1 - 12 - 2019
افزایش حقوق، اقدامی رفاهی یا ابزار تبلیغاتی
غلامرضا کیامهر
آقای دکتر نوبخت رییس سازمان برنامهوبودجه ظرف چند هفته اخیر در هر دیداری با خبرنگاران رسانهها خبر از افزایش حقوق کارمندان دولت داده و اعلام کرده است که مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حقوقها اضافه خواهد شد. گرچه وعده این افزایش حقوقها در آخرین ماههای سال ۹۷ هم بارها از سوی ایشان و سایر مسوولان اقتصادی دولت به کارمندان داده شده و زمان پرداخت آن از فروردین سال ۹۸ اعلام شده بود ولی دولت به وعده خود عمل نکرد و حالا رییس سازمان برنامهوبودجه از پرداخت آن همراه با حقوق اردیبهشتماه سخن به میان آورده است. گرچه با وجود تورم دورقمی بسیار بالا خصوصا در حوزه مواد غذایی، این مقدار افزایش حقوق دردی را دوا نمیکند و تاثیر چندانی در افزایش قدرت خرید حقوقبگیران ساکن در زیر خط فقر ندارد اما به مصداق آن ضربالمثل معروف که میگوید «در بیابان لنگه کفش کهنه غنیمت است» همین مقدار افزایش حقوق میتواند فشار افزایش نجومی قیمتها در ماههای اخیر را تا حدودی برای این گروه از حقوقبگیران جامعه تحملپذیرتر کند. اما رسیدن به این هدف در صورتی امکان دارد که دولت درباره موضوع افزایش حقوقها بیش از این سروصدای تبلیغاتی راه نیندازد، چه تجربههای گذشته نشان داده هر زمان که دولت خبر افزایش حقوق کارمندان را به ابزاری تبلیغاتی برای خود تبدیل میکند و درباره آن بیش از حد سروصدا به راه میاندازد، اثرات روانی آن بازار را به واکنش وامیدارد و تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالاهای مختلف، به زعم خودشان، به منظور عقب نماندن از قافله و اینکه از این نمد کلاهی هم نصیب خود کنند، به بهانهها و با ترفندهای مختلف، قیمت اجناس خود را افزایش میدهند و با این اقدام تاثیر افزایش حقوقها در افزایش سطح رفاه و قدرت خرید حقوقبگیران زیر خط فقر را که متاسفانه از نظر آماری امروز اکثریت بسیار بالایی از حقوقبگیران کارمندی و کارگری را تشکیل میدهند، خنثی میکنند. این یکی از ویژگیهای بازار و فضای ناسالم کسبوکار ماست که رحم و شفقت و انصاف جایی در آن ندارد و به جز مواردی استثنایی بیشتر دستاندرکاران تولید و توزیع محصول درسطح خرد و کلان امروزی برخلاف نسلهای گذشته، به تنها چیزی که فکر میکنند کسب سودهای حداکثری در کسبوکار است که متاسفانه مجوز آن را تبلیغات پرسروصدای دولت درباره افزایش حقوقها برای آنها صادر میکند. صاحب قلم طی سالیان گذشته در یادداشتهای مطبوعاتی خود به دولتهای مختلف اکیدا توصیه کرده است به منظور جلوگیری از بروز جو روانی آزمندی در بازار و فضای کسبوکار نسبت به افزایشهای چند درصدی دریافتی ماهانه حقوقبگیران، موضوع افزایش حقوق و دستمزدها را در نهایت سکوت و از طریق مکاتبات بینسازمانی به اطلاع مسوولان سازمانهای ذیربط برسانند. دولت برای تبلیغ درباره کارهای کرده و ناکرده خود سوژههای زیادی در اختیار دارد، اما خیر و صلاح زندگی طبقه حقوقبگیر زیر خط فقر ایجاب میکند که دولت از ایجاد سروصدای تبلیغاتی از این یک مورد یعنی افزوده شدن چند درصد به حقوق کارمندان یا دستمزد کارگران چشمپوشی کند. نویسنده سالهاست در یادداشتهای مطبوعاتی خود با استناد به شواهد و مدارک آماری استدلال کرده که هر وقت دولت تصمیم به افزایش حقوق کارمندان میگیرد، اگر بر فرض محال میزان افزایش حقوقها بسیار بالا و در حد یک توده بزرگ بهمن باشد، راه انداختن سروصدای تبلیغاتی درباره آن سبب میشود که وقتی آن توده بهمن به دست گروههای هدف میرسد، به دلیل واکنشهای بازار و رشد شدید قیمتها از آن چیزی جز یک گلوله برفی کوچک باقی نماند. در همین چند روزی که از تازهترین اظهارات رییس سازمان برنامهوبودجه میگذرد، شاهد دور تازهای از افزایش قیمتها در ارتباط با بسیاری از اقلام خوراکی مورد نیاز مردم خصوصا گروههای حقوقبگیر هستیم که هیچکس و هیچ نهاد و ارگانی توضیحی درباره دلایل آن نمیدهد اما همزمان شدن رشد قیمت این اقلام که حتی افطاریهای تفننی چون آش و حلیم هم از گزند آن در امان نمانده، بهترین گواه بر واکنشهای قیمتی بازار به اظهارات ایشان و سایر مسوولان دولتی نسبت به موضوع افزایش چند درصدی دریافتی حقوقبگیران است. پس آقایان وزرای محترم دولت، رییس محترم سازمان برنامهوبودجه، نمایندگان محترم مجلس، حالا که به دلیل تحریمهای اقتصادی و مشکلات مالی و انواع و اقسام آن قادر به کشیدن ترمز افزایش قیمتها و بالا بردن سطح رفاه و قدرت خرید حقوقبگیران نیستید، تصمیم مربوط به افزایش حقوق و دستمزدها را در سکوت کامل و بدون ایجاد سر و صدای تبلیغاتی به اجرا گذارید و اجازه دهید برای یکبار هم که شده گروههای حقوقبگیر زیر خط فقر اندک شیرینی طعم افزایش دریافتی خود را تجربه کنند. دعای حقوقبگیران بدرقه راهتان!
Kiamehr_gh@yahoo.com
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد