4 - 04 - 2017
تبلیغ ارزشها یا تحمیل ارزشها
نادر کریمیجونی- نه فقط در ایران که در تمامی کشورها و جوامع ارزشها تبلیغ میشوند در واقع هر جامعهای ارزشهایی دارد که حاکمیت و حکومتشوندگان آن را پاس میدارند. گاهی خیلی مهم نیست که حاکمیت از ارزشی دفاع کند چراکه آن ارزش، ملی است و شهروندان سینه به سینه آن را انتقال میدهند و از اطرافیان میخواهند تا چنین ارزشهایی را پاسداری و رعایت کنند.البته گاهی ارزشها حکومتی است در این صورت حکومت از ابزار خود برای تبلیغ و ترویج آن استفاده و تلاش میکند تا شهروندانش را نیز به تبعیت از این ارزشها و پاسداری از آن تشویق کند.کما بیش در تمامی کشورها با سبکهای حکومتی گوناگون، ارزشهای حکومتی با استفاده از اموال عمومی و ثروت ملی تبلیغ میشود و مقامات حکومتی توجه نمیکنند که آیا شهروندان با استفاده از ثروت عمومی برای تبلیغ ارزشهای حکومتی موافق هستند یا نه، چراکه در این موارد معمولا مقامات خواسته و اراده خود را بر اراده ملی و شهروندان منطبق میدانند و خواسته خود را همان خواسته شهروندان قلمداد میکنند.در عین حال و به لحاظ تکنیکی حکومتها گاهی ارزشهای خود را تبلیغ و گاهی آن را تحمیل میکنند. وقتی ارزشی تبلیغ میشود در واقع آن ارزش برای انتخاب به مخاطبان عرضه میشود و مخاطبان میتوانند آن ارزش را بپذیرند یا آن را کنار بگذارند. قابل انتظار است که در شرایط تبلیغ کسی علیه ارزش و حکومت جبهه نگیرد یا با آن مقابله نکند البته مواردی نیز مشاهده شده که از اینگونه تبلیغها انتقاد میشود که حکومت اجازه نداشته تا از اموال عمومی برای ترویج و تبلیغ ارزشهای خویش استفاده کند.اما وقتی ارزش به جای تبلیغ تحمیل میشود حتی مخاطبان هوادار حکومت نیز به جای همراهی جبهه میگیرند بنابراین تحمیل در بیشتر موارد نتایج معکوس به همراه دارد.تفاوت مشخص میان تحمیل و تبلیغ، شیوه و حجم عرضه است؛ در تبلیغ موضوع با مخاطب در میان گذاشته و نکات مثبت آن پررنگ میشود علاوه بر آن بهگونهای نامحسوس انتقادهایی که علیه موضوع گفته میشود نیز پاسخ داده میشود. حجم تبلیغ نیز چنان نیست که باعث دلزدگی مخاطب شود بلکه نقاط زمانی اندک ولی تاثیرگذار شناسایی و مورد استفاده قرار میگیرد درحالی که در تحمیل تنها عرضه مکرر موضوع مورد توجه است و از هر فرصتی برای به رخ کشیدن موضوع تبلیغ استفاده میشود چنان که مخاطب خود را در معرض بمباران تبلیغاتی میبیند و احساس میکند که هیچ گریزی از این تهاجم پرحجم و گسترده ندارد بدیهی است که این شیوه را بسیاری از مخاطبان نمیپسندند و در مقابل آن جبهه میگیرند.حداقل طی ماههای گذشته و بهخصوص در تعطیلات نوروزی رسانه ملی در مورد ارزشهایی که به ویژه مورد تایید جمهوری اسلامی است از روشهای تحمیلی استفاده کرد و هیچ فرصتی را برای به رخ کشیدن آن ارزشها از دست نداده است در اینباره مساله مورد توجه آن نیست که آیا ارزشهای تحمیل شده مورد قبول جامعه هست یا نه، بلکه نکته مهم آن است که وقتی ارزشی به صورت تحمیلی از سوی صداوسیما به مخاطب عرضه میشود و در برنامههای همه شبکهها اعم از نسیم (که شبکهای تفریحی است)، مستند، خبر و… به بهانههای گوناگون و مکرر یک یا چند ارزش به نمایش گذاشته و بر آن پافشاری میشود و علاوه بر آن در برنامههای پرطرفدار مانند خنداونه، بهگونهای نخنما شده و رسانه ملی نه فقط به هدف رسمی خود نمیرسد بلکه عملا با واکنش منفی مواجه میشود.البته مدیران صداوسیما میتوانند با نمایش آمارهای رنگی از موفقیتهای خود دفاع کنند و بهکارگیری شیوه حاضر را که ممکن است هدف آن فربه کردن گزارشهای حکومتی و بقای پستها باشد، تاکید کنند اما چندان دشوار نیست که در یک بررسی بیطرفانه تاثیرگذاری مثبت یا منفی و واکنش شهروندان در مورد شیوههای مورد استفاده رسانه ملی برای تبلیغ یا به عبارت بهتر تحمیل آنچه ارزش خوانده شد، ارزیابی شود در چنین صورتی قوانین زیادی وجود دارد که نشان میدهد نتیجه این بررسی به نفع صداوسیمای جمهوری اسلامی و ادارهکنندگان آن نخواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد