20 - 04 - 2021
برنامه ریزی برای رشد ۲۱ درصدی تجارت خارجی
برای توسعه و گسترش تجارت خارجی در سال ۱۴۰۰، رشد ۲۱ درصدی و جبران کاهش ۱۵ درصدی واردات و صادرات سال ۹۹ هدفگذاری شده است. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این مطلب گفت: برای برنامهریزی و هدفگذاری امسال دو سناریو مثبت و منفی در نظر گرفته شده است. یکی از این شرایط به نتیجه رسیدن مذاکرهها و برداشته شدن تحریمهاست که به هر میزان محدودیتها کاسته شود، مسیرهای جدیدی در تجارت خارجی کشور خواهیم داشت.
حمید زادبوم با بیان اینکه بدبینانهترین برنامه برای سال ۱۴۰۰ ادامه روند سال ۹۹ است، افزود: در سالی که گذشت شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش شدت تحریمها، تجارت خارجی را تحت تاثیر قرار داد. رییسکل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه رشد ۲۱ درصدی صادرات مثبتترین برنامهریزیها محسوب میشود، گفت: میتوانیم در سال ۱۴۰۰ مطابق با برنامه ششم توسعه به این میزان رشد دست پیدا کنیم، البته هیچکدام از این برنامهها تاکنون ابلاغ نشده است.
وی با بیان اینکه کرونا و واکسیناسیون تجارت بینالملل را تحتتاثیر قرار میدهد، خاطرنشانکرد: مطالعات بسیاری انجام شده که نشان میدهد میزان کنترل کرونا بر رشد اقتصادی بسیار بالا خواهد بود.
زادبوم با اشاره به اینکه تحریم برای بسته شدن شریانهای تجاری ایران تنظیم شده است، تاکید کرد: تولید کشور نیاز به واردات برخی مواد اولیه دارد تا صادرات رونق داشته باشد که این روند نیازمند مساعد بودن شرایط تجارت است و تحریمها مانع اصلی در این زمینه است.
وی ادامهداد: اگر قرار باشد حمل و نقل و مسائل بانکی با وجود تحریمها به همین منوال ادامه داشته باشد، بر برنامههای سازمان توسعه تجارت تاثیرگذار است.
زادبوم با بیان اینکه برداشتن موانع تولید رونق به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: تولید محصولات نیاز به بازاری برای فروش نیز دارد که همین روند موجب افزایش تجارت خواهد شد.
وی افزود: اگر موانع ورود مواد اولیه کارخانجات و تولید برداشته شود، میتوانیم در راستای شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده حرکت کنیم و در ادامه، تولید را برای صادرات آماده کنیم.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه واردات مواد اولیه و صادرات کالاهای تولیدی مسیر دوطرفهای است که باید طی شود، خاطرنشان کرد: این روند میتواند بر پیشبینی و برنامهریزیهای سال ۱۴۰۰ تاثیر بگذارد.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماههای آینده، تصریح کرد: این موضوع که شرایط سیاسی کشور تا چه میزانی میتواند بر اقتصاد ما تاثیرگذار باشد از مسائلی است که در برنامههای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.
زادبوم با بیان اینکه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ شاهد کاهش ۱۵ درصدی وزن و ارزش صادرات بودیم، اظهار داشت: واردات نیز از نظر ارزشی ۷/۱۱ درصد و از نظر وزنی حدود ۸/۵ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه برای تجارت سالهای آینده باید مبنا بر اساس سال ۹۸ باشد، تصریح کرد: سال ۹۹ با کاهش صادرات مواجه بودیم که یکی از دلایل آن بسته شدن مرزها در سه ماه نخست سال بود.
زادبوم با بیان اینکه کاهش صادرات گاز به ترکیه یکی دیگر از عوامل کاهش صادرات در سال ۹۹ بود، خاطرنشان کرد: این شرایط ارقام بزرگی را در تجارت خارجی کشور تحت تاثیر قرار داد که با توجه به کاهش شش میلیارد دلاری صادرات حدود دو میلیارد دلار از آن کاهش صادرات گاز بوده است.
به گفته وی، برنامههای سازمان توسعه تجارت از شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور و بینالمللی تاثیر میپذیرد اما به طور کلی کاهش تجارت سال ۹۹ باید در ۱۴۰۰ جبران شود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به متوقف بودن بسیاری از رویدادهای تجاری در سال ۹۹، گفت: بخشی از رونق برنامههای تجارت بینالمللی وابسته به برگزاری رویدادهای تجاری است که در سال گذشته نتوانست نقشی را در گسترش روابط ایفا کند.
اعزام رایزنان تجاری به کشورهای هدف
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به محدودیتهای بودجهای سال گذشته در اعزام رایزنان تجاری، تصریح کرد: پنج رایزن بازرگانی که در یک سال گذشته گزینش شده بودند در سال جاری به کشورهای روسیه، چین، عمان، ارمنستان و آذربایجان اعزام خواهند شد که به تعداد رایزنان پاکستان و عراق اضافه خواهند شد.
به گفته زادبوم، هند، ترکیه و پاکستان در اولویت بعدی اعزام رایزن بازرگانی قرار دارند.
وی با اشاره به پروژه مشترک با مرکز تجارت بینالملل (ITC) که از دو سال پیش آغاز شده است، خاطرنشانکرد: این نهاد در پنج محور با ایران آغاز به همکاری کرد که یکی از آنها استراتژی ملی صادرات بود و هم اکنون در حال توسعه است.
زادبوم افزود: کارآفرینی و حضور زنان و نوجوانان در صادرات کشور، بنچمارک کردن سازمان توسعه تجارت برای مقایسه با سازمانهای موفق به منظور ارزیابی عملکرد است و تاثیر زنجیرههای ارزش در توسعه صادرات از دیگر محورهای تعیینشده محسوب میشود.
وی با بیان اینکه در استراتژی ملی صادرات سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات را تعیین کردیم، اظهار کرد: در هر کدام از این شاخصهها دو بخش را انتخاب کردیم تا برای استراتژی صادراتی آنها طرحی آماده کنیم.
به گفته این مقام مسوول، برای شش محور مشخص شده ۳۵۰ مسیر برای اقدام تجاری توسط دستگاههای مختلف تعیین شد و به همین دلیل از برنامههای مهم و راهبردی برای رونق تجارت محسوب میشود.
لزوم مناسبسازی زیرساختها با رونق تجارت
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای سازمان توسعه تجارت توجه بیشتر به رونق تجارت در استانهاست، تصریح کرد: تمرکز فعالیتها در تهران موجب میشود وضعیت در استانها در زمینه آموزش و اطلاعات تجاری مناسب نباشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تفویض اختیار و اطلاع رسانی کافی به استانها از راهکارهایی است که میتوان از طریق آن از مرکزیت تهران در همه فعالیتها کاست.
وی خاطرنشانکرد: توجه به زیرساختهای صادراتی از جمله پایانهها، مراکز لجستیک و مراکز نمایشگاهی در استانها، مناطق مرزی و تولیدی از برنامههایی است که باید پیگیری آن ادامه یابد. زادبوم با بیان اینکه همزمان با توسعه تولید و صادرات نباید زیرساختهای کشور ضعیف باشد، اظهار کرد: در غیر این صورت امکان گسترش صادرات وجود نخواهد داشت و موجب اختلال در مسیر رشد تجارت میشود که از جمله، در زمان آغاز افزایش تجارت با اوراسیا با افزایش ترافیکهای مرزی شاهد آن بودیم.
وی درخصوص مشوقهای صادراتی در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و با تصویب مجلس، سه مبلغ برای مشوقهای صادراتی پیشبینی شد که بر همین اساس، علاوه بر تخصیص اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی در بودجه، ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای حمل و نقل و توسعه صادرات محصولات کشاورزی با کمک وزارت جهادکشاورزی و سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده و مقرر شده درصدی از درآمد حاصل از عوارض صادراتی به عنوان مشوق در نظر گرفته شود.
رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کولبری افتخار نیست، اظهار کرد: باید اقداماتی به منظور کاهش میزان کولبری در کشور انجام شود و با برنامهریزی آنان را به سمت تجارت مرزی در بازارچهها و در نهایت تجارت بینالملل سوق دهیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد