18 - 06 - 2017
لزوم استفاده از سیستمهای خوداتکا و بازگشتپذیر در بخش حملونقل
وزیر راهوشهرسازی با تاکید بر ضرورت استفاده از سرمایههای دولت برای افزایش نرخ بهرهوری در کشور گفت: اقتصاد مقاومتی به ما میگوید با وجود میلیاردها تومان پول و سرمایه در کشور میتوانید نرخ بهرهوری را افزایش دهید که اگر این اتفاق بیفتد، با وجود بروز هرگونه تکانه اقتصادی، دیگر مشکلی به وجود نخواهد آمد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، عباس آخوندی در نشستی با معاونان و مدیران کل استانها با تاکید بر این نکته که اقتصاد مقاومتی به معنای مقاومت اقتصاد در برابر تکانههای مهم در کشور است، گفت: متاسفانه در برخی گفتمانهای وارونه بهگونهای رفتار میشود که مردم را از نظر اقتصادی به دولت وابسته میکند؛ امری که قطعا در زمان ایجاد مشکل برای دولت باعث فروریختن اقتصاد در همه نقاط کشور میشود.
او در ادامه اصلیترین مبنای اقتصاد مقاومتی را استفاده از سرمایههای موجود برای افزایش نرخ بهرهوری در کشور دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی به ما میگوید که با وجود میلیاردها تومان پول و سرمایه در کشور میتوانید نرخ بهرهوری را افزایش دهید که اگر این اتفاق بیفتد، با وجود بروز هرگونه تکانه اقتصادی، دیگر مشکلی به وجود نخواهد آمد زیرا سرمایه اولیه موجود بوده و اتفاقی برای آن نیفتاده است.
وزیر راهوشهرسازی در تشریح این نکته اضافه کرد: بهطور مثال زمانی که خط ریلی اصفهان به سمت شیراز موجود است و روزانه ۱۰ سرویس دارد آیا ما برای افزایش سرویسهای آن به ۱۰۰ مورد احتیاج به افزایش سرمایهگذاری داریم؟ خیر بلکه باید تنها نرخ بهرهوری آن را بالا ببریم؛ مسالهای که در تمام بخشهای دیگر اعم از حوزه جادهای، پایانههای مسافری، ریلی و… نیز به همین شکل خواهد بود.
این مقام مسوول در ادامه با تاکید مجدد بر این نکته که اصلیترین جانمایه اقتصاد مقاومتی چگونگی افزایش نرخ بهرهوری از سرمایههای موجود است، گفت: حجم سرمایه در اختیار دولت بسیار زیاد است. ما باید به این نکته توجه کنیم که چگونه میتوانیم از طریق این سرمایه نرخ بهرهوری در کشور را بالا ببریم؛ مسالهای که برخی آن را به اقتصاد توزیع یا رونق تبدیل کردهاند که بدون شک هر دو مورد ضدمفهوم اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه سخنان خود نوسازی ناوگان جادهای در بخش باری و مسافری را نمونه خوبی از فعالیتهای رونقدهنده اقتصاد (با حفظ اصول اقتصاد مقاومتی) در امور توسعهای کشور اعلام کرد و گفت: این مورد خوبی است که به تصور من توجه کمی از سوی مدیران کل استانی تاکنون به آن شده است. بدون شک امکان درگیر شدن استانها به این بخش در کشور وجود دارد.
آخوندی در ادامه سخنان خود حملونقل یکپارچه (در تا در) را یکی دیگر از موضوعات اصلی این حوزه در وزارت راهوشهرسازی قلمداد کرد و گفت: اصلیترین بحث ما در کلانشهرها، حملونقل حومهای است. ما نمیتوانیم به حملونقل حومهای در شهرها بیتوجه باشیم و باید برای سیستم حملونقل حومهای همه کلانشهرهای کشور نظریهای داشته باشیم. قطعا علت اینکه من به دنبال بحث حملونقل در کشور هستم به آن دلیل است تا ضمن خروج از پروژهمحوری ببینیم که برای حل اینگونه مشکلات استانها دارای چه درک و اندیشهای هستیم.
وزیر راهوشهرسازی در ادامه با تاکید بر ضرورت افزایش سهم آزادراهها نسبت به سایر شقوق حملونقلی در کشور گفت: باید در بخش حملونقلی سیستمهای خوداتکا و بازگشتپذیر را گسترش داده و همچنین با تشکیل صندوق توسعه حملونقل در این دوره این بخش را پیش ببریم.
آخوندی در پاسخ به درخواستها و مسائل مورد توجه از سوی مدیران کل استانها بر اهمیت مفهوم ارشدیت مدیران کل راهوشهرسازی و ضرورت تهیه آییننامه در این حوزه، مساله واگذاری قیر، پیوند حملونقل درونشهری و برونشهری و… تاکید کرده و گفت: تمام درخواستهای ارائهشده از سوی استانها مورد بررسی قرار گرفت.
وی در پایان نیز خاطرنشان کرد: شاید در جابهجایی دولت برخی اقدامات دچار سستی شده و سرعت خود را از دست بدهد، تقاضا دارم که تمام مدیران به این مساله توجه کرده و وظایف خود را با قدرت هر چه تمامتر ادامه دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد