13 - 02 - 2017
کوتاهی راهداری در تامین مالی
گروه حملونقل- ناکارآمدی راهداری در کنترل، نگهداری و تجهیز محورهای جادهای معضلی است که بخش مهمی از آن به کمبود بودجه یا ناتوانی در درآمدزایی از جادهها مربوط میشود. عملکرد کند و دیرهنگام راهداری در مواقع بحران یکی از مشکلاتی است که در شرایط جوی ناپایدار ممکن است جان شهروندان را تهدید کند و این خطر همچنان به دلیل عدم تحقق بودجههای این سازمان ادامه دارد. در یکی از آخرین حوادثی که در اثر عدم اقدامات پیشگیرانه در مواقع بحران رخ داد، بهمن و کولاک جان چند نفر را در جادههای کشور گرفت.
در حالی که براساس قانون وظیفه حفظ و نگهداری جادههای کشور برعهده سازمان راهداری قرار دارد، به نظر میرسد تامین بودجههای این سازمان در اولویت دولت قرار ندارد و از طرف دیگر مدیران این سازمان نیز اقدامی برای حل این مشکل انجام نمیدهند. متولیان این سازمان در عین حال که همواره وعده تامین بودجه نگهداری راهها از طریق عوارض را مطرح میکنند، از عدم تحقق بودجههای دولتی این سازمان گلایه میکنند و به نظر میرسد قرار نیست این مشکل حل شود.
طبق اعلام رییس سازمان راهداری در کشور ۸۵ هزار کیلومتر راه برونشهری و ۱۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی داریم که با توجه به کاهش قیمت نفت و تاثیر بر فرآوردههای نفتی مانند قیر سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد ریال هزینه نگهداری از جادههاست. به گفته داود کشاورزیان ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شریانی اصلی در کشور وجود دارد که از طریق اعتبارات ملی نگهداری میشود اما منابع ملی کفاف نگهداری از این راهها را نمیدهد و همچنان مشکل کمبود منابع مالی وجود دارد.
به گفته وی، بخش دیگر اداره کل راهداری و حملونقل جادهای، حملونقل جادهای در بخش مسافر و کالاست که در حملونقل حدود صددرصد سرمایهگذاری مربوط به بخشخصوصی و وظیفه ما سیاستگذاری و نظارت بر این بخش است. کشاورزیان در عین حال همواره بر این نکته تاکید کرده است که بودجه پایدار باید برای نگهداری راهها طراحی شود که عادلانهترین راه برای این کار وضع عوارض بر سوخت است، این در حالی است که وی روز گذشته در گفتوگو با مهر از عدم تخصیص بودجه در لایحه بودجه سال ۹۵ انتقاد کرده است.
کشاورزیان گفته است: در ردیف بودجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای درسال گذشته، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع مواد «۱۰» و «۱۲» مدیریت بحران برای تجهیز راهدارخانهها در نظر گرفته شده بود که تخصیص این ردیف بودجه هم مشابه سایر ردیفهای بودجه در حد ۲۰ درصد بود. به گفته وی، در لایحه بودجه سال۹۵ ردیف بودجهای از محل منابع این دو ماده «۱۰» و «۱۲» برای تجهیز راهدارخانهها در نظر گرفته نشده است.
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام کرده که به تازگی نامهای از سوی وزیر راهوشهرسازی و وزیر کشور برای تامین اعتبار از محل منابع مواد «۱۰» و «۱۲» به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است تا براساس آن رقمی حدود ۲۵۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز راهدارخانهها تخصیص یابد.
معاون وزیر راهوشهرسازی میگوید: اختصاص این مبلغ(۲۵۰۰ میلیارد ریال) در کمیسیونهای مختلف هیأت دولت درحال بررسی است و باتوجه به اینکه تنها حدود یک ماه از سال ۹۵ باقی مانده است این مبلغ باید تا تیرماه سال آینده در راهداری هزینه شود.
این سخنان کشاورزیان در حالی مطرح میشود که وی بارها وعده داده است که از طریق کسب درآمد عوارض جادههای کشور را تامین مالی میکند و در شرایطی که بیش از چندماه تا پایان فعالیت دولت یازدهم باقی نمانده مهمترین سوال این است که آیا این اقدام در زمان باقی مانده محقق خواهد شد یا اینکه باز هم شاهد خرابی جادهها و عدم رسیدگی به موقع خواهیم بود.
در شرایطی که سال گذشته تنها ۲۰ درصد بودجههای سازمان راهداری محقق شد به نظر میرسد در سال آینده نیز تغییر چندانی در وضعیت مالی کشور رخ ندهد و در این شرایط تنها راه باقی مانده تامین مالی راههای کشور از طریق دریافت عوارض از مسافران است. پروژههای راهداری و راهسازی در سال ۹۶ به اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی نیاز دارند و حملونقل جادهای با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش منابع مواجه شده است و طرحهای ریلی و جادهای به نتیجه نمیرسد. در این شرایط به نظر میرسد دولت از دریافت عوارض بیشتر از مردم در آستانه انتخابات پرهیز کرده و سال آینده نیز کسری بودجه راهداری ادامه داشته باشد. در صورتی که این اتفاقات رخ دهد دود این نواقص باز هم به چشم مردم خواهد رفت و همچنان شاهد از دست رفتن جان عدهای از مسافران در جادههای کشور خواهیم بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد