۷هزار اتوبوس نیاز داریم
جهانصنعت– رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور اعلام کرد که ناوگان جادهای با حدود ۷هزار اتوبوس فعال در حال فعالیت است و به همان تعداد اتوبوس جدید نیاز دارد تا تعادل برقرار شود. براساس برنامه، سالانه ۳هزار دستگاه اتوبوس از طریق تولید داخل و واردات وارد شبکه حملونقل خواهد شد.
رضا اکبری با بیان اینکه بحث نوسازی ناوگان در دو بخش ناوگان باری و مسافری تقسیم میشود، گفت: امروز نیاز به اتوبوس در کشور برای مردم بسیار محسوس شده است خصوصا در مواقعی که با اوج سفرها مانند نوروز، اربعین یا ۲۸ صفر مواجه میشویم.
او افزود: تقریبا ۷هزار اتوبوس فعال در بخش جادهای کشور داریم و به همین تعداد هم اتوبوس جدید نیاز داریم که ناوگان به تعادل برسد و بتواند نیاز کل سال را تامین کند. برای تامین این تعداد اتوبوس دولت برنامههای زیادی داشته که در این سالها به دلیل موانع موجود موفق نبوده است اما خوشبختانه از سال گذشته همت مضاعفی ایجاد شد و متولیان امر گردهم آمدند که این نوسازی اتفاق بیفتد.
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای تصریح کرد: برای نوسازی اتوبوس یک تفاهم ۱۲۵۰دستگاهی با پنج شرکت تولید اتوبوس داخل کشور منعقد کردیم که سهمی به هر کارخانه داده و منابعی هم در بانک ذخیره شده که این منابع تسهیلاتی را برای این پنج شرکت ایجاد میکند. در تلاش هستیم که این تعداد اتوبوس تا سال آینده تولید شود.
او بیان کرد: علاوه بر آن مصوبهای در سنوات قبل بود که عملکرد خوبی نداشت و آن هم واردات ۲هزار دستگاه اتوبوس بود. این مصوبه را باز احیا کردیم و دولت دوباره آن را تمدید کرد. با وزارت صمت نیز در این بخش همکاری کردیم. این مصوبه دوباره به جریان افتاد و ثبت سفارش یک هزار و ۵۰۰دستگاه از این ۲هزار دستگاه تمام شده، تخصیص ارز یا داده شده یا به زودی داده میشود و آنهایی که ثبت سفارش کردند دنبال واردات هستند. چیزی حدود ۲۰۰دستگاه تاکنون وارد شده است. تلاش زیادی میکنیم که این ۲هزار دستگاه محقق شود که در کنار ۱۲۵۰دستگاه دیگر بتوانیم سال آینده ۳هزار اتوبوس جدید داشته باشیم.
اکبری که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، گفت: نوسازی ناوگان کامیون نیز برنامه دیگری است. دولت در برنامه هفتم تکلیف کرده ۱۱۰هزار ناوگان جادهای باید نوسازی شود که بخشی از آن اتوبوس است و حدود ۸۰هزار دستگاه نیز باید نوسازی کامیونی باشد. خوشبختانه در این بخش تولید داخل خوبی داریم. گزارش ما از وزارت صنعت این است که سال۱۴۰۳ حداقل ۲۰تا۲۵هزار کامیون در داخل کشور تولید شده و این خودش میتواند عدد خوبی برای نوسازی باشد. ظرفیتی هم در قانون بودجه و هم در قانون برنامه هفتم برای واردات کامیون و کشنده پیشبینی شده که در ازای اسقاط یک دستگاه فرسوده تعدادی هم واردات انجام شود. البته آن هم مقداری مشکل ارزی دارد که اگر این مساله حل شود با همکاری وزارت صنعت میتوانیم چرخ نوسازی کامیونی را هم شروع کنیم.
او با بیان اینکه تقریبا به همین تعداد یعنی حدود ۱۰۰هزار کامیون بالای ۲۵سال در کشور داریم که آلودگی تولید میکنند، گفت: باید تا پایان برنامه هفتم تلاش کنیم حداقل این ۱۰۰هزار دستگاه به هر قیمتی شده نوسازی شوند.
به گفته او یکی از موانع جدی نوسازی کامیونها این است که قانونی وجود ندارد کامیونهای فرسوده بتوانند از چرخه خدمتدهی و حمل بار خارج شوند. البته آئیننامهای در دولت با محوریت سازمان محیطزیست نهایی شده که به زودی تصویب میشود. در این آئیننامه قرار است مشوقهایی را کنار اسقاط کامیون قرار دهد که تقریبا بدون آورده نقدی میتواند یک کامیون نو کنار یک کامیون فرسوده قرار بگیرد و این اسقاط و نوسازی انجام شود.
