17 - 11 - 2020
دیگر جانی برای قطعهسازان باقی نمانده است
اعضای هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور ضمن ابراز نگرانی از روند ادامهدار مشکلات مجموعه صنعت خودروی کشور، صراحتا معتقدند که دیگر جانی برای قطعهساز کشور باقی نمانده و اوضاع آنها بسیار بد و اسفبار شده و عدم چارهاندیشی برای حل مشکلات، صنعت قطعهسازی کشور را به انتهای مسیر تولید خواهد رساند. انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور صبح دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به بیان مشکلات مجموعه صنعت خودروسازی کشور که صنعت قطعهسازی را هم شامل میشود، پرداخته و از عدم همکاری بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز، عملکرد دولت و وزارت صمت در رابطه با آزادگذاری تولیدکنندگان دولتی مواد اولیه همچون فولاد، آلومینیوم، مس، پتروشیمیها و… برای قیمتگذاری، کمبود نقدینگی و همچنین قیمت خودرو و بالطبع مشکلاتی که برای قطعهسازان کشور به دنبال خودروسازان ایجاد میشود، گلایه کردند.
در این نشست، علی نادری عضو هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات به بیان مشکلات این صنعت در سه بخش اشاره کرده و گفت: بخش اول که در صنعت خودروسازی به شدت مهم است، مربوط به دولت است. متاسفانه سیاستهای کوتاهمدت و قاعده و قوانین پیچیده کار را برای صنعت قطعهسازی و خودروسازی سخت کرده است. از ابتدای سال جاری همزمان با شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریمها که در تامین مواد اولیه به شدت اختلال ایجاد کرده، جا داشت که وزارت صمت منسجم کار میکرد. از ابتدای امسال به طور متوسط هر دو ماه یک بار، سکان این وزارتخانه در دست یک نفر بوده که هر کدام با شیوه و نگرش متفاوتی به این صنعت نگاه کردهاند که تنها دود حاصل از این آشفتگی به چشم قطعهسازان رفته است.وی افزود: اصلیترین مشکلی که در این حوزه وجود دارد بحث قیمتگذاری دستوری است که سبب شده زیانش برای خودروساز و قطعهساز باشد و سود آن در جیب دلالان برود.
وی در تشریح دومین بخش از مشکلات صنعت قطعهسازی کشور گفت: سرمایهگذاریهای غیرمولد و شرکتهای تودرتو که طی سالیان گذشته وجود داشته، در کنار افزایش زیان انباشته خودروسازان، سبب کاهش نقدینگی خودروسازان شده و به جایی رسیده است که زیاندهی خودروساز روزانه شده و بخش عمدهای از این زیاندهی را با عدم اصلاح قراردادها، عدم پرداخت مطالبات و… از جیب قطعهساز پرداخت میکند. قیمت خودرو به خودش، سهامداران و تصمیم دولت بستگی دارد اما همه هست و نیست قطعهسازان به عملکرد خودروساز وابسته است. بسیاری از قطعهسازان دچار ورشکستگی شده و مطالبات به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده و کمبود نقدینگی به اصلیترین مشکل قطعهسازان تبدیل شده است. نادری در پایان سومین بخش از مشکلات را اینگونه مطرح کرد که ما در فضایی قرار گرفتهایم که چه تیراژ پایین و چه بالا رود، همچنان دچار گرفتاریهای زیادی هستیم. یک روز ریال نیست، ریال تامین شود، ارز نیست، با هزار گرفتاری ارز تامین شود، سیستمها خراب هستند. در حال حاضر تحریمهای داخلی گوی سبقت را از تحریمهای خارجی ربوده و بیشتر به ما فشار آورده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد