17 - 03 - 2021
بازی با جان مردم
در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشورمان سفر با انواع مدلهای حملونقل عمومی اعم از ریلی، هوایی و جادهای کاهش شدیدی یافت اما به تدریج با تدوین و ابلاغ ضوابط و دستورالعملهای ستاد مقابله با کرونا، تقاضای حملونقل عمومی تا اندازهای افزایش یافت.
در نیمه دوم امسال بود که ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرد در انواع ناوگان هوایی، ریلی و جادهای (شامل اتوبوس، مینیبوس و سواری کرایه) شرکتهای متولی فقط اجازه دارند ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت ناوگان خود را به فروش برسانند، بدین ترتیب در پروازها صندلی کناری هر مسافر خالی است، در کوپههای قطار هم فقط ۵۰ درصد ظرفیت هر کوپه فروخته میشود و در ناوگان اتوبوسی هم مقرر شد ردیفهای کنار پنجره فروخته شود.
البته در حملونقل ریلی مقرر شد اگر خانوادهای اقدام به تهیه بلیت میکنند، امکان انتخاب چهار صندلی در یک کوپه را داشته باشند. در بخش ناوگان اتوبوسی هم از منظر افزایش تقاضای سفر در ایام نوروز و با توجه به ممنوعیت سفر با خودرو شخصی به بسیاری از استانها، مقرر شد خانوادهها امکان انتخاب صندلیها کنار هم در یک ردیف اتوبوس را داشته باشند ولی رعایت فاصلهگذاری اجتماعی ضروری است. به عنوان مثال در اتوبوس VIP برای ۱۷ نفر صورتوضعیت مسافر از سوی شرکت صادر میشود. احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور در این باره به فارس گفت: تردد اتوبوسها با ظرفیت ۵۰ درصد به دلیل رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در حال انجام است اما برای نوروز امسال تغییری که در مورد فاصلهگذاری ایجاد شد، این است که اقوام درجه یک (نظیر یک خانواده چهار نفره) میتوانند دو نفر در دو صندلی کنار هم بنشینند در حالی که پیش از این فقط صندلیهای کنار پنجره فروخته میشد.
البته تاکید شده اگر مسافر یا راننده در این حوزه تخلف کند، در کمیسیون مواد ۱۱ و ۱۲ تخلف بررسی و جریمه اعمال میشود.
تخلف رانندگان اتوبوس در تکمیل ظرفیت
یکی از مسافران اتوبوس در مسیر تهران- سبزوار در مواجهه با عدم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در سفر خود، با همه بخشهای متولی تماس گرفت اما صدایش به جایی نرسید.
یکی از مسافران ناوگان اتوبوسی در مسیر تهران-سبزوار در این باره گفت: در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۹ از پایانه شرق با اتوبوس VIP به سمت سبزوار حرکت کردیم. ابتدا فاصلهگذاری در اتوبوس تا اندازهای رعایت شد اما به محض خروج از پایانه و بین راه، راننده اقدام به مسافرگیری کرد و در صندلی خالی کنار مسافران، مسافران جدید نشستند.
این مسافر اتوبوس افزود: از آن منظر که ضرورت دارد در راستای ضوابط ستاد ملی مقابله با کرونا فاصلهگذاری اجتماعی در سفرها رعایت شود، مراتب اعتراض را به راننده اتوبوس اعلام کردیم، اما پاسخی نشنیدیم یا اینکه مدعی شد، این افراد خانواده هستند، در حالی که اینطور نبود. وی افزود: بلافاصله با شماره تلفن همراهی که در جلوی اتوبوس به عنوان شماره تماس نماینده شرکت درج شده است، تماس گرفتیم و موضوع را به وی اطلاع دادیم که وی نیز مدعی شد، من در پایانه صورت وضعیت ۱۷ نفر برای این اتوبوس صادر کردهام و وظیفه من نیست پشت سر راننده حرکت کنم در جادهها ببینم آیا مسافری سوار میکند یا خیر؛ و به من گفت که مراتب اعتراض را در اولین پلیس راه اعلام کنید. این مسافر اتوبوس گفت: زمانی که در یکی از پلیس راهها هم موضوع عدم رعایت فاصلهگذاری در این اتوبوس و تهدید کرونا را اعلام کردم، گفتند کار چندانی از دست آنها برنمیآید و حتی به خود زحمت آمدن پای اتوبوس را هم ندادند. وی افزود: در این مدت مدام با شماره پلیس راهنمایی و رانندگی، مرکز مدیریت راهها، نماینده شرکت تعاونی، نماینده سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پایانه، تماس میگرفتم، اما پاسخ درست و حسابی دریافت نمیکردم و در نهایت با اعلام مشخصات شخصی و اعلام پلاک اتوبوس قول پیگیری میدادند که تاکنون هم به نتیجه نرسیده است.
وی اظهار کرد: زمانی که مشکل را با مدیر سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پایانه شرق در میان گذاشتم، وی هم به من اعلام کرد، به پلیس راه اعلام کنید مسافران اضافه را پیاده کنند، زمانی که مشکل را به پلیس راه گفتم، در کمال تعجب آن مامور پاسخ داد: «همینه دیگه؛ اگر ناراضی هستید با وسیله دیگهای برید.»
این مسافر بیان کرد: از اغلب نهادهای متولی این موضوع را پیگیری کردم اما به نتیجه نرسید.
روشهای طرح موضوع عدم رعایت فاصلهگذاری در ناوگان اتوبوسی
این در حالی است که متولیان سازمان راهداری و حملونقل جادهای مدام بر رعایت پروتکلها و ضوابط بهداشتی در سفرهای ناوگان اتوبوسی جادهای تاکید دارند.
داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای در این باره گفت: رعایت ۵۰ درصد فروش ظرفیت ناوگان به صورت جدی اجرا میشود، همچنین پروتکلهای بهداشتی در مورد ضدعفونی ناوگان و صندلیها، زدن ماسک توسط راننده، تاکید و توجه به ماسک زدن همه مسافران، تامین ماسک در پایانهها، ضدعفونی پایانهها و… به صورت جدی نظارت میشود و این نظارت از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای و شرکتهای مسافری انجام میشود و اگر موردی هم باشد با قانونشکنان به صورت جدی برخورد میشود.
وی در پاسخ به این سوال که اگر مسافری هنگام سوار شدن به اتوبوس متوجه شد صندلی کناری وی هم فروخته شده است، باید چه کاری انجام دهد گفت: اول آنکه مسافر باید مراتب اعتراض خود را به راننده اتوبوس اعلام کند. همچنین دو شماره پیامکی در نظر گرفته شده است که مسافر میتواند از طریق تلفن گویای ۱۴۱ و ۳۰۰۰۱۴۱ به عنوان سامانه پیام کوتاه اطلاعرسانی کند. البته پلیس راه نیز در این حوزه نظارت جدی دارد. همچنین در اتوبوسها، پلاکاردهایی نصب شده که شماره مدیرمسوول شرکت قید شده و باید به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو باشد. باقرجوان اظهار کرد: بنابراین مسافران از سه طریق تلفن گویا، طرح اعتراض به پلیس راه و تماس تلفنی با مدیرمسوول شرکت، میتواند تخلف عدم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در اتوبوس را به گوش متولیان برساند.
وی اظهار داشت: همچنین همکاران ما در پایانههای مسافری آماده هستند در صورت بروز مشکل نسبت به اجرای درخواست مسافران اقدام کنند. برای ما مهم این است که در ابتدای سفر این مشکل حل شود نه پس از پایان سفر.
این موارد در حالی از سوی مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری ادعا شده که در یک نمونه که ذکر شد، مسافر برای اعتراض به عدم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در اتوبوس که حق مسلم وی است، هیچ پاسخ قانعکنندهای دریافت نمیکند.
پلیس راه در جاده وظیفه نظارت بر ظرفیت ناوگان را دارد
احمدرضا عامری با تاکید بر پیگیری موضوع و برخورد با راننده متخلف اظهار داشت: شرکت تعاونی صورتوضعیت را بر اساس رعایت فاصلهگذاری اجتماعی صادر کرده و در پایانه نظارت انجام شده اما اگر رانندهای خارج از پایانه، خارج از ضوابط مسافرگیری کند تخلف است. مسافران ابتدا باید به راننده تذکر دهند و در صورت به نتیجه نرسیدن، موضوع را در اولین پلیس راه مطرح کنند. احمدرضا عامری گفت: متاسفانه برخی رانندهها به دلیل مشکلات مالی و اقساط سنگین ناوگان خصوصا در زمانی که با تقاضای زیاد سفر مواجه میشوند، ممکن است این ضوابط را رعایت نکنند در حالی که ما برخورد جدی با آنها خواهیم داشت و پلیس راه هم طبق قانون باید نظارت کند.
با توجه به افزایش تقاضای سفرهای نوروزی، در گام اول تاکید میشود مسافران با توجه به تاکیدات ستاد ملی مقابله با کرونا از انجام سفر خودداری کنند.
اما به هر حال ممکن است در این ایام سفرهای ضروری هم وجود داشته باشد و ضرورت دارد نهادهای متولی در این بخش شامل «سازمان راهداری و حملونقل جادهای»، «شرکت تعاونی» و «پلیس راهور» در این حوزه نظارت جدی بر عملکرد ناوگان عمومی مسافری جادهای داشته باشند.
شکایت مردم بیپاسخ نمیماند
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تاکید بر اینکه برنامهای برای خدماتدهی به سفرهای غیرضروری در نوروز نداریم، گفت: با متولیانی که فاصلهگذاری اجتماعی در اتوبوس بینشهری را رعایت نکنند برخورد جدی میشود.
داریوش باقرجوان در واکنش به انتشار گزارش مسافران مبنی بر رعایت نشدن فاصلهگذاری اجتماعی در یکی از اتوبوسهای بینشهری و به نتیجه نرسیدن پیگیری مسافران معترض توضیح داد: قطعا هر شکایتی که در این باره واصل شود مطمئن باشید رسیدگی میشود.
وی ادامه داد: تخلف ثبتشده درباره عدم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در اتوبوس تهران – سبزوار هم در حال بررسی است و قطعا با قصور همکاران سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پایانهها یا متولی شرکت تعاونی یا راننده برخورد جدی میشود.
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: در همین موضوع همکاران ما تخلف اتوبوس یادشده را در سامانه ۱۴۱ ثبت و رصد کردهاند.
وی تاکید کرد: در عین حال پلیس راهنمایی و رانندگی هم در این حوزه باید همکاری مناسبی داشته باشد. به هر حال ما ضابط قضایی نیستیم اما پلیس راه میتواند هزینه چنین تخلفاتی را بالا ببرد.
باقرجوان افزود: در گام اول اگر مسافران با چنین مشکلی مواجه شدند باید از راننده خواهش کنند مسافر اضافه سوار نکند، اگر راننده نپذیرفت شماره گویا با پاسخگویی ۲۴ ساعته متولی این امر در اتوبوس نصب است که باید به مسافر پاسخگو باشد. مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: همچنین پلیس راه در جادهها یا گشتهای پلیس راه در این حوزه نظارت دارند و مسافران میتوانند مشکلات خود در این باره را به پلیس راه منتقل کنند و آنها هم رسیدگی کنند. وی اضافه کرد: از سوی دیگر شماره تلفنهای ۱۴۱ و ۳۰۰۰۱۴۱ نیز پاسخگوی مسافران در این بخش هستند. باقرجوان افزود: تذکر جدی به همکاران خود میدهم که در این باره نظارت کامل داشته باشند و با هر گونه کمکاری برخورد جدی میشود. وی گفت: تلاش میکنیم سیستم قابل اطمینانی برای مسافر داشته باشیم اما مسافران مطمئن باشند هیچ شکایتی بیپاسخ نخواهد بود.
مدیر کل دفتر مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: موضوع فاصلهگذاری اجتماعی در اتوبوسها به دلیل شیوع ویروس کرونا ابلاغ شد و قطعا با کاهش شیوع این ویروس، این مشکلات از بین میرود.
باقرجوان اضافه کرد: در ایام نوروز هم تقاضا بسیار زیاد است و ممکن است در این چند روز با چنین مشکلاتی مواجه باشیم اما مردم بدانند تنها نیستند و هیچ شکایتی از آنها بیجواب نمیماند. وی بیان کرد: مسافران اتوبوس دقت کنند که در صندلی کناری آنها کسی ننشیند و اگر این تخلف رخ داد حتما با راننده متخلف یا شرکت برخورد میشود. از سوی دیگر پلیس هم در جادهها باید با متخلف برخورد داشته باشد.
عدم خدماتدهی به سفرهای غیرضروری در نوروز
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای تاکید کرد: به دلیل تاکیدات ستاد ملی مقابله با کرونا ما برنامهای برای خدماتدهی به سفرهای غیرضروری در نوروز نداریم. حتی ظرفیتهای خود را تا یکسوم و تا ۵۰ درصد در برخی مسیرها کاهش دادهایم تا سفرهای غیرضروری کاهش یابد و مردم حتما از سفر غیرضروری خودداری کنند.
باقرجوان افزود: انشاءالله در دوران پساکرونا ناوگان حملونقل اتوبوسی خدماتی بسیار بهتر و نوینتر خواهد داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد