبال جذب گردشگر هستند و اگر نتوانیم گردشگران را حفظ کنیم قطعا رقبای ما جایگزین ایران خواهند شد. بیشتر گردشگران ما از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند و بلژیک است و درخواست برای سفر به ایران دارند اما نمیتوانند ویزا دریافت کنند. رقبای ما نیز از این فرصت استفاده خواهند کرد.
او تصریح کرد: سالها برای جذب این گردشگران تلاش کرده، در نمایشگاههای بینالمللی شرکت کردیم، زمان گذاشتیم و تور برگزار کردیم و توانستیم در میان مقاصد سفر آنها قرار گیریم و حتی بهار عربی نیز به ما کمک کرد تا کشورهایی مانند مصر از گزینههای سفر گردشگران اروپایی خارج شود و ایران جایگزین آن شود اما اکنون با تعلل در صدور ویزا، مصر و مراکش تلاش دارند به جایگاه قبلی خود بازگردند. به طور مثال چندی پیش یکی از کارگزاران در روسیه که حدود پنج سال بود تورهای خود را به سمت ایران میآورد، اکنون باز به سمت مصر بازگشته چراکه آنها ویزای واکسن میدهند و ما چنین ویزایی را حتی به افرادی که دو دوز واکسن خود را زدهاند، نمیدهیم.
پارامترهای تعیین بازارهای هدف
وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با استفاده از ۱۳ پارامتر اصلی و ۶۰ زیر شاخه، ۳۰ بازار هدف جذب گردشگری از میان ۸۴ کشور را انتخاب و در چهار دسته اولویتبندی کرده است.
شاخصهای اصلی که براساس آنها این کشورها تعیین شده است شامل سطح روابط سیاسی کشور مبدا با ایران، مزیت ویژه کشور مبدا برای ایران، درآمد سرانه و قدرت خرید، میزان هزینهکرد گردشگران خروجی از کشورمبدا، تعداد گردشگر خروجی از کشور مبدا، امکانات و تسهیلات ایران در کشور مبدا، میانگین هزینه تمام شده سفر یک هفتهای هر گردشگر، تعداد گردشگر ورودی از کشورمبدا به ایران، تعداد پروازهای مستقیم بین کشور مبدا و ایران در طول هفته، حجم مبادلات بازرگانی کشور مبدا و ایران، تعداد اتباع ایرانی مقیم کشور مبدا، وضعیت سیاسی، امنیتی و اجتماعی کشور و جمعیت است. کشورهای هدف مقصد گردشگری از یک تا ۳۰ اولویتبندی شده که در طبقهبندیهای انجام شده چهار دستهبندی نیز تعیین کردهاند که در این دستهبندیها کشورها را براساس شاخصهای اصلی و زیر شاخههای مربوط به آن با اولویت طبقهبندی شدهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد