11 - 11 - 2019
ترکیب جدید فناوری دادهپردازی و خدمات
مجتبی صدریا- در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا اگر شما رانندهای با کمتر از دو سال تجربه رانندگی بودید، حتی اگر رانندهای محتاط بودید و در دو سال رانندگیتان پس از دریافت گواهینامه رانندگی تصادفی نکرده بودید، نرخ بیمه اتومبیلتان گرانتر بود. ولی اخیرا به علت ابتکارات جدید حاصل از فناوری دادهپردازی و همکاری با شرکتهای بیمه اوضاع تغییر کرده است.
ماجرا به این شرح است که یا از طریق نصب یک قوطی سیاهروی وسیله نقلیهتان یا خیلی سادهتر از طریق موبایلتان شرکت بیمهای نظیر آمودو از یک طرف نحوه رانندگی شما را ضبط میکند و از طرف دیگر به شما توصیه میکند که چگونه بهتر رانندگی کنید. اقتصاددانان داده را «نفت جدید» مینامند. این نامگذاری به علت ارزش اقتصادی دادههاست که میتواند تاثیر عمیقی بر کلیه مدلهای اقتصادی و بیزنسی و حتی رفتارهای اجتماعی داشته باشد.
افراد و شرکتهای مشخصی پیشقراول این نزدیکی فزاینده فناوری دادهپردازی و شیوههای مدیریت هستند. شاید صنعت بیمه یکی از نخستین حیطههای فعالیتی است که این انقلاب فناوری دادهپردازی و نحوه مدیریت را تجربه میکند. به عنوان مثال، شرکت تبلیغاتی «آ اون» قادر است امروز دادههای مربوط به ثروتهای غیرمادی شرکتها را به راحتی محاسبه کند؛ امری که به این شرکت اجازه میدهد نقش جدیدی در معاملات بورسیه و خرید و فروش شرکتها ایفا کند. دادهها و فناوری دادهپردازی از طرفی امکانات جدیدی در اختیار سیاستگذاران محلی و ملی قرار میدهد و از طرف دیگر چالشهای جدیدی در مقابلشان میگذارد.
در پایان هم با مثالی صحبتهای خود را شفافتر میکنم؛ در منطقه سونوما در کالیفرنیا دادهپردازی پیرامون افراد با شکنندگی فیزیکی یا سلامتی امکانات مدیریتی جدیدی در امر بهداشت عمومی و بهزیستی فراهم آورده است. عین همین رخداد در شهر لیدز انگلستان در حال شکلگیری است؛ توجه زیادی به سوءاستفادههای ممکن شرکتهایی که دادههای شهروندان را در اختیار دارند شده است ولی شاید توجه کافی به این گرایش جدید درهمآمیزی فنون مدیریت با فنون نوین دادهپردازی نشده است و این چالشی است که امروز در برابر ماست.
Modjtaba.sadria@yahoo.co.uk
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد